دانستنی های زعفران

مصرف چای زعفران | چای زعفران برای چی خوبه؟

مصرف چای زعفران

باورهای مردمی و تحقیقات علمی هر دو نشان می‌دهند که مصرف چای زعفران خاصیت تقویت‌کنندگی روحیه را دارد. یافته‌های یک مطالعه برجسته نشان می‌دهد که خواص چای زعفران بسیار زیاد بوده از جمله این گیاه قابلیت‌هایی مشابه با داروی فلوکستین که در درمان افسردگی متوسط تا خفیف به کار می‌رود دارد.

در واقع این ویژگی زعفران آن را به یک جایگزین گیاهی مناسب برای داروهای ضدافسردگی تبدیل می‌کند؛ به‌ویژه برای افرادی که نمی‌توانند از داروهای متداول استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با طرز تهیه چای زعفران تا انتهای این مقاله از زعفرانیه همراه ما باشید.

مصرف چای زعفران؛ فواید و خواص آن

زعفران به‌عنوان گران‌ترین گیاه جهان شناخته می‌شود. این گیاه دارویی که در کشور ما رشد می‌کند همچنین “طلای سرخ” نیز نامیده می‌شود. از این ادویه گران‌قیمت برای استفاده در رنگ، داروسازی، صنعت لوازم آرایشی و پزشکی استفاده می‌شود. در روزگار باستان، رومیان از زعفران به‌عنوان یک عطر استفاده می‌کردند؛ درحالی‌که چینی‌ها علاوه بر استفاده از آن برای اهداف آرایشی و اهداف پزشکی، به مصرف چای زعفران می‌پرداختند.

زعفران حاوی کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم و روی و حاوی الکترولیت‌ها (سدیم و پتاسیم) نیز است. مصرف چای پرخاصیت زعفران می‌تواند برای بیماری‌های مختلف کاربرد داشته باشد که در زیر به برخی از خواص چای زعفران اشاره شده است.

تسکین قاعدگی1. تسکین قاعدگی

خواص دارویی زعفران این ادویه خوشرنگ وجذاب بر کسی پوشیده نیست. مصرف چای زعفران برای زنانی که با قاعدگی مشکل دارند مفید است. پریودی‌های غیرعادی یکی از مشکلاتی است که برخی از خانم‌ها با آن روبه‌رو هستند. چای زعفران یکی از پیشنهادها برای این مشکل است؛ اما توجه داشته باشید که با وجود خواص چای زعفران زنانی که باردار هستند نباید از آن استفاده کنند؛ زیرا که ممکن است به طور نادر سبب سقط‌جنین شود.

2. تاثیر مصرف چای رغفران بر افسردگی

ثابت شده است که مصرف چای زعفران به‌اندازه برخی داروهای ضدافسردگی مفید بوده است و تاثیرات مثبتی بر روی اعصاب دارد. نکته خوب مصرف زعفران به صورت چای این است که این چای طبیعی است؛ یعنی کیفیت‌های آرامش‌بخش آن به‌صورت طبیعی رخ می‌دهد و مصرف منظم چای می‌تواند موجب جلوگیری از بروز افسردگی شود. خواص زعفران برای اعصاب و بهبود افسردگی به صورت چای و دمنوش ثابت شده است و مصرف آن، احساس شادی به افراد می‌دهد.

مصرف چای زعفران، ضد سرطان3. ضد سرطان

رنگ طلایی چای زعفران از کروکین نشات می‌گیرد که سرشار از آنتی‌اکسیدان است. در حقیقت کروکین اثرات ضد سرطانی قدرتمندی در برابر طیف وسیعی از سرطان‌ها دارد. همچنین فلانوئید موجود در کروکین مانع از سلول‌های سرطانی شده و ممکن است سلول‌های تومور را کوچک کند. کارتنوئیدها، رنگ‌دانه‌های طبیعی هستند که رنگ زرد را در زعفران ایجاد می‌کنند و بدن را از بیماری‌ها، استرس و ویروس‌ها محافظت می‌کنند.

آماده‌کردن و طرز تهیه چای زعفران آسان است. برای بهره‌بردن از خواص چای زعفران تنها کافی است که از سه نخ زعفران و یا کم‌تر استفاده کنید، در آب داغ فروکنید و برای حداقل 20 دقیقه در آن نگه دارید. دارچین را برای کاهش تلخی زعفران به آن اضافه کنید. بعد از آماده سازی این چای می‌توانید با مصرف چای زعفران از خواص آن بهره‌مند شوید.

4. بیماری‌ های قلبی

مصرف چای زعفران به دلیل داشتن ترکیبات موثر، کلسترول را در شریان‌ها کاهش می‌دهد. در واقع مزیت مهم زعفران این است که ایجاد کلسترول در درون سرخرگ‌ها سبب افزایش بیماری‌های قلبی می‌شود. از جمله خواص چای زعفران این است که به طور مؤثر خون را رقیق می‌کند و تمیزکردن آن را ممکن می‌سازد. همچنین درصورتی‌که چای زعفران به طور مرتب استفاده شود حملات قلبی کم‌تر می‌شود.

5. درد شکم

یکی از خواص مصرف چای زعفران کاهش درد معده است. مصرف منظم این چای در موارد خفیف و جدی علاوه بر کاهش درد از ظهور این بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. در کنار تسکین سینه درد چای رعفران به عنوان خلط‌آور عمل می‌کند و به آرام کردن درد شکم، سینه و گلو کمک می‌کند. این دارو به‌ویژه برای کودکان ایده‌آل است؛ چون آن‌ها را سالم نگه می‌دارد.

فشار خون بالا و محافظت از بینایی6. فشار خون بالا و محافظت از بینایی

مصرف چای زعفران برای کاهش فشارخون نیز مفید است. در واقع کروستین ترکیبی است که بر روی فشارخون و کاهش آن تاثیر دارد. کروستین موجود در زعفران در برگ‌های آن قرار دارد. به‌عبارت‌دیگر مصرف منظم زعفران فشارخون بالا را کنترل می‌کند.

همچنین چای زعفران این امکان را دارد که ضعف در بینایی را کاهش دهد؛ زعفران توانایی محافظت از سلول‌های بینایی را به‌خاطر محتوای اسیدهای چرب دارد. زمانی که زعفران به‌صورت روزانه مصرف شود مقدار اسید چرب سخت‌تر می‌شود. در حقیقت با نوشیدن یک فنجان چای زعفران به‌صورت روزانه می‌توانید از چشمان خود محافظت کنید.

7. بیماری‌ های تنفسی و سرماخوردگی

از جمله خواص چای زعفران این است که به‌عنوان ادویه به تمیزکردن ریه‌ها کمک می‌کند. همان‌طور که می‌دانید وقتی که یک بیماری تنفسی یا سرماخوردگی دارید ریه‌ها ملتهب می‌شوند و مصرف چای زعفران می‌تواند خلط را از ریه‌ها پاک‌کرده و به بهبود سریع‌تر آن‌ها کمک کند. زعفران همچنین به کاهش تورم و تمیزکردن مجاری هوایی نیز کمک می‌کند.

8. بالا بردن حافظه و به عنوان مسکن طبیعی

زعفران حاوی دو ماده شیمیایی، کروکین و کروستین است که محققان بر این باورند که می‌توانند به یادگیری و عملکرد حافظه کمک کنند. همچنین مصرف چای زعفران به تسکین حالت تهوع و به درمان بیماری‌هایی مثل زخم، یبوست و نفخ کمک می‌کند و به ترمیم جراحت و کوفتگی در بدن نیز کمک می‌کند و درد ماهیچه را تسکین می‌دهد.

آیا مصرف چای زعفران ضرری هم دارد؟آیا مصرف چای زعفران ضرری هم دارد؟

خوشبختانه باید گفت که تابه‌حال برای مصرف چای زعفران ضرری گفته نشده مگر استفاده غیرمنطقی و افراطی از آن که سبب آسیب‌رسانی به کلیه‌ها می‌شود و میل به غذا را نیز کاهش می‌دهد. همچنین تحقیقات گویای آن است که استفاده پنج گرم از زعفران در وعده‌ غذایی واحد باعث افزایش ضربان قلب، بی‌حالی، زردی پوست، سرگیجه و دیگر عوارض خطرناک می‌شود؛ بنابراین اعتدال در مصرف این ادویه ارزشمند را فراموش نکنید. ولی شرایط برای خانم‌های باردار مثل همیشه متفاوت است و استفاده از این چای برای آنان توصیه نمی‌شود؛ چرا که موجب بالارفتن ضربان قلب شده و خطر سقط‌جنین را به همراه دارد.

جمع‌بندی

به‌عنوان آخرین کلام باید گفت که مصرف چای زعفران با خواص خارق‌العاده‌ای که دارد می‌تواند جایگزین مناسبی برای چای سیاه مضر باشد. مهم‌ترین خواص چای زعفران علاوه بر عطر و مزه عالی، خواص درمانی آن است. طرز تهیه چای زعفران کار سختی نبوده و برای تهیه آن کافی است که چند کلاله زعفران را به همراه چای سیاه و آب جوش روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد و بعد از آن استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که برای بهره‌بردن از خواص این چای باید خرید زعفران اصل را از مراکز معتبر انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌خصوص می‌توانید با همکاران ما در شرکت زعفرانیه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *