دانستنی های زعفران

آیا زعفران حساسیت زا است؟ | حساسیت به زعفران

shakhes

زعفران یکی از مواد غذایی مؤثر و مفید در طبیعت است و به دلیل خواص فراوانی که دارد به طلای سیاه معروف است. به طور کلی به تمام واکنش های سیستم دفاعی بدن در برابر مواد خارجی حساسیت می گویند این مواد می توانند به صورت خوراکی باشند یا گرده گل باشند. حساسیت در سطوح مختلفی بروز می‌کند و می تواند شدید و فوری باشد یا خفیف باشد. زعفران نیز مانند سایر مواد غذایی می تواند در برخی از افراد ایجاد حساسیت کند. در ادامه ی مقاله حساسیت زعفران را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

حساسیت چیست؟

همان طور که در مقدمه متن اشاره کردیم حساسیت واکنش دفاعی بدن در برابر عوامل خارجی است که به نظر سیستم ایمنی غیر طبیعی می آیند، به ترکیباتی که باعث حساسیت می شوند حساسیت زا می گویند. بدن و سیستم ایمنی در برابر ماده حساسیت زا اصلاً مقاوم نیستند و مقدار اندکی از ماده حساسیت زا می تواند در بدن باعث ایجاد حساسیت شود.

مواد پروتئینی مقاوم در برابر هضم به عنوان یک انتی ژن عمل می کنند و سیستم ایمنی را تحریک می کنند در نتیجه ی این تحریک آنتی بادی ها (ایمونو گلوبولین ها) در بدن تولید می‌شوند.بیشترین واکنش تولید ایمونوگلوبولین ها M، G یا A می باشد. این دسته از واکنش های سیستم ایمنی بی ضرر هستند. اما مواد حساسیت زا پروتئین هایی هستند که عکس‌العمل آلرژی خاص ایمونوگلوبولین E راما را در بدن در پی دارند.
حساسیت با علائم مختلفی در بدن بروز می کند معروف ترین علائمی که نشان دهنده ی حساسیت در دستگاه گوارش تهوع، استفراغ، اسهال)، پوست بدن اگزما، خارش، تورم و در دستگاه تنفس آسم، ورم مخاط بینی، ادم نای یا تورم گلو هستند.

حساسیت به زعفران

در زمینه ی میزان حساسیت زایی زعفران و اینکه آیا زعفران واقعاً باعث ایجاد حساسیت می شود یا خیر انجام شده است. یکی از این تحقیقات در ایران و توسط دکتر اسکویی انجام گرفته است. اسکویی و همکاران میزان حساسیت زایی زعفران را بر روی افراد مراجعه کننده به درمانگاه حساسیت بررسی کردند.

در این بررسی از عصاره های تام حاصل از گلهای زعفران (فاقد گرده) و عصاره های نسبتاً خالص گرده ی زعفران استفاده شد. آزمایش میزان حساسیت زایی این مواد بر روی پوست ، آزمایش پریک پوست است. نتایج تحقیق حاصل نشان می دهند که 47 نفر افرادی که در تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند به یکی از ترکیباتی که در مطالعه مورد استفاده قرار گرفت حساسیت دارند، این افراد پس از حساسیت به زعفران علائم بالینی نظیر بینی، کهیر، آسم و سرفه مداوم از خود نشان دادند.

به طور کلی می توان گفت که زعفران و قسمت های مختلف آن نیز باعث ایجاد حساسیت می شوند و نمی توان گفت که زعفران ایجاد حساسیت نمی کند، این باور که افراد بدون توجه زعفران مصرف می کنند امری اشتباه است و بهتر است در اولین استفاده از زعفران دقت کرد تا اگر حساسیت دارید، مشکلی برای شما پیش نیاید. خصوصاً در کودکان باید به این امر توجه کنید.علاوه بر کودکان افرادی که بعد از مدت ها از زعفران استفاده می‌کنند نیز باید در ابتدا مقادیر کمی مصرف کنند و اگر علائمی مبنی بر حساسیت نشان ندادند به مقدار مورد نظر از زعفران استفاده کنند.

تقلبی بودن: یکی از دلایل حساسیت به زعفران

متأسفانه یکی از دلایل ایجاد حساسیت به زعفران در برخی از افراد تقلبی بودن زعفران است، این گونه از زعفران ها به دلیل دارا بدون موادی که اغلب برای سلامتی مناسب نیستند و رنگ ها و مواد شیمیایی مختلف باعث ایجاد حساسیت می شوند به همین دلیل است که برخی از افراد به زعفران حساسیت ندارند اما با مصرف زعفران تقلبی حساسیت شدیدی از خود بروز دهند.

جلوگیری از ایجاد حساسیت

حساسیت باعث بروز علائم و واکنش هایی در بدن می شود که برخی از این واکنش ها شدید و برای سلامتی بدن خطرناک هستند به همین دلیل باید تا جای ممکن از ایجاد حساسیت در بدن جلوگیری کنیم .در ادامه ی مقاله راه های جلوگیری از ایجاد حساسیت را بررسی خواهیم کرد.

حساسیت به زعفران

شناسایی موادی که به آن ها حساسیت دارید

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به حساسیت مبتلا هستید باید در اولین گام با استفاده از آزمایش ها و تست های مخصوص تمام موادی که به آن ها حساسیت دارید را شناسایی کنید تا راحت تر بتوانید مواد و غذا هایی که حاوی این ماده حساسیت زا هستند را شناسایی کنید.
استفاده از رژیم غذایی محتوی ویتامین‌های گروه C، B و Kاین ویتامین ها سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بروز علائم حساسیت در بدن جلوگیری می کنند.
استفاده نکردن از مواد غذایی که به آن ها حساسیت دارید، معمولاً توصیه می شود تا افرادی که حساسیت زیادی دارند از مواد غذایی طبیعی مثل عسل که حاوی گرده گل هستند استفاده نکنند.
عدم مصرف مواد مخدر و الکل و سیگار این مواد می توانند مخاط چشم و بینی را تحریک کنند و احتمال ایجاد حساسیت را بالا ببرند.

داشتن استراحت کافی و حداقل 8 ساعت خواب

اگر مبتلا به حساسیت و آلرژی هستید هرگز بدون مشورت با پزشک دارو مصرف نکنید حتی داروهای گیاهی و سنتی . هر دارویی چه شیمیایی و چه سنتی می تواند حاوی موادی باشد که برای شما حساسیت ایجاد کنند.
کاهش سطح استرس بدن و تقویت سیستم ایمنی ، هر چه قدر که سیستم ایمنی به دلیل استرس زیاد و فشار کاری کاهش پیدا کند و ضعیف شود احتمال بروز و ایجاد حساسیت بالاتر می رود.

نتیجه گیری

زعفران یکی از مواد مغذی در طبیعت است که خواص فراوانی برای سلامتی بدن و ارگان های مختلف بدن دارد اما مانند سایر مواد غذایی می تواند در برخی از افراد ایجاد حساسیت کند معمولاً حساسیت به زعفران به صورت ایجاد کهیر، سرفه و آسم بروز می کند. میزان بروز علائم بسته به مدت زمان و دوز مصرفی زعفران دارد.

شرکت زعفرانیه یکی از شرکت های معتبر و پیشرو در زمینه‌ی عرضه زعفران مرغوب است و تمامی زعفران ها بدون واسطه از کشاورزان تهیه می شوند و از بهترین زعفران های موجود در بازار محسوب می شوند. تمامی خواص زعفران در صورتی وجود دارند که زعفران مرغوب باشد نه تقلبی و دارای رنگ مصنوعی.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *