دانستنی های زعفران

ارتباط بین زعفران و فشار خون + آیا زعفران فشار را بالا می‌برد یا پایین

shakhes

زعفران یکی از گیاهانی است که علاوه بر ایجاد عطر و طعم در غذا، باعث توانایی بهبود سلامت تنفس، بهینه سازی سیستم گوارش، از بین بردن درد، بهبود الگوهای خواب، کاهش خونریزی، تقویت سلامت قلب، افزایش گردش خون، پیشگیری از دیابت، تقویت استخوان ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. اما با ما همراه شوید تا در مقاله زیر در مورد رابطه زعفران و فشار خون مطالب علمی را بخوانیم.

زعفران از دیرباز مورد  توجه مردم ایران قرار داشته است و برای درمان درد و مشکلات معده بسیار از زعفران استفاده می کردند. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که زعفران بر روی فشار خون نیز مؤثر است و باعث کاهش فشار خون می شود. در ادامه ی مقاله خواص زعفران بر روی بدن و به خصوص فشارخون را بررسی خواهیم کرد

خواص زعفران برای فشار

زعفران یکی از موادی در طبیعت است که بیش از 150 ترکیب مختلف دارد. تمامی این ترکیب ها برای بدن لازم و ضروری هستند، زعفران تنها ماده ای در طبیعت است که بیش از 150 ترکیب معدنی مختلف دارد از جمله مهم ترین این ترکیب ها می توان به کاروتنوئیدها، سافرانال، کروسین، آنتی اکسیدان ها اشاره کرد. علاوه بر این ترکیب ها زعفران حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی و ویتامین است که برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند.

زعفران به دلیل ترکیباتی که دارد باعث افزایش گردش خون در بدن می شود و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. همچنین طبع زعفران گرم است و برای گرم کردن بدن در فصل سرما بسیار مناسب است. به همین دلیل است که توصیه می شود برای تاثیر زعفران و فشار خون صبح ها چای را همراه کمی زعفران دم کنید، چرا که زعفران هم سردی چای را می گیرد و هم باعث افزایش متابولیسم بدن می شود.

ارتباط دیگر زعفران و فشار خون به میزان گلبول های قرمز خون را به مقدار قابل توجهی افزایش برمی‌گردد که در نتیجه اکسیژن بیشتری به بافت های بدن می رسد و گردش خون افزایش پیدا می‌کند.

تحقیقات متعددی در زمینه تأثیر زعفران بر فشار خون انجام شده است، نتیجه ی تمام مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که زعفران به دلیل دارا بودن دو ماده ی كروسين و سافرانال باعث كاهش فشار خون می‌شود.

آیا زعفران فشار را بالا می‌برد یا پایین

البته که نباید زعفران را به عنوان جایگزینی برای داروهای کنترل فشار استفاده کنید. همچنین براساس یکی دیگر از تحقیقات انجام شده اثر زعفران بر فشار خون در این زمینه ی زعفران به دلیل داشتن  ترکیب رنگ‌دانه های به نام کروسین و کاروتنوئیدهایی همچون سافرانول و کروستین دارای خواص درمانی متعددی است  امروزه از . زعفران برای مشکلات مختلفی همچون سرطان، افسردگی و مشکلات چشمی مفید استفاده می شود.

زعفران به دلیل دارا بودن ترکیباتی که به آن ها اشاره کردیم فشار خون سیستولیک را کاهش می‌دهد. هنگامی که فشار سیستولیک کاهش پیدا کند فشار خون نیز کاهش پیدا می‌کند.

حتی در طب سنتی ایران نیز از زعفران برای فشار خون یاد شده است، در واقع به عنوان ماده ای برای کاهش فشار خون نام برده شده است. علاوه بر ارزشمند بودن و بالا بودن قیمت زعفران برای عامه مردم، این ماده بسیار پرمصرف بوده است. در متون سنتی ایران از زعفران چنین یاد می‌شود، زعفران قابض و محلّل و منضج و گشاینده گرفتگی‌های کبد و عروق است، در قوت دادن گوهر روح و شاد کردن و تقویت قلب بسیار مفید است و سبب بهتر رسانیدن اثر داروهای قلبی به قلب می‌شود و طبیعت آن گرم و خشک است.

تمامی این موارد در طب نوین هم به اثبات رسیده اند. حتی برخی از پزشکان عقیده دارند که استفاده مداوم از زعفران می تواند از ابتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی نیز جلوگیری کند. این تصور که زعفران باعث افزایش فشار خون می‌شود تصوری کاملاً اشتباه است و هیچ دلیل علمی مبنی برافزایش فشار خون در صورت استفاده از زعفران به اثبات نرسیده است.

یکی از رایج ترین روش ها برای استفاده از زعفران برای فشار خون تهیه ی دم نوش زعفران است.

 

طرز تهیه ی دمنوش زعفران

  • ابتدا یک چهارم قاشق مرباخوری زعفران در قوری بریزد. سپس یک  قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید و روی آن آب جوش به اندازه یک لیوان بریزید و با قاشق هم بزنید.
  • پس از اینکه تمام مواد کاملاً با هم مخلوط شدند ظرف را روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید و اجازه دهید تا 20 دقیقه به آرامی دم بکشد.
  • مقدار عسل را می توانید براساس سلیقه ی خودتان کم و زیاد یا کاملاً حذف نمایید.
  • برای اینکه زعفران علاوه بر کاهش فشار خون آرام بخش نیز باشد می توانید از یک قاشق غذاخوری گلاب به جای عسل استفاده کنید.

دیگر خواص زعفران

زعفران خاصیت ضد آنتی اکسیدانی دارد و رادیکال های آزادی که وارد بدن می شوند را از بین می برد. تمام ترکیباتی که رادیکال های آزاد در بدن را از بین می برند در زعفران وجود دارند. مهم ترین ماده ای که در زعفران وجود دارد و رادیکال های آزاد را از بین می برد کروستین است.

کروستین از نظر پزشکی به عنوان ماده ای مه مبرای از بین بردن سرطان شناخته می‌شود. مهم نیست زعفران به چه صورت در روز مصرف شود توصیه می شود که زعفران به هر صورتی که برای شما مقدور است در برنامه ریزی روزانه شما قرار داده شود.

کاهش خون ریزی

برخی از بانوان پس از زایمان دچار خون ریزی شدید می شوند به این افراد توصیه می شود که از دم نوش زعفران استفاده کنند، زعفران کاملاً خون ریزی را در این افراد از بین میبرد.

پاک‌سازی کلیه و مثانه

سنگ‌های کلیه و مشکلات مثانه یکی از بیماری های نوظهور در عصر حاضر هستند مصرف روزانه زعفران باعث پاک‌سازی کلیه و مثانه می شود و از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از ابتلا به فراموشی

آلزایمر یکی از بیماری هایی است که معمولاً  در افراد بالای 50 سال رخ می دهد. درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد و تمام داروهایی که وجود دارند از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کنند زعفران یکی از موادی است که از احتمال ابتلا به آلزایمر به دلیل ترکیباتی که دارد جلوگیری می‌کند.

نتیجه گیری زعفران و فشار خون

زعفران به دلیل دارا بودن ترکیبات منحصر به فردی که دارد فشار خون را کاهش می دهد و باعث افزایش گردش خون در بدن می شود. شرکت زعفرانیه یکی  از شرکت های معتبر در زمینه فروش و خرید زعفران مرغوب بدون واسطه به مصرف کنندگان است و تمامی زعفران ها از کشاورزان خریداری می‌شوند و کیفیت بالایی دارند.برای خرید زعفران قائنات و از طریق فروشگاه زعفرانیه اقدام نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *