دانستنی های زعفران

همه چیز درباره زعفران شبه نگین که باید بدانید!

زعفران شبه نگین، گیاهی گران‌قیمت و باارزش است که از گل‌های زعفران به‌دست می‌آید. این ادویه، حاوی خواص ضداکسیدانی بوده است که اصلی‌ترین کاربرد زعفران مرغوب شبه نگین در آشپزی و طب سنتی است. علاوه بر این، زعفران به‌عنوان یک محصول تجاری مهم در کشورهایی همچون ایران، اسپانیا و کشمیر شناخته شده است. برداشت دستی و مراقبت دقیق از گل‌های آن، کیفیت تولید زعفران را افزایش داده است. این گیاه با سابقه تاریخی طولانی، به‌عنوان یک ادویه باارزش شناخته می‌شود.

از نظر کیفیت، بهترین انواع زعفران، نگین و سرگل هستند که رنگ عمیق و عطر خوبی دارند. زعفران اصل شبه نگین نیز یکی از انواع زعفران است که از لحاظ کیفیت در رده‌پایین‌تری قرار دارد. این نوع زعفران، هنگام جداسازی از گل، مقداری از بخش‌های زرد یا ریشه گل را نیز دارد. در ادامه مطلب از وب‌سایت زعفرانیه به بررسی ویژگی‌های زعفران شبه نگین می‌پردازیم.

زعفران شبه نگین چیست؟

زعفران شبه نگین یکی از انواع ارزشمند زعفران به شمار می‌رود که به دلیل داشتن ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فرد، با عنوان «شبه نگین» شناخته می‌شود. این نوع خاص زعفران در مناطق گرمسیر و معتدلی همچون ایران، افغانستان و کشمیر کشت می‌شود و دارای مشخصات خاص خود است.

زعفران شبه نگین یکی از انواع ممتاز زعفران به شمار می‌رود و باتوجه‌به کاربرد زعفران مرغوب شبه نگین، این زعفران در میان انواع شناخته شده بازار جایگاه خوبی دارد. این محصول که در شهرهایی چون مشهد تولید می‌شود، معمولاً محبوب‌ترین نوع در میان مصرف‌کنندگان است؛ زیرا هم از نظر قیمت در مقایسه با زعفران سرگل و نگین مناسب‌تر است و هم دارای رنگ و عطر طبیعی و خوبی است. البته به دلیل وجود مقداری ریشه‌های زردرنگ، قدرت رنگ‌دهی زعفران اصل شبه نگین نسبت به انواع نگین و سرگل ضعیف‌تر است.

ویژگی ‌های زعفران شبه نگینویژگی ‌های زعفران شبه نگین

یکی از ویژگی‌های مهم زعفران شبه نگین اندازه و طول آن است. این زعفران طولی بیش از 2.5 سانتی‌متر دارد. علت بلندی آن نسبت به سایر زعفران‌هایی مانند سوپر نگین و سرگل این است که این نوع زعفران کمی پایین‌تر از ریشه گل زعفران جدا می‌شود. این بلندی باعث می‌شود هنگام خشک شدن، زعفران شبه نگین حالت درهم تنیدگی و فرخوردگی پیدا کند. همچنین زعفران اصل شبه نگین از لحاظ نحوه خشک شدن با سایر انواع زعفران کمی متفاوت است و بلافاصله پس از جداسازی از گل، خشک می‌شود تا رنگ آن‌سیاه نشود.

این محصول به دلیل ترکیبات خاص خود و همچنین بلندی طول، دارای رنگ قرمز نسبتاً عمیق و طعم تلخ و مطبوعی است. همین امر باعث می‌شود تا کاربرد زعفران مرغوب شبه نگین بسیار زیاد باشد و در میان انواع زعفران به‌عنوان یک زعفران خوش‌عطر و خوش‌طعم نیز شناخته شود. زعفران اصل شبه نگین به دلیل داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی مانند کروسین، کروستین و سافرانال، به‌عنوان یک منبع معتبر و بسیار ارزشمند از نظر گیاه‌شناسی و تغذیه شناخته می‌شود. این ترکیبات در کنار کاربرد زعفران مرغوب شبه نگین می‌توانند به بهبود سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها کمک کنند.

تفاوت زعفران شبه نگین و نگین در چیست؟

زعفران‌های مختلف از نظر ظاهر، کیفیت و طعم با یکدیگر متفاوت هستند. به‌طورکلی، زعفران به چهار دسته سرگل، نگین، شبه نگین و پوشال تقسیم می‌شود. این انواع دارای ارتفاع متفاوتی بوده و این امر سبب تفاوت‌هایی در کیفیت و ظاهر آن‌ها می‌شود. زعفران شبه نگین و نگین تفاوت‌هایی با هم دارند. زعفران نگین بر خلاف زعفران مرغوب شبه نگین، رشته‌های به‌هم‌چسبیده ندارد. رشته‌های زعفران نگین خم‌خوردگی دارند؛ اما زعفران اصل شبه نگین فاقد خامه است. کلاله‌های زعفران مرغوب شبه نگین به‌صورت سه‌شاخه‌ای و کلاله‌های زعفران نگین به‌صورت دوشاخه‌ای هستند.

علاوه بر این، یک مثقال زعفران شبه نگین قیمت مناسب‌تری نسبت به زعفران نگین دارد که این نکته در کنار کاربرد زعفران مرغوب شبه نگین، یک مزیت دیگر محسوب می‌شود. البته زعفران شبه نگین در هنگام برداشت، مقداری از ریشه زردرنگ خود را نیز همراه دارد و بلافاصله پس از استخراج خشک می‌شود. همین امر موجب می‌شود تا زعفران اصل شبه نگین کیفیت پایین‌تری نسبت به زعفران نگین داشته باشد.

کاربرد زعفران مرغوب شبه نگینکاربرد زعفران مرغوب شبه نگین

زعفران یک محصول غذایی لوکس و بسیار ارزشمند است که برای عطر و طعم‌دهی به غذاها مورداستفاده قرار می‌گیرد. بیشترین مصرف زعفران در کشورهای تولیدکننده‌ای همچون ایران و افغانستان است و البته این محصول به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود. اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد زعفران مرغوب شبه نگین، عمدتاً برای افزودن عطر، رنگ و طعم به غذاها و دسرها است.

باتوجه‌به تفاوت قدرت رنگ‌دهی انواع مختلف زعفران، ممکن است هر نوع زعفران برای غذا یا کاربرد خاصی مورداستفاده قرار گیرد. درهرصورت، انتخاب نوع زعفران بستگی زیادی به بودجه و سلیقه شما دارد. در ادامه، به چند نمونه از مهم‌ترین کاربرد زعفران شبه نگین می‌پردازیم.

1. صنعت آشپزی

در کشور ما بیشترین مصرف زعفران در صنعت آشپزی است؛ زیرا مردم به غذاها و خوراکی‌های رنگی و خوش‌طعم علاقه بیشتری دارند. به همین دلیل مهم‌ترین کاربرد زعفران مرغوب شبه نگین در صنعت آشپزی است. زعفران شبه نگین به‌عنوان یک افزودنی خوش‌طعم و باارزش غذایی بالا، به طور گسترده‌ای در صنعت آشپزی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع زعفران برای تهیه غذاهای محبوب ایرانی مانند پلو، خورش، کباب و شیرینی‌جات به کار می‌رود تا به غذاها رنگ، طعم و عطر منحصربه‌فردی ببخشد.

زعفران شبه‌نگین معمولاً در مواردی که می‌خواهیم رنگ و طعم زعفران بیشتر به چشم بیاید؛ مثلاً هنگام پذیرایی از مهمانان ویژه، مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته اگر رنگ‌دهی زعفران برایتان بسیار مهم باشد، بهتر است از زعفران نگین و یا زعفران سرگل قائنات استفاده کنید.

طب سنتی2. طب سنتی

استفاده در صنعت درمانی و طب سنتی به‌عنوان دیگر کاربرد زعفران مرغوب شبه نگین محسوب می‌شود. زعفران شبه نگین در طب سنتی به‌عنوان یک درمان طبیعی کاربرد دارد و در درمان برخی بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع زعفران برای درمان افسردگی، اضطراب و دردهای عضلانی به کار می‌رود. همچنین خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی قابل‌توجهی دارد. البته گفته می‌شود زنان باردار هرگز نباید از زعفران استفاده کنند؛ پس می‌توان گفت کاربرد زعفران مرغوب شبه نگین در طب سنتی و مکمل‌های دارویی، یکی از مهم‌ترین کارکردهای این محصول گران‌قیمت به شمار می‌رود.

3. صنعت عطرسازی

شاید برای شما جالب باشد که دیگر کاربرد زعفران مرغوب شبه نگین در صنعت عطرسازی است. زعفران شبه نگین به دلیل داشتن عطر و اسانس منحصربه‌فرد، به طور گسترده‌ای در صنعت عطرسازی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. عطرسازان از عطر و اسانس این نوع زعفران برای تولید انواع عطرها و اسانس‌های لوکس و خاص استفاده می‌کنند. رایحه زعفران شبه‌نگین بسیار ماندگار و منحصربه‌فرد است.

امروزه برخی کشورها به خواص شگفت‌انگیز این گیاه در صنعت عطرسازی پی برده‌اند و عطرهایی با ترکیب رایحه زعفران تولید می‌کنند که محبوبیت زیادی در میان علاقه‌مندان به عطرهای خاص دارد. می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین کاربردهای زعفران اصل شبه نگین، استفاده از آن در صنعت عطرسازی است.

جمع‌بندی

زعفران شبه نگین یکی از انواع باارزش و مرغوب زعفران است که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. این نوع زعفران در مناطق گرمسیری همچون ایران، افغانستان و کشمیر کشت می‌شود. زعفران اصل شبه نگین دارای ظاهر، طعم و کیفیت متمایزی است. این زعفران طول بلندتر و رنگ قرمز روشن‌تری نسبت به سایر انواع دارد. طعم آن نیز تلخ و مطبوع است. همین امر باعث می‌شود تا کاربرد زعفران مرغوب شبه نگین بسیار متنوع باشد. این زعفران در صنعت غذایی برای افزودن رنگ، طعم و عطر به غذاها به کار می‌رود. همچنین در طب سنتی و داروسازی نیز به دلیل خواص درمانی‌اش مورداستفاده قرار می‌گیرد.

باتوجه‌به این موارد برای خرید زعفران شبه نگین باید به این نکته توجه داشته باشید که حتماً زعفران را از مراکز و مراجع معتبر تهیه کنید. ما در شرکت زعفرانیه انواع زعفران اصل و باکیفیت را در بسته‌بندی‌های متنوع و خاص برای شما فراهم کرده‌ایم. همچنین با خرید زعفران اصل قائنات از فروشگاه زعفرانیه می‌توانید از مزیت 7 روز ضمانت طلایی بازگشت و دیگر مزیت‌های ما بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *