دانستنی های زعفران

ارتباط بین زعفران و هورمون زنانه در چیست؟

shakhes

زعفران و پروژسترون چه ارتباطی دارند؟ اغلب زنان در هنگام عادت ماهیانه دچار سندرم پیش از قاعدگی یا PMS می شوند که به دلیل بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن است.

]این سندرم معمولاً عوارضی را در پی دارد که در برخی از افراد این عوارض آشکار هستند و در برخی دیگر خفیف تر بروز می کنند. علاوه بر نوسانات هورمونی به خصوص هورمون پروژسترون کمبود مواد مغذی در بدن باعث می شوند تا عوارض این سندرم پیش از پیش بروز کند.

برای درمان و کنترل سندرم پیش از قاعدگی نیاز نیست تا از دارو و قرص های خاصی استفاده کنید . شما می توانید به صورت طبیعی با مصرف برخی از مواد مانع از بروز شدید علائم شوید.

زعفران یکی از این مواد است که باعث می شود تغییرات هورمونی در بدن پیش از قاعدگی تعدیل یابند. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا نحوه تأثیر زعفران بر سندرم پیش از قاعدگی و هورمون پروژسترون را بررسی کنیم.

هورمون های زنانه و عادت ماهیانه

قاعدگی به دوره یا شروع سیکلی گفته می‌شود که خون و بافتی که در دیواره رحم سبب ایجاد لایه ضخیم شدند از طریق رحم و واژن از بدن خارج می‌شوند. در حالت معمول قاعدگی هر ماه یک‌بار رخ می‌دهد. با شروع اولین سیکل قاعدگی، دختران به بلوغ جنسی می‌رسند و دستگاه تولیدمثل قادر به فرزندآوری خواهد بود.

استروژن و پروژسترون که هورمون‌های زنانه هستند، بر روی رشد استخوان‌ها و عضلات تاثیر می‌گذارند. هورمون در واقع پیام شیمیایی است که توسط غدد درون‌ریز تولید شده و در جریان خون آزاد می‌شود. هورمون‌ها به تنظیم بسیاری از فرآیندهای بدن مانند اشتها و رشد کمک می‌کنند؛ اما هورمون‌های جنسی نقش مهمی در تولیدمثل دارند.

استروژن در تخمدان‌ها و غدد فوق کلیوی و سلول‌های چربی نیز مقدار کمی تولید می‌شود، در رشد جنسی و تولیدمثل که با به بلوغ رسیدن افراد آغاز می‌شود، نقش مهمی دارد.

پروژسترون در تخمدان‌ها، غدد فوق کلیوی، جفت (پلاسنتا) تولید می‌شود. پروژسترون در دوران تخمک‌گذاری بالا می‌رود و در بارداری به بالاترین سطح خود می‌رسد. پروژسترون به ثبات و تعادل چرخه قاعدگی کمک می‌کند و بدن را برای بارداری آماده می‌نماید. اگر سطح پروژسترون پایین باشد باعث دوران پریود نامنظم، ناباروری و افزایش احتمال بروز مشکلات در دوران بارداری می‌شود.

افزایش هورمون‌های پروژسترون و استروژن از سنین ۸ تا ۱۳ سالگی که به آن دوران بلوغ می‌گویند شروع می‌شود و در سن ۱۴ سالگی به حداکثر خود می‌رسد، که پایان دوران بلوغ است.

سندورم پیش از قاعدگی یا PMS چیست؟

سندرم پیش  از قاعدگی به مجموعه ای از نشانه های فیزیکی و رفتاری گفته می شود که معمولاً یک هفته قبل از عادت ماهیانه در زنان رخ می دهد. علائم این سندرم در بانوان متخلف متفاوت هستند اما می توان مجموعه علائم زیر را برای سندرم پیش از قاعدگی نام برد:

  • خشم
  • افسردگی
  • تغییر خلق و خو
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • جوش صورت و آکنه
  • تمایل به خوردن شیرینی جات و افزایش وزن

دلایل رخ دادن سندروم pms

برای دانستن ارتباط زعفران و پروژسترون باید در مورد بانوان مواردی را بدانید. بدن زنان به صورت ماهیانه تحت تأثیر چرخه هایی فرار می گیرد که بدن را برای بارداری آماده می کند. استروژن و پروژسترون، هورمون هایی تولید شده در تخمدان هستند و این تغییرات را در بدن مدیریت و کنترل می کنند.

خود استروژن و پروژسترون بر اساس هورمون های LH و FSHو  GnRH تحریک می شوند و در تخمدان تولید می شوند. تولید تمامی این هورمون در مجموع چرخه ی سندرم پیش از قاعدگی را در بدن شکل می دهند، PMS  تحت تأثیر تغییرات هورمونی در بدن رخ می دهد و محققان هنوز نتوانسته اند علت اصلی بروز این مشکل را شناسایی کنند.

برخی از دانشمندان عقیده دارند که تغییرات در سطوح هورمون ها در طی یک دوره ماهیانه  می تواند باعث ایجاد این سندرم در بانوان شود.

علائم سندروم pms

تمامی علائم فیزیکی  که در اثر PMS  در بدن زنان بروز می کنند مربوط به تغییرات مغزی در طب زمان قاعدگی هستند. بانوانی که مغز آن ها پیچیدگی بیشتری دارد زمان بیشتری را برای مقابله با تغییرات هورمونی که بر بدن تأثیر می گذارد،نیاز دارند. علاوه بر این محققان عقیده دارند که کمبود مواد مغذی در بدن باعث می شود تا علائم PMS با شدت بیشتری بروز کنند. اغلب زنان قبل از یائسگی درجات مختلفی از PMS را در زندگی خود تجربه می کنند.

در اغلب بانوان این علائم خفیف هستند و تنها ۵٪ از زنان ممکن است فرم شدیدتری از PMS به نام اختلال قبل از قاعدگی یا PMDD تجربه کنند.  در PMDD شدت بروز اختلالات سندرم پیش از قاعدگی به حدی زیاد است که می تواند مانع از فعالیت فرد شود.

راه های طبیعی درمان سندروم pms

مصرف زعفران برای بهبود علائم سندروم pms

تحقیقات زیادی در زمینه ی تأثیر مواد غذایی مختلف بر کنترل و کاهش سندرم پیش از قاعدگی انجام شده است در یکی از این مطالعات ارتباط بین زعفران و PMS  مورد بررسی قرارگرفته است.

این مطالعه بر روی زنان بین سنین ۲۰ تا ۴۵ ساله که سیکلهای منظم قاعدگی داشتند و علائم PMS را برای حداقل یک ماه تجربه کردند انجام شده است.

زنان به دو گروه تقسیم شدند، گروه اول ۳۰ میلی گرم کپسول زعفران در روز دریافت کرد و گروه دوم قرص های پلاسبو را دو بار در روز دریافت کرد.

نتیجه تحقیق نشان می دهد که “زعفران در کاهش علائم PMS مؤثر است”. علاوه بر این زعفران به دلیل دارا بودن مواد مغذی که دارد افسردگی را کاهش می دهد.

اصلاح شیوه زندگی برای بهتر شدن سندرم قاعدگی

بسیاری از علائم سندروم pms به خاطر نوع زندگی یا همان لایف استایل ایجاد می‌شود. مصرف غذاهای پر نمک و فست فودی و رژیم نامناسب در خانم ها و همچنین کم تحرکی که به علت شغل های پشت میز نشینی بوجود می‌آید هم در تشدید این علام اثر گذار است.

رابطه بین ورزش و سندروم PMS

انجام حرکات یوگا : انجام حرکات یوگا باعث می شود تا درد و علائم سندرم پیش از قاعدگی کاهش پیدا کنند.

طب سوزنی: مطالعاتم تخلف در این زمینه  نشان می دهند که استفاده از طب سوزنی به طور قابل توجهی علائم PMS خصوصاً درد را کاهش می دهد.

استفاده از تکنیک های آرام کننده ی روح : مراقبه و آرام سازی از جمله تکنیک های آرام بخشی هستند که برای آرامش روح به کار می روند.
ورزش باعث می شود تا علائم ناشی از PMS با شدت بسیار کمتری بروز کنند. تمرینات هوازی مثل پیاده روی و شنا برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی بسیار توصیه می شوند.

رابطه بین رژیم غذایی مناسب با هورمون های زنانه

نمک و کربوهیدرات از جمله موادی هستند که باعث ایجاد ورم در زنان می شوند ، مصرف کمتر نمک و کربوهیدرات در یک هفته مانده به قاعدگی از ایجاد تورم پیش از قاعدگی جلوگیری می کند.

مطالعات انجام شده نشان می دهند بانوانی که به صورت مرتب از مکمل های حاوی آهن استفاده می‌کنند یا در رژیم غذایی شان از گوشت قرمز استفاده می‌کنند 31 درصد کمتر از سایر بانوان به عوارض سندرم پیش از قاعدگی دچار می شوند.

مصرف آهن در طول روز برای بانوان ضروری است و حتماً باید در رژیم غذایی بانوان از آهن استفاده شود.

رابطه بین الکل و مواد مخدر با سندروم پیش قاعدگی

سیگار و الکل از جمله موادی هستند که باعث می شوند علائم سندرم پیش از قاعدگی با شدت بالایی بروز کنند. زنانی که سیگار مصرف می کنند علائم PMS مشکل تری را پشت سر می‌گذارند.

خرید زعفران برای بهبود قاعدگی و سندرم پی ام اس

زعفران یکی از مواد مغذی است که خواص بی شماری دارد. هر ساله مطالعات زیادی بر روی تأثیر زعفران بر درمان بیماری های مختلف انجام می شود. سندرم پیش از قاعدگی یک از مواردی است که در اغلب بانوان پیش قاعدگی رخ می دهد و زعفران عوارض ناشی از آن را کاهش می دهد.

شرکت زعفرانیه یکی  از شرکت های معتبر در زمینه  فروش و خرید زعفران مرغوب بدون واسطه به مصرف کنندگان است و تمامی زعفران ها از کشاورزان خریداری می شوند و کیفیت بالایی دارند برای خرید زعفران قائنات اصل و  استعلام روزانه و آنلاین  قیمت زعفران ابه فروشگاه زعفرانیه  مراجعه کنید.

درمان عقب افتادن پریود با زعفران

برای این منظور توصیه می‌شود که كمتر از يك سوم قاشق چايخوری پودر زعفران را در يك قوری آب دم كنيد برای باز شدن قاعدگی با زعفران هر روز دو تا سه فنجان و با فاصله از این دمنوش میل نمایید. در كنار زعفران ميتوانيد از دوش آب گرم نيز استفاده كنيد. مصرف دمنوش زعفران با كمي عسل براي درمان عقب افتادگي عادت ماهانه توصيه مي شود. به زعفران یخ اضافه کنید سپس برای شوک دادن به آن آب گرم اضافه کنید.

 آیا واقعا مصرف زعفران روی هورمون زنانه تاثیر دارد؟

استشمام بوی زعفران بر سطح هورمون‌های زنان اثر دارد و باعث تغییر در بعضی از هورمون‌ها می‌شود. تغییرات در سطح هورمون های زنان در درمان سندرم پیش از قاعدگی و قاعدگی نامنظم موثر است. در صورتیکه زنان باردار از زعفران با غلظت‌های(۰,۲ ،۰.۴ و ۰.۸%) در سه ماه آخر بارداری استفاده کنند، باعث زایمان زودرس می‌شود.

آیا زعفران استروژن دارد؟

طبق تحقیقاتی که انجام شده و در مقاله جدیدی منتشر شده است. با توجه به استفاده وسیع از زعفران به عنوان چاشنی و رنگ در غذاها و کاربردهای درمانی این گیاه, تحقیقات اخیر نشان داده است؛ ترکیبات اصلی زعفران شامل کاروتنوییدهای کروسین, کروستین, پیکروکروسین و سافرانال موجب بروز تغییرات فیزیولوژیک در بخش های مختلف بدن می شود.

روش بررسیاین تحقیق عبارت: به این منظور چهار گروه هشت تایی از موش های آزمایشگاهی کوچک نر بالغ مورد استفاده قرار گرفت. گروه کنترل نرمال سالین دریافت کرد و سه گروه دیگر سه دوز متفاوت (25, 50 و 100 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم در 48 ساعت) از عصاره ی زعفران را به مدت 20 روز دریافت کردند. برای تعیین سطح سرمی FSH, LH و تستوسترون سنجش ایمونو آنزیمی به وسیله الایزا صورت گرفت.

یافته ها: میانگین سطح سرمی FSH در گروه تجربی که 100 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم در هر 48 ساعت عصاره زعفران دریافت کرده بودند در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت اما بین سایر گروه ها و گروه کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین سطوح سرمی LH و تستوسترون نیز در گروه تجربی 100 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم در 48 ساعت در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت اما تفاوت مشخصی بین سایر گروه های تجربی و گروه کنترل مشاهده نشد.

زعفران و دوران پریودی

اگر تمایل دارید که با مصرف زعفران هورمون ها رو تحت کنترل درآورید و علائم پریودی رو کنترل کنید، می‌توانید از محصولات زعفرانیه استفاده کنید. دقت نمایید که تمامی زعفران های شرکت 7 روز ضمانت اصالت دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *