دانستنی های زعفران

یک کیلو زعفران چند مثقال است؟ | روش های اندازه گیری زعفران

روش های اندازه گیری زعفران

شاید شما نیز تابه‌حال به این موضوع فکر کرده باشید که یک مثقال زعفران معادل با چند گرم است. در واقع با استفاده از روش های اندازه گیری زعفران می‌توان به این موضوع پاسخ داد. واحدهای مختلفی برای خرید این ادویه وجود دارد که یکی از آن‌ها مثقال برای زعفران است. در حقیقت زعفران یکی از بهترین و مفیدترین ادویه‌ها در ایران و جهان محسوب می‌شود که دارای خواص بسیاری است.

اصولاً زعفران در بازار جهانی به‌صورت مثقالی فروخته می‌شود؛ اما برخی اوقات افراد علاقه‌مند هستند بدانند که مثقال به گرم چه‌قدر می‌شود. برای آشنایی بیشتر با تبدیل یک کیلو زعفران به مثقال تا انتهای این مقاله از زعفرانیه همراه ما باشید.

یک کیلو زعفران چند مثقال است؟یک کیلو زعفران چند مثقال است؟

همان طور که می‌دانید اواسط فصل پاییز برداشت گل زعفران آغاز می‌شود. برداشت گل زعفران معمولاً به‌صورت دستی انجام می‌شود. در خراسان جنوبی از اوایل آبان تا اوایل آذر برداشت گل زعفران از مزارع کشاورزی انجام می‌گیرد. چیدن گل‌های زعفران صبح زود و قبل از طلوع آفتاب انجام می‌شود تا کیفیت گل زعفران حفظ شود. تقریباً از چیدن 2000 تعداد گل زعفران، 15 گرم زعفران خشک به دست می‌آید؛ بنابراین تهیه زعفران ‌کار پر زحمتی است.

لازم است بدانید که در روش‌های جدید زعفران را به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در دمای ۵۰ تا ۶۰ درجه سلسیوس در دستگاه غربالی مخصوص خشک می‌کنند. درصورتی‌که شرایط نور، دما و رطوبت استاندارد نباشد از عطر و رایحه زعفران کاسته می‌شود و رنگ و طعم زعفران تغییر می‌کند. با استفاده از روش‌ های اندازه گیری زعفران می‌توان زعفران را اندازه گیری کرد. از هر کیلو گل زعفران تقریباً 3 مثقال زعفران خشک به دست می‌آید. البته باید گفت که این عدد بسته به کیفیت زعفران متفاوت خواهد بود.

زعفران منطقه قائنات به علت پرورش در آب‌وهوای مساعد و همچنین دارابودن شرایط اقلیمی منطقه از کیفیت بالایی برخوردار است. زعفرانی که از این منطقه تهیه می‌شود دارای کلاله‌های درشت و ضخیم است؛ بنابراین چون کلاله‌ها درشت و سنگین‌تر هستند از هر کیلو گل زعفران ممکن است بتوان 3 مثقال زعفران تهیه کرد.

در واقع هر مثقال زعفران معادل 4 گرم و 608 سوت زعفران است و ازآنجاکه هر کیلو زعفران معادل ۱۰۰۰ گرم زعفران است، یک کیلو زعفران تقریباً ۲۱۷ مثقال زعفران است. توجه داشته باشید که قیمت هر مثقال زعفران بسته به نوع زعفران متفاوت است. برای مثال قیمت یک مثقال نگین نسبت به قیمت یک مثقال سرگل بالاتر است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره زعفران شبه نگین که باید بدانید!

روش های اندازه گیری زعفران؛ هر مثقال چند گرم است؟روش های اندازه گیری زعفران؛ هر مثقال چند گرم است؟

لازم است بدانید که هر مثقال زعفران برابر با 4.6 گرم است. البته همان طور که بیان شد روش‌ های اندازه گیری زعفران مختلف است. در هر یک از این روش‌ها ممکن است با عدد متفاوتی رو به رو شوید. زعفران به دلیل ارزش بالایی که دارد واحد وزن آن بر اساس سوت، گرم و کیلو محاسبه می‌شود و این واحدهای وزن هم برای خریداران قابل قبول‌تر است؛ اما هنوز هم در برخی از مناطق ایران مانند بعضی از روستاهای جنوب خراسان کشاورزان یک مثقال برای زعفران را براساس نخود تبریزی می‌فروشند.

به‌عبارت‌دیگر یعنی هر 40 عدد نخود تبریزی یک مثقال می‌شود. در حال حاضر این روش با آمدن ترازوهای دیجیتالی برای سنجش وزن یک مثقال برای زعفران منسوخ شده و در محدوده روستاها این نوع فروش زعفران وجود دارد. در ادامه به روش‌ های اندازه گیری زعفران اشاره شده است.

1. مثقال شرعی

نخستین روش از روش‌ های اندازه گیری زعفران استفاده از مثقال شرعی است. در فقه اسلامی از این نوع روش جهت اندازه گیری یک مثقال برای زعفران استفاده می‌شود. در این روش هر مثقال برابر با 3.45 گرم در نظر گرفته می‌شود که برابر با 18 عدد نخود است. لازم به ذکر است که از این روش اصولاً برای اندازه گیری خمس، زکات و… استفاده می‌شود.

2. روش های اندازه گیری زعفران؛ مثقال صیرفی

مثقال صیرقی یکی از روش های اندازه گیری ادویه جذاب زعفران است. در این نوع روش اندازه گیری هر مثقال برای زعفران برابر با 4.608 گرم است. این اندازه با وزن 24 عدد نخود برابری می‌کند. شایان‌ذکر است که نام دیگر این روش اندازه گیری مثقال مظنه است. در زمان خرید مثقال زعفران توجه داشته باشید که فروشگاه از چه نوع روش اندازه گیری استفاده می‌کند.

3. مثقال معمولی

روش دیگر از روش‌ های اندازه گیری زعفران استفاده از مثقال معمولی است. این مثقال برای زعفران همان مقداری است که برای اندازه گیری انواع زعفران مورداستفاده قرار می‌گیرد که برابر با 4.687 گرم است. شما می‌توانید روی بسته‌بندی زعفران این مقدار را مشاهده نمایید یا از فروشنده اندازه هر مثقال از بسته‌های زعفران را بپرسید.

نیم مثقال چند گرم است؟نیم مثقال چند گرم است؟

برای اینکه بدانید نیم مثقال چند گرم است یکی از روش‌ های اندازه گیری زعفران این است که وزن یک مثقال را تقسیم بر دو کنید و اندازه نیم مثقال برای زعفران را به دست آورید. می‌بایست 4.6 را بر دو تقسیم کنید، که نتیجه آن 2.3 است. این نشان می‌دهد هر نیم مثقال معادل 2.3 گرم است. پس، بهتر است در زمان بررسی اندازه زعفران، سردرگم نشوید. در واقع، با انجام یک جمع و تفریق ساده، می‌توانید اندازه دقیق زعفران در هر بسته را به دست آورید.

بیشتر بخوانید: قیمت یک مثقال زعفران | یک مثقال زعفران چند تومان است؟

تبدیل گرم به مثقال

درصورتی‌که می‌خواهید هر گرم را به مثقال تبدیل کنید، بدانید که هر مثقال 4.6 گرم است و هر گرم برابر با 0.21 مثقال است. در این روش از روش های اندازه گیری زعفران تنها کاری که لازم است انجام دهید تقسیم است. به عبارت دیگر با تقسیم 1 به 4.6 می‌توانید هر گرم را به دست آورید. همچنین در صورتی که دو مثقال زعفران دارید، می‌توانید 2 را بر دو برابر 4.6 یعنی 9.2 تقسیم کنید. در واقع شما برای به دست آوردن وزن دقیق زعفران راه سختی را در پیش ندارید. تنها لازم است خونسردی خود را حفظ کرده و با تمرکز هزینه‌های خود را برآورد نمایید.

یک مثقال با چند قاشق برابر است؟یک مثقال با چند قاشق برابر است؟

یکی دیگر از روش ‌های اندازه گیری زعفران که اغلب برای خانم‌های خانه‌دار کاربرد دارد استفاده از وسایل موجود در منزل برای اندازه گیری است. پاسخ‌دادن به این سؤال که یک مثقال با چند قاشق برابر است کار چندان آسانی نیست. این مسئله به‌این‌علت بوده که قاشق‌ها اندازه‌های متنوعی دارند و اصولاً شما نمی‌توانید یک اندازه واحد برای هر قاشق در نظر بگیرید. به‌طورکلی قاشق‌های غذاخوری گنجایش نگهداری حدود 1.5 گرم زعفران را دارند.

در واقع این قاشق‌ها به‌طورکلی نمی‌توانند یک مثقال را درون خود جای دهند. وقتی که یک قاشق غذاخوری زعفران را درون دست خود می‌ریزید باید کف دست شما را به طور کامل بپوشاند. به طور معمول زعفران‌های بی‌کیفیت و سنگین نمی‌توانند کف دست شما را بپوشانند. جهت به‌دست‌آوردن میزان گنجایش زعفران هر یک از قاشق‌های دیگر می‌توانید از ترازوی زعفران کمک بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله از زعفرانیه سعی کردیم شما را با روش‌ های اندازه گیری زعفران آشنا کنیم. هر مثقال برای زعفران تقریباً برابر با 4.6 گرم است. هر یک گرم نیز برابر با 0.21 مثقال است. در واقع با شناخت نحوه اندازه گیری زعفران می‌توانید در زمان خرید آسوده‌خاطر باشید. شما می‌توانید برای تبدیل یک کیلو زعفران به مثقال از روش‌های بیان شده در بالا استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای خرید زعفران اصل از طریق وب‌سایت فروشگاه زعفرانیه اقدام کنید. این فروشگاه زعفران‌های باکیفیت و اصل مثل زعفران شبه نگین، زعفران نگین و … را با قیمتی بسیار مناسب به شما عزیزان تقدیم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *