دانستنی های زعفران

روش‌های دم کردن زعفران؛ زعفران را چگونه دم کنیم؟

روش‌های دم کردن زعفران؛ زعفران را چگونه دم کنیم؟

دم کردن زعفران به شیوه درست سبب می‌شود که تأثیرگذاری آن در طعم و رنگ غذا متفاوت شود. در واقع زعفران یکی از ارزشمندترین گیاهانی است که طعم و رنگ بی‌نظیر آن باعث خوشمزه‌تر و خوش‌رنگ‌تر شدن غذاها مخصوصاً هنگام برگزاری مهمانی‌ها خواهد شد. بعضی از افراد با استفاده از ترفندهای خوش رنگ کردن زعفران آن را با آب جوش و گروهی دیگر، این گیاه را همراه با یخ دم می‌کنند. برای اینکه بهترین روش دم گذاشتن زعفران با یخ و آب جوش را در اختیار داشته باشید در ادامه این مطلب از زعفرانیه همراه ما باشید.

چهار روش ساده برای دم کردن زعفران

زعفران گیاهی ارزشمند است که علاوه بر عطروطعم بی‌نظیر، خواص بسیار زیادی هم برای سلامتی بدن افراد دارد. خوشبختانه باید گفت که زعفران در بسیاری از غذاهای سنتی ایرانی استفاده می‌شود؛ بنابراین همه ما تا حدودی از خواص کم‌نظیر زعفران بهره‌مند می‌شویم. بااین‌حال یادگیری طرز صحیح دم کردن زعفران می‌تواند به حفظ کیفیت و خواص این گیاه ارزشمند کمک زیادی نماید و از جمله ترفندهای خوش رنگ کردن زعفران است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از یکی از روش‌های زیر برای تهیه زعفران دم‌کرده استفاده کنید.

دم کردن زعفران با آب جوش1. دم کردن زعفران با آب جوش

یکی از ساده‌ترین روش‌های دم‌کردن زعفران استفاده از آب جوش است. قطعاً همه شما این روش دم کردن زعفران را بلد هستید و از این ترفندهای خوش رنگ کردن زعفران استفاده می‌کنید. بااین‌حال بد نیست که با هم این روش ساده و کاربردی را مرور نماییم. برای این روش قبل از هر چیز به مقداری زعفران آسیاب شده و مقداری آب جوش احتیاج دارید. شما می‌توانید زعفران را به شکل آسیاب شده تهیه کنید تا کارتان برای استفاده از آن راحت‌تر شود.

آسیاب‌کردن رشته‌های زعفران اصلاً کار سختی نیست و شما به کمک یک هاون، قاشق یا یک دستگاه زعفران ساب می‌توانید زعفران را آسیاب کنید. بعد از تهیه زعفران آسیاب شده باید مقدار اندکی آب جوش به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که اندازه آب جوش باید با مقدار زعفران تناسب داشته باشد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که از مقدار زیادی آب جوش برای دم کردن زعفران استفاده نکنید؛ چرا که این کار موجب ازبین‌رفتن رنگ و عطر زعفران می‌شود.

پس از آن مخلوط زعفران و آب جوش را به مدت بیست دقیقه کنار بگذارید تا زعفران به‌خوبی رنگ پس دهد و آماده اضافه‌کردن به غذا شود. به‌خاطر داشته باشید که زعفران و آب جوش را باید در یک ظرف دربسته بریزید تا عطر زعفران از بین نرود. یک فوت کوزه‌گری نیز برای دم کردن زعفران به این شیوه وجود دارد. شما می‌توانید بعد از مخلوط‌کردن آب جوش و زعفران آن را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا دم‌کرده شما خوش‌رنگ‌تر شود.

2. تهیه دم کرده زعفران با یخ

این روش دم کردن زعفران از گذشته تا به امروز در بین ایرانیان مرسوم بوده و هست. در واقع استفاده از این روش نیز به‌اندازه دم کردن زعفران با آب جوش متداول است. اگر با این روش آشنایی ندارید لازم است بدانید که این روش تهیه دم‌کرده زعفران بسیار آسان است و نتیجه بسیار خوبی نیز به شما می‌دهد. برای تهیه دم‌کرده زعفران با یخ باید زعفران را آسیاب نمایید.

دقت داشته باشید که به‌هیچ‌وجه از شکر برای آسیاب‌کردن زعفران استفاده نکنید. این کار موجب می‌شود که دم‌کرده شما دیرتر آماده شود و کیفیتش نیز کمتر شود. در حقیقت استفاده از هاون، قاشق یا زعفران ساب هنوز هم بهترین روش برای تهیه زعفران آسیاب شده است. پس از انجام این مراحل باید مقداری یخ به زعفران اضافه کنید. همان‌طور که می‌دانید یخ‌ها با قرارگرفتن در دمای محیط شروع به آب‌شدن می‌کنند.

با آب‌شدن همه یخ‌ها، دم‌کرده شما آماده است و این روش از جمله ترفندهای خوش رنگ کردن زعفران است. بعضی از افراد معتقدند که دم‌کرده زعفران با یخ کیفیت بالاتری نسبت به دم‌کرده زعفران با آب جوش دارد. درحالی‌که باید گفت در واقعیت تفاوت چندانی میان نتیجه نهایی این دو روش دیده نمی‌شود.

روش مخصوص سرآشپزها برای دم کردن زعفران3. روش مخصوص سرآشپزها برای دم کردن زعفران

قطعاً شما نیز مانند بسیاری از خوانندگان این مطلب برای اولین‌بار است که با این روش دم کردن زعفران آشنا می‌شود. در واقع این روش شامل چند مرحله مختلف است. بااین‌حال باید گفت که انجام هیچ‌کدام از این مراحل سخت یا زمان‌بر نیست و شما می‌توانید در کمتر از چند دقیقه یک دم‌کرده زعفران بسیار خوش‌رنگ داشته باشید. در مرحله اول شما باید مقداری از رشته‌های زعفران را به مدت کوتاهی (حدود دو تا سه دقیقه) روی حرارت قرار دهید. دقت داشته باشید که زعفران نباید در این مرحله آسیاب شده باشد.

در مرحله بعد رشته‌های زعفران را داخل یک هاون بریزید و به همراه چند حبه قند بکوبید. وقتی زعفران به طور کامل پودر شد می‌توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. محلول زعفران و آب جوش را روی حرارت ملایم بگذارید تا زمانی که آب به جوش بیاید. البته دقت داشته باشید که به‌هیچ‌وجه نباید محلول به مدت طولانی روی حرارت باقی بماند؛ بلکه شما بعد از تشکیل حباب‌های ریز باید سریعاً آن را از روی حرارت بردارید.

در مرحله آخر نیز کمی یخ به دم‌کرده زعفران اضافه نمایید. به کمک این روش دم‌کرده زعفران شما بسیار خوش‌رنگ خواهد شد. در واقع می‌توان گفت که این یکی از ترفندهای خوش رنگ کردن زعفران است؛ پس حتماً این شیوه دم کردن زعفران را برای یک‌بار هم که شده امتحان کنید.

4. روش دم کردن زعفران برای برنج

به‌طورکلی می‌توان گفت که یکی از کاربردهای مهم زعفران در آشپزی ایرانی تزیین برنج با دم‌کرده زعفران است. در واقع یک کدبانو برای اینکه هنر آشپزی خود را به رخ مهمانانش بکشد از زعفران برای تزیین غذاهای خود استفاده می‌کند. شما نیز برای این کار می‌توانید مقداری زعفران آسیاب شده را همراه با کمی آب جوش داخل یک ظرف کوچک بریزید و این ظرف را کنار ظرف برنج بگذارید تا دم بکشد.

این روش دم کردن زعفران مزایای بسیاری دارد. اول اینکه زعفران دم‌کرده همراه با دم‌کشیدن برنج آماده می‌شود و دومین مزیت این است که برنج بیش از هر زمان دیگری عطر زعفران را به خودش می‌گیرد. در حقیقت این روش یکی از قدیمی‌ترین ترفندهای خوش رنگ کردن زعفران است که توسط مادران کدبانوی ایرانی برای پیچیدن عطر برنج و زعفران در خانه استفاده می‌شده است. درصورتی‌که تابه‌حال این روش را امتحان نکرده‌اید به شما توصیه می‌کنیم در اولین فرصت از این روش ساده برای خوش‌عطر شدن برنجتان استفاده نمایید. قطعاً با این روش اعضای خانواده یا مهمانانتان متوجه تغییر عطروطعم برنج می‌شوند.

بهترین و مناسب‌ترین روش دم کردن زعفران خوش‌رنگ چیست؟بهترین و مناسب‌ترین روش دم کردن زعفران خوش‌رنگ چیست؟

بعد از توضیح روش‌های مختلف دم‌کردن زعفران اکنون نوبت به آن رسیده که بهترین و مناسب‌ترین روش تهیه دم‌کرده زعفران را به شما ارائه دهیم. در واقع 4 روش دم کردن زعفران به شما معرفی کردیم که باید گفت انتخاب بهترین و البته مناسب‌ترین شیوه باتوجه‌به کاربرد زعفران برای شما، مدت زمانی که وقت دارید تا زعفران دم بکشد و حتی نوع مجلسی که می‌خواهید از زعفران دم‌کرده برای وعده‌غذایی و دسر آن استفاده کنید بستگی دارد.

در حقیقت می‌توان گفت که بسیاری از افرادی که دستی در آشپزی دارند معتقدند که دم کردن زعفران با یخ می‌تواند مناسب‌ترین روش باشد؛ اما انتخاب روش نهایی برای دم‌کردن زعفران بر عهده شما است.

ترفندهای خوش رنگ کردن زعفران

از جمله مهم‌ترین عواملی که در رنگ زعفران مؤثر است خالص‌بودن و اصل بودن زعفران است. به همین دلیل توصیه ما این است که برای ،به مراکز معتبر مراجعه نمایید. نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که هرگز زعفران پودر شده را خریداری نکنید. توجه داشته باشید که کلاله‌های زعفران باید کاملاً قرمز و بدون شکستگی باشند. در واقع وقتی زعفران پودر شده تهیه می‌کنید به‌سختی می‌توانید اصل بودن آن را تشخیص دهید و به‌این‌ترتیب احتمال تقلب افزایش می‌یابد.

دومین عامل مؤثر نگهداری زعفران به روش اصولی و درست است. درصورتی‌که زعفران را به‌خوبی نگهداری نکنید علاوه بر اینکه عطروطعم خود را از دست می‌دهد حتی ممکن است سبب کپک‌زدن آن و ازبین‌رفتن هزینه‌ای که صرف کرده‌اید نیز شود. در حقیقت در رنگ‌دهی زعفران طرز سابیدن و شیوه دم کردن زعفران نیز بسیار تأثیرگذار هستند.

نکات لازم برای دم کردن زعفراننکات لازم برای دم کردن زعفران

رعایت برخی از نکات و ترفندهای خوش رنگ کردن زعفران می‌توانند در بهترین روش دم‌کردن زعفران بسیار مؤثر باشند. در ادامه به برخی از این نکات اشاره شده است.

  • دقت کنید که از آب زیاد برای دم کردن زعفران استفاده نکنید؛ زیرا زعفران حالت آبکی پیدا کرده و اگر برای برنج از آن استفاده کنید برنج را خیس می‌کند.
  • زعفران را به‌اندازه دم کنید و اگر اضافه آمد آن را در فریزر نگهداری کنید.
  • برای اینکه زعفران عطر خودش را از دست ندهد به میزان نیاز خود آن را آسیاب نمایید و مقدار اضافی را در ظرف‌های دربسته‌ای که اجازه ورود هوا را نمی‌دهد نگهداری کنید.
  • سابیدن زعفران با هاون فلزی یا با سرعت زیاد سبب سوزاندن کلاله زعفران می‌شود.
  • سابیدن زعفران با قند یا شکر باعث کاهش رنگ‌دهی زعفران می‌شود؛ اما گزینه مناسبی برای کسانی که در مناطق مرطوب زندگی می‌کنند است تا بتوانند به‌راحتی زعفران را پودر کنند. قند و شکر می‌تواند رطوبت اضافی را بگیرد و مقداری شیرینی نیز به زعفران اضافه می‌کند.

جمع‌بندی

در این مطلب از شرکت زعفرانیه شما را با بهترین روش دم گذاشتن زعفران آشنا کردیم که با این روش می‌توانید کار دم کردن زعفران را به‌سهولت انجام دهید و طعم و عطر عالی این خوراکی را به غذا یا دسر خود اضافه نمایید. علاوه بر این ترفندهای خوش رنگ کردن زعفران و نکات مهمی برای درست سابیدن زعفران به شما ارائه کردیم. شما این امکان را دارید که باکیفیت‌ترین نوع زعفران را به‌سهولت از سایت و فروشگاه زعفرانیه تهیه کنید. در ضمن این مطلب بستری برای شما فراهم کرده تا نظرات و تجربیات خود را با شرکت زعفرانیه و مخاطبان آن به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *