دانستنی های زعفران

رابطه بین شادی و مصرف زعفران در چیست؟ آیا زعفران نشاط آور است؟

shakhes

از قدیم ایام و در طب سنتی از زعفران به عنوان یک گیاه نشاط آور و ضد افسردگی یاد شده است. از زعفران نشاط آور در داروهای مختلفی استفاده می شود و اعتقاد بر این است که با مصرف این ادویه، حس شادابی و نشاط به فرد می بخشد.

آیا زعفران گلوتن دارد؟

قبل از پاسخ به سوال بالا باید بدانیم که گلوتن چیست و چرا برای بعضی از افراد مضر است؟ برای تهیه نان و کیک آرد و آب را با هم ترکیب می‌کنیم و  بعد از مدتی بافت کشسان و پف کرده ای داریم که آماده پخت است. در واقع گلوتن بافت خمیر شما را شکل می‌دهد و دست آخر نان یا کیک پوک و خوشمزه‌ای را به شما تحویل می‌دهد.

آیا زعفران گلوتن دارد؟ خیر زعفران گلوتن ندارد.

همه آدم‌های جهان، امکان لذت بردن از این قابلیت پروتئین گلوتن را ندارند. بسیاری از افراد، به محض خوردن همین نان یا کیک بی‌نظیری که آماده‌کرده‌اید، دچار نفخ، دل درد و عوارض گوارشی دیگری می‌شوند. حتی کم نیستند کسانی جانشان با مصرف این پروتئین به خطر می‌افتد.

گلوتن از خانواده پروتئین‌ها است و در غلاتی مانند گندم، چاودار و جو یافت می‌شود. گندم پر مصرف‌ترین عضو خانواده گلوتن‌دارهاست. دو پروتئین اصلی موجود در گلوتن، گلوتنین و گلیادین است. گلیادین عامل مخرب و منفی برای سلامتی به حساب می‌آید و گلوتن باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فراورده نهایی می‌شود.

رابطه بین زعفران و شادی

زعفران نشاط آور به طور سنتی به عنوان ماده رنگی یا طعم دهنده استفاده می شود، اما تحقیقات اخیر توانایی بالقوه آن را در بهبود سلامتی نشان داده است که نشات گرفته از ترکیبات کروسین، کروستین، پیکروکروسین و سافرانال است. برخی از محققان سرچشمه زعفران را در مناطق وسیعی از جهان از جمله یونان ، ترکیه ، آسیای صغیر و ایران می دانند.

مطالعات علمی بسیاری، خواص این گیاه دارویی شگفت انگیز را تأیید کرده اند، از جمله اثر ضد سرطان زا، ضد افسردگی، تقویت کننده هوش و تأثیر آن بر مقاومت بدن در برابر بیماری ها است.

امروز به یکی از خاصیت های مهم زعفران یعنی نشاط آوری آن میپردازیم که برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

خواص زعفران نشاط آور را بیشتر بشناسید

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، فعالیت بیولوژیکی ترکیبات زعفران مشکلات سلامتی مانند اختلالات معده، بیماری های قلبی عروقی ، مقاومت به انسولین، سندرم قبل از قاعدگی و بی خوابی را کاهش می دهد یا از آنها جلوگیری می کند. میتوان با حل کردن زعفران در آب برای جلوگیری از حالت تهوع و کاهش فشار خون نیز استفاده کرد.

زعفران نشاط آور به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد در پیشگیری و نگهداری از سرطان نیز موثر است.

در اینجا لیستی از چند کاربرد احتمالی زعفران آورده شده است:

  • تازه سازی روح
  • اشتها را بهبود می بخشد و از مشکلات معده جلوگیری می کند
  • از فشار خون بالا جلوگیری می کند
  • گردش خون را بهبود می بخشد
  • درد دندان و لثه را کاهش می دهد
  • پوست را صاف و روشن می کند و باعث زیبایی می شود

لیست برترین زعفران‌های کشور

اگر می‌خواهید برای خرید زعفران اقدام کنید برای شما لیستی از پیشنهاد های شرکت زعفرانیه را در زیر آورده ایم. این زعفران ها در واقع پر مضرف ترین و پرفروش ترین محصولات شرکت هستند که 100 درصد رضایت مصرف کنندگان  را به همراه داشته اند.

زعفران نشاط آور در اروپا!

در اروپا از زعفران نشاط آور عمدتاً به عنوان ادویه و به عنوان افزودنی در ساخت محصولات دخانیات ، الکلی ها ، محصولات لبنی نیز استفاده می شود.

صنایع آرایشی و بهداشتی نیز در این کشور از زعفران در ساخت عطر ، کرم و رنگ آمیزی استفاده می‌کند. کروسین مسئول تولید رنگ طبیعی زعفران میباشد که فقط در قسمت قرمز یا سرخ رنگ نخ زعفران وجود دارد. با گذشت زمان، کروسین به یکی از دیگر مواد طبیعی زعفران موسوم به سافرانال تبدیل می شود.

سافرانال عامل تشکیل دهنده عطر و بوی زعفران نشاط آور  است، همین امر باعث شده با گذشت زمان، از رنگ زعفران کم شود اما رایحه آن تشدید یابد.

** توجه داشته باشید زعفران را هرگز نباید در یخچال نگهداری کنید.

تیم تحقیقاتی شرکت زعفرانیه با بررسی هایی که بر روی این طلای سرخ انجام دادند، بیان می‌کند که کروسین خون زعفران می‌باشد و به محض از بین رفتن آن، قدرت رنگ ، بو و طعم نیز از بین می رود.

کلاله های قرمز این گل منحصر به فرد باعث بانی تجارتی شده که در سراسر جهان رواج پیدا کرده است.

تهیه و تولید زعفران نشاط آور و روحیه‌ بخش

چندین هزار گل برای تولید یک کیلوگرم زعفران لازم می‌باشد. در طول زمان برداشت، هر گل با دقت چیده شده کلاله ها از گل جدا می‌شود. زعفران از جمله محصولاتی است که رمز و راز گرانی آن در خواص بسیار مهم آن خلاصه میشود که یکی از این خاصیت ها، نشاط آور بودن زعفران است. زعفران یکی از معدود ادویه هایی است که می تواند نه تنها طعم و بو، بلکه رنگی عمیقی به غذا منتقل کند. این ادویه شگفت انگیز در زندگی جایگاه ممتاز و ویژه ای در آشپزی دارد.

معمولاً در بسیار از کشور های شرقی به دلیل خاصیت نشاط آوری که زعفران دارد، در درمان بیماری افسردگی استفاده از آن می‌کردند. این ادویه برای مدت طولانی به عنوان دارویی در برابر بسیاری از بیماری ها شناخته شد که از غنی ترین منابع گیاهی “ریبوفلاوین” (ویتامین B2) است.

سافرانال علاوه بر موارد که در بالا ذکر شد حکم آرام بخش را دارد و به طور کلی زعفران بر روی سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد که هم ضد درد و هم مقوی خواهد بود و همچنین این طلای سرخ باعث میشود تا ضربان قلب و فشار خون نیز کاهش یابد. گفته می شود که زعفران هضم غذا و کبد را تسکین می دهد و همچنین خون را رقیق می‌سازد.

مصرف زیاد زعفران می تواند خطرناک باشد (بیش از 10 گرم) ، که نسبت معمول آن از 0.01 گرم به 0.02 گرم برای هر نفراست.

پیکوکروسین نشاط آور و اشتها آور

در بالاتر در خصوص اینکه چرا زعفران نشاط آور است اطلاعاتی کسب نمودید. در ادامه محتویات این ادویه را بررسی می کنیم.

کروسین و کروستین: رنگدانه های قرمز طبیعی هستند که مسئول رنگ آمیزی زعفران هستند که با اثر کلریتیک و آنتی اکسیدان، برای سلامت قلب و عروق حائز اهمیت است. این عناصر موجب نشاط آوری و همچنین افزایش اشتها در فرد می‌شود.

توجه داشته کنید در زعفران تقلبی، ممکن است حاوی گلوتن باشد. سعی کنید رشته های زعفران را به جای زعفران آسیاب شده خریداری کنید تا از اصلی بودن محصول اطمینان حاصل کنید.

شما می‌توانید با خرید از مجموعه بزرگ فروشگاه زعفرانیه، از زعفرانی که خریداری میکنید اطمینان حاصل کرده و از 100 درصد خواص آن بهره مند شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *