دانستنی های زعفران

قیمت یک مثقال زعفران | یک مثقال زعفران چند تومان است؟

قیمت یک مثقال زعفران

همیشه قیمت یک مثقال زعفران یکی از مهم‌ترین فاکتورها در خرید زعفران بوده است. مسلماً عوامل موثر بر قیمت زعفران در تعیین قیمت این ادویه گران‌قیمت مهم هستند. همچنین این که زعفران را با چه قیمتی می‌خرید در واقع تا حدودی کیفیت زعفران را مشخص می‌کند. زعفران علاوه بر اینکه گران‌ترین ادویه دنیا است لقب طلای سرخ را دارد. زحمت زیاد کاشت و برداشت زعفران یکی از دلایل بالا بودن قیمت زعفران است. برای آشنایی بیشتر با قیمت هر مثقال زعفران به تومان تا انتهای این مقاله از زعفرانیه همراه ما باشید.

زعفران پادشاه ادویه ها

از گیاه گلداری به نام crocus sativus ادویه‌ای به نام زعفران به دست می‌آید که در کل دنیا مشهور است. ایران به‌عنوان برترین صادرکننده این ادویه جذاب شناخته شده و شهرت خاصی در این زمینه دارد. در واقع این گیاه به‌عنوان پادشاه ادویه‌ها معرفی شده که دلایل آن طعم بی‌نظیر و رنگ و بوی منحصربه‌فردی است که به غذا می‌دهد.

در جهان این گیاه به طلای سرخ هم معروف است و دلیل این صفت جذاب بالابودن قیمت یک مثقال زعفران است. همچنین علت گران‌بودن آن پروسه طولانی‌مدت مراحل کاشت، برداشت و بسته‌بندی آن است. قطعاً شما نیز با خرید زعفران اصل همیشه بو و طعم بی وصفی به آشپزی‌های خود داده‌اید.

قیمت یک مثقال زعفران خشکقیمت یک مثقال زعفران خشک

قیمت یک مثقال زعفران خشک تا اندازه زیادی به کشور تولیدکننده، کیفیت محصول و اصل یا تقلبی بودن آن بستگی دارد. لازم است بدانید برخی از بسته‌بندی‌های موجود در بازار تقلبی بوده و با استفاده از مواد مصنوعی رنگ‌آمیزی می‌شوند. این در حالی است که طلای سرخ اصل از رنگ و عطروطعم فراموش‌نشدنی و منحصربه‌فردی برخوردار است. رنگ قرمز تیره و ضخامت رشته‌های کلاله‌های این گیاه ارزشمند را می‌توان از اصلی‌ترین نشانه‌های مرغوبیت آن به شمار آورد.

در حال حاضر ایران، مناطقی از هند، افغانستان، اسپانیا و یونان به‌عنوان اصلی‌ترین تولیدکنندگان این گیاه شناخته می‌شوند. لازم است بدانید انواع زعفران کاشته شده در ایران و کشمیر از مرغوب‌ترین گونه‌های این محصول هستند و بخش قابل‌توجهی از بازار کل جهان را به خود اختصاص می‌دهند. موارد زیر از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت زعفران هستند که در ادامه به توضیح بیشتر برخی از آن‌ها پرداخته شده است.

  • دستی بودن فرآیند استخراج و وجودنداشتن روش‌های مکانیزه کارآمد برای برداشت محصول
  • ظرافت بیش از اندازه کلاله گل‌ها و لزوم دقت فراوان در روند برداشت
  • لزوم خشک‌کردن کلاله‌ها به روشی دقیق و تخصصی و همچنین، محافظت از کیفیت و رنگ محصول
  • لزوم دقت در بسته‌بندی این محصول بسیار ظریف و جلوگیری از ایجاد رطوبت در آن
  • دشوار بودن روند برداشت به دلیل کوچک بودن گل‌ها و رویش آن‌ها در فاصله اندکی از زمین

عوامل موثر بر قیمت زعفران

عوامل مختلفی بر تعیین قیمت یک مثقال زعفران اثرگذار هستند. از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به وضعیت کشت محصول، خشکسالی، نوع زعفران و هزینه حمل‌ونقل اشاره کرد. یکی از عوامل موثر بر قیمت زعفران استفاده‌های دارویی بی‌شماری است که می‌توان از آن یادکرد. در پزشکی عامیانه از آن به‌عنوان دارو و تسکین‌دهنده درد و ضد آسم می‌توان نام برد و از قرن نوزدهم به بعد در آماده‌سازی داروهای تسکین‌دهنده استفاده فراوان شده است.

همچنین در آزمایش‌های بالینی که انجام شده است از زعفران به‌عنوان یک عامل اثربخش در درمان افسردگی خفیف تا متوسط می‌توان یاد کرد. در زیر به توضیح بیشتر مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت یک مثقال زعفران پرداخته شده است.

عوامل موثر بر قیمت زعفران؛ شرایط محیطی1. عوامل موثر بر قیمت زعفران؛ شرایط محیطی

درحالی‌که زعفران یک گیاه کم آب است؛ اما با قرارگرفتن در وضعیت خشکسالی، حجم کمتری از اراضی زیر کشت خواهد رفت. همچنین پیاز زعفران نسبت به سرما حساس است و برودت هوا می‌تواند بر پیاز اثر کرده و سبب صدمه به محصول شود. قیمت اراضی و آب مورداستفاده نیز موجب افزایش قیمت یک مثقال زعفران می‌شود. موارد بالا سبب کاهش عرضه زعفران و در نتیجه بالارفتن قیمت این ادویه خوشرنگ می‌شود.

2. نوع زعفران و میزان رنگدهی

در بازار زعفران‌های مختلف با قیمت‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توان به دو نوع سرگل و پوشال اشاره کرد. این دسته‌بندی‌ها نشان‌دهنده قسمت‌های قرمز تا سفید زعفران است. در واقع نخستین مسئله‌ای که سبب می‌شود قیمت یک مثقال زعفران از یک نوع با نوع دیگر متفاوت باشد، سرگل و پوشال بودن آن‌ها است. کشاورزان بعد از برداشت گل‌های زعفران آن‌ها را به‌صورت نگین، سرگل، پوشال، سفید و… از درون گل‌های زعفران خارج می‌کنند و قیمت هر یک از انواع این زعفران‌ها با یکدیگر متفاوت است.

در واقع یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت زعفران نوع آن‌ها است. به‌طوری‌که در بازار خریدوفروش زعفران نوع سرگل و نگین این گیاه دارای قیمت بالاتری است و میزان صادرات آن‌ها نیز بسیار بالاتر است. شایان‌ذکر است که زعفران سرگل و نگین تازه از رنگ، طعم و بوی بیشتری نیز برخوردار است.

نوسانات نرخ ارز دلیل متغیر بودن قیمت یک مثقال زعفران3. نوسانات نرخ ارز دلیل متغیر بودن قیمت یک مثقال زعفران

زعفران یک گیاه صادراتی است و شاید نرخ ارز از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت زعفران باشد. در واقع هر نوع نوسان بر قیمت ارز بر روی قیمت یک مثقال زعفران اثر می‌گذارد. همچنین دلالان نیز بر روی قیمت زعفران تاثیر می‌گذارند. به‌عبارت‌دیگر هر چه تعداد واسطه‌ها بیشتر شود قیمتی که مصرف‌کننده باید بپردازد نیز بیشتر خواهد شد.

4. فصل خرید زعفران

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت زعفران که می‌تواند قیمت یک مثقال زعفران را تحت تاثیر قرار دهد فصل خرید زعفران توسط افراد است؛ برای مثال درصورتی‌که زعفران را در فصل برداشت آن که از اوایل مهرماه تا اوایل آذرماه است خریداری کنید به دلیل تازه بودن زعفران و اصل بودن آن، باید هزینه بالاتری را صرف کنید.

5. عمر زعفران

قابل‌ذکر است که این گیاه نیز مانند دیگر گیاهان و ادویه‌ها دارای مدت انقضای خاصی است؛ البته باید گفت که مدت انقضای این گیاه طولانی است؛ اما به طور قطعی زعفرانی که تازه است طعم، عطر و بوی بیشتری دارد و از مرغوبیت بالاتری برخوردار است و صددرصد قیمت یک مثقال زعفران تازه و اصل نیز بالاتر است.

میزان عرضه و تقاضا عامل موثر بر قیمت یک مثقال زعفران6. میزان عرضه و تقاضا عامل موثر بر قیمت یک مثقال زعفران

یکی دیگر از دلایل و عوامل موثر بر قیمت زعفران میزان تقاضا و عرضه آن است. به‌طوری‌که اگر میزان عرضه و وجود زعفران در بازار بیشتر باشد قیمت یک مثقال زعفران نیز کاهش می‌یابد؛ اما اگر میزان تقاضا و خرید آن بیشتر و زعفران کمتری نیز در بازار وجود داشته باشد، قیمت زعفران نیز گران‌تر می‌شود.

همچنین به دلیل این که قیمت زعفران‌های موجود در بازار باتوجه‌به کیفیت آن‌ها، میزان خرید، زمان خرید، نوع خرید و نوع بسته‌بندی با یکدیگر متفاوت است، افراد باید سعی کنند مقدار زعفران موردنظر خود را از مراکز معتبر در فصل مناسب خریداری کنند.

7. طاقت فرسا بودن کشت و پرورش زعفران؛ عاملی تاثیرگذار بر قیمت زعفران

از دیگر عوامل تعیین‌کننده قیمت یک مثقال زعفران هزینه‌ای است که برای برداشت این محصول صرف می‌شود؛ زیرا کار بسیار سخت و دشواری است که ساعت‌ها مقدار بسیار کمی از رشته‌های گل کروکوس با عطروطعم موردنظر را دست‌چین کرد. در واقع مقدار بسیار زیادی از گل‌های زعفران را باید برداشت نمود تا مقدار قابل‌عرضه به طور تقریبی ۵۰۰ گرم زعفران خشک به دست بیاید.

برای مثال برای یک پوند زعفران نیاز است که پنجاه‌هزار گل کروکوس را برداشت کرد (هر پوند تقریباً ۰,۴۵ کیلوگرم) و اگر از نظر مساحت بخواهیم آن را مورد بررسی قرار دهیم تقریباً به‌اندازه یک زمین فوتبال یا هفت هزار مترمربع است. بر اساس یک تخمین دیگر برای یک پوند زعفران باید مقدار ۷۵۰۰۰ گل را دست‌چین نمود. این اعداد مقدار زیادی به نوع رشته‌های گل کروکوس بستگی دارد یا به عبارتی بستگی به نوع زعفران نیز دارد. در واقع طاقت‌فرسا بودن این کار نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت زعفران است.

وزن زعفران موجود در بسته بندی8. وزن زعفران موجود در بسته بندی

علاوه بر تفاوت قیمت زعفران سرگل، پوشال و…، وزن آن‌ها نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت زعفران است. در بسته‌بندی‌های مختلف شرکت زعفرانیه وزن‌های مختلفی از انواع زعفران قرار گرفته است که تاثیر زیادی در تعیین قیمت یک مثقال زعفران دارد. به طور مثال در بسته‌بندی پاکتی، زعفران سرگل با وزن‌های ۰,۵ و ۱ گرم و ۰.۵ و ۱ مثقال عرضه می‌شود.

9. نوع بسته بندی زعفران

نوع بسته‌بندی زعفران نیز در قیمت یک مثقال زعفران تأثیرگذار است و باتوجه‌به اینکه بسته‌بندی از چه جنسی است قیمت آن مشخص می‌شود. بسته‌بندی‌های شرکت زعفرانیه شامل پاکتی، قوطی و خاتم است که گران‌ترین نوع بسته‌بندی ظروف خاتم و ارزان‌ترین بسته‌بندی زعفران به‌صورت پاکتی است.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که زعفران گیاهی با پیشینه‌ای تاریخی است و به‌عنوان طلای قرمز در کشورهای تولیدکننده آن شناخته می‌شود. زعفران گران‌قیمت‌ترین ادویه در جهان است. امروزه به دلیل استفاده و بهره‌برداری‌های متفاوت قیمت یک مثقال زعفران بالا است. همان‌طور که بیان شد عوامل موثر بر قیمت زعفران بسیار هستند که از جمله می‌توان به نحوه عرضه و تقاضا، نوع زعفران و… اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت هر مثقال زعفران به تومان می‌توانید با کارشناسان ما در سایت زعفرانیه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *