دانستنی های زعفران

آیا درمان عقب افتادن پریود با زعفران ممکن است؟

درمان عقب افتادن پریود با زعفران

اغلب ما وقتی نام زعفران را می‌شنویم یاد غذاهای خوش‌رنگ و بوی زعفرانی می‌افتیم؛ اما چیزی که از آن غافلیم مزایای بی‌شماری است که این ادویه گران‌بها برای سلامتی افراد دارد. یکی از مزایای این ادویه گران‌بها درمان عقب افتادن پریود با زعفران است. در واقع ازآنجایی‌که اکثر خانم‌ها در طول زندگی خود با چالش‌های مختلفی در زمینه پریودی روبه‌رو می‌شوند توجه به خواص زعفران در تنظیم سیکل قاعدگی برای آن‎ها بسیار مهم است.

زعفران به علت خواصی که برای سلامت زنان دارد به‌شرط مصرف درست می‌تواند این مشکلات را برطرف نماید. برای آشنایی بیشتر با تاثیر زعفران بر پریودی تا انتهای این مقاله از زعفرانیه همراه ما باشید.

درمان عقب افتادن پریود با زعفران

عقب افتادن پریودی در خانم‌ها دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. در برخی مواقع علت این موضوع ناشی از استرس، بی‌خوابی، فشارهای کاری بالا است که در  این زمان‌ها درمان عقب افتادن پریود با زعفران، دم‌نوش‌ها، استراحت و استفاده از آرامش‌بخش‌ها مؤثر و کمک‌کننده است؛ اما در کنار آن علت عقب افتادن قاعدگی نیز می‌تواند نشان از بیماری‌های خطرناک و مهمی داشته باشد.

توصیه می‌شود خانم‌هایی که دچار قاعدگی نامنظم و طولانی‌مدت هستند با پزشک متخصص زنان مشورت کنند و درمان را خودسرانه انجام ندهند. توجه داشته باشید درصورتی‌که دلیل عقب افتادن پریود شما به دلیل بیماری جدی نیست، برای درمان آن  می‌توانید از خواص زعفران در تنظیم سیکل قاعدگی استفاده کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا از تأثیرات استفاده دمنوش زعفران برای درمان عقب افتادن پریود آگاه شوید.

خوردن زعفران در زمان پریودیخوردن زعفران در زمان پریودی

بسیاری از پزشکان استفاده از زعفران را برای دوره‌های پریودی پیشنهاد می‌کنند. توصیه آن‌ها به شما کاملاً صحیح است و علم نیز تأثیر و خواص زعفران در تنظیم سیکل قاعدگی را تأیید کرده است. در واقع بانوانی که دچار قاعدگی نامنظم هستند و اغلب پریود آن‌ها عقب می‌افتد از دمنوش زعفران برای قاعدگی استفاده می‌کنند.

در حقیقت درمان عقب افتادن پریود با زعفران بر کسی پوشیده نیست. همان‌طور که می‌دانید زعفران گران‌قیمت‌ترین ادویه جهان است که مصرف آن خاصیت آرامش بخشی نیز در پی دارد. لازم به ذکر است که زعفران از جهت طب سنتی ایران نیز طبیعت گرم دارد.

تأثیر زعفران بر دردهای قاعدگی یا دردهای پریودی

درمان عقب افتادن پریود با زعفران امکان پذیر است. در واقع ویژگی‌ها و خواص زعفران در تنظیم سیکل قاعدگی بسیار مورد توجه است. همچنین بسیاری از زنان ممکن است از درد قاعدگی رنج ببرند. این ادویه گران‌قیمت در کاهش دردهای قاعدگی نیز تأثیر بسزایی دارد. زعفران می‌تواند به‌عنوان یک محرک برای تحریک قاعدگی در زنانی که عادت‌ماهانه منظمی ندارند استفاده شود؛ بنابراین مصرف زعفران برای دردهای قاعدگی ایده مناسبی است.

زعفران همچنین دردهای قاعدگی را تسکین می‌دهد. به‌ویژه در بانوانی که خونریزی قاعدگی آن‌ها به‌تعویق‌افتاده است. مصرف زعفران به‌عنوان یک نوشیدنی می‌تواند این مشکلات را در دوران قاعدگی درمان نماید. همچنین علائم قبل از قاعدگی همچون نوسانات خلقی، درد و گرفتگی عضلات را ایجاد نمی‌کند؛ زیرا شادی‌آور است و ثابت شده است که دارای خواص ضددرد است.

زعفران در طب سنتی به‌عنوان یک گیاه تنظیم‌کننده زمان پریودی شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که مصرف بیش از ۲ گرم زعفران در روز خطرناک بوده و بعضی‌اوقات حتی منجر به مرگ نیز می‌شود. البته توجه داشته باشید که این دمنوش را زنان باردار نباید مصرف کنند؛ زیرا در مطالعات متعدد دیده شده که سبب سقط خود به خودی جنین می‌شود.

خواص زعفران در تنظیم سیکل قاعدگی، دوران پریودی و قبل از آنخواص زعفران در تنظیم سیکل قاعدگی، دوران پریودی و قبل از آن

تغییرات هورمونی زیاد در دوران پریود و قبل از آن باعث اختلالات خلقی و رفتاری می‌شوند که فرد نوسانات روحی بسیاری را تجربه می‌کند. از جمله فواید و خواص زعفران درمان عقب افتادن پریود با زعفران، در تنظیم سیکل قاعدگی و کاهش اختلالات مربوط به سندرم پیش از قاعدگی است. علاوه بر رفع عقب‌افتادگی پریود با زعفران، می‌توانید برای درمان حالات روحی و روانی مختلف دوره پیش از قاعدگی نیز از این گیاه جادویی استفاده نمایید؛ زیرا که زعفران حاوی ترکیبات گیاهی خاصی است که به طور طبیعی شیمی مغز را تغییر می‌دهند و خلق‌وخو را بهبود می‌بخشند.

در مطالعات بالینی متعددی مکمل‌های زعفران با داروهای ضدافسردگی مقایسه شده‌اند و مانند آن داروها برای تسکین علائم افسردگی عمل نموده‌اند؛ اما نسبت به داروهای شیمایی خطر و عوارض کمتری داشته‎اند. محققان بر این عقیده‌اند که زعفران با کمک به ساخت سروتونین که یک ماده شیمیایی شادی‌آور در مغز است خلق‌وخوی نوسانی دوره پریود را تسکین می‌دهد. در ادامه به برخی از خواص زعفران برای زمان قاعدگی اشاره شده است.

1. فواید زعفران برای کاهش اشتها در دوران پریودی

علاوه بر درمان عقب افتادن پریود با زعفران، تأثیر مصرف زعفران در افرادی که سعی در مدیریت اشتهای خود دارند نیز موردمطالعه قرار گرفته و نشان‌داده‌شده که اشتها را برای خوردن بیش از حد مواد غذایی را کنترل می‌کند. در یک کارآزمایی بالینی اثبات شده که این گیاه سبب می‌شود زنان در دوران پریودی کمتر میان‌وعده بخورند، مدت طولانی‌تری احساس سیری کرده و حتی وزن کم کنند. ازاین‌رو خرید زعفران کادویی یکی از بهترین گزینه‌ها برای هدیه‌دادن به افرادی است که قصد لاغری دارند.

همچنین در کنار کنترل اشتها که از فواید زعفران برای پریودی است برای رفع مشکل اختلالات گوارشی مربوط به این دوران مثل نفخ یا یبوست نیز می‌توان از آن استفاده کرد. در واقع زعفران متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و سبب بهبود عملکرد هضم و جذب مواد غذایی می‌شود.

تسکین درد با خوردن زعفران در پریودی2. تسکین درد با خوردن زعفران در پریودی

در کنار درمان عقب افتادن پریود با زعفران، زعفران بر روی ماهیچه‌های صاف رحم اثر آرامش بخشی دارد. در واقع ازآنجایی‌که گرفتگی‌های پریود زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های رحم منقبض می‌شوند زعفران با آرام‌کردن این ماهیچه‌ها از درد پریود جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر علاوه بر خواص زعفران در تنظیم سیکل قاعدگی این ادویه جادویی با افزایش جریان اکسیژن به رحم دردهای پریود را تسکین می‌دهد.

در حقیقت انقباض ماهیچه‌های رحم در طول قاعدگی به‌قدری بالا است که رگ‌های خونی حامل اکسیژن به رحم تنگ می‌شوند. رحم برای عملکرد بهتر به اکسیژن نیاز دارد و وقتی اکسیژن کم باشد دردناک می‌شود. اثبات شده است که زعفران سرعت جریان اکسیژن در سراسر بدن را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند مقدار بیشتری از آن سریع‌تر به رحم شما برسد.

بیشتر تحقیقات در مورد درمان عقب افتادن پریود با زعفران و تأثیر زعفران برای دردهای قاعدگی در حیوانات انجام شده است. بااین‌وجود در پژوهشی تأثیر مصرف زعفران را در بانوان پریود نیز بررسی کردند. در این مطالعه محققان دریافتند که این گیاه به علت خواص ضدالتهابی و ضد اسپاسم آن، در تسکین گرفتگی‌های قاعدگی حتی از مسکن‌های بدون نسخه نیز مؤثرتر عمل می‌کند.

3. درمان عقب افتادن پریود با زعفران؛ مصرف زعفران برای پریود شدن و افزایش آهن

در طی پریود خونریزی‌های زیاد سبب کمبود خون و آهن در بدن زنان می‌شود. در واقع زعفران یکی از مهم‌ترین منابع آهن است که می‌تواند این آهن ازدست‌رفته را برای بدن بانوان تأمین و جبران نماید.

کروسین ماده‌ای است که سبب رنگ و طعم دادن به زعفران و غذای ما می‌شود. امروزه این ماده به‌عنوان یک درمان برای افسردگی و دردهای ناشی از پریود در نظر گرفته می‌شود. در حقیقت این خواص زعفران در تنظیم سیکل قاعدگی می‌تواند باعث تنظیم پریود در بانوانی شود که دوره ماهانه نامنظمی دارند. در واقع زعفران قاعده‌آور است و یکی از آسان‎ترین راها درمان عقب افتادن پریود با زعفران است.

درمان عقب افتادن پریود با زعفران؛ چند روز بعد از خوردن زعفران پریود می‌شویمدرمان عقب افتادن پریود با زعفران؛ چند روز بعد از خوردن زعفران پریود می‌شویم؟

یکی از فواید و خواص زعفران در تنظیم سیکل قاعدگی است. برای اینکه به‌موقع پریود شوید و برای درمان عقب افتادن پریود با زعفران توصیه می‌شود 10 تا 12 روز قبل از موعد پریود شدن روزی 3 بار یک استکان زعفران دم کرده بنوشید. برای تهیه دم‌کرده زعفران به منظور پریود شدن خرید زعفران قائنات گزینه مناسبی است.

البته باید گفت که پاسخ بدن هر فرد نسبت به مصرف زعفران متفاوت است و نمی‌توان ساعت یا روز دقیقی برای پریود شدن بعد از خوردن زعفران تعیین نمود. در واقع ممکن است شخصی در همان روز اول و فقط یک تا دو روز بعد پریود شود و همچنین این احتمال وجود دارد که زعفران برای پریود شدن شما چند روز بعد عمل نماید. توصیه می‌کنیم به بهترین زمان مصرف زعفران توجه داشته باشید.

آیا مصرف زعفران زمان پریود بی‌خطر است؟

زمانی که زعفران در مقادیر معقول و به‌اندازه سایر ادویه‌های موجود در غذا مصرف شود هیچ خطری برای شما نخواهد داشت. لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد زعفران برای کسانی که آلرژی دارند، توصیه نمی‌شود. به‌طورکلی تنها حدود 30 میلی گرم زعفران در روز کافی است تا اثربخشی مصرف آن را در دوران پریود مشاهده نمایید. در واقع تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از 10 برابر این مقدار عوارض جانبی خطرناکی دارد.

خلاصه اینکه علاوه بر درمان عقب افتادن پریود با زعفران خرید و مصرف این ادویه گران‌قیمت در مراحل مختلف زندگی از دوران پیش از نوجوانی و نوجوانی، تا زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان، زنان پریود و یائسه موردمطالعه قرار گرفته و نشان‌داده‌شده است که برای بهبود وضعیت جسمی و عاطفی در همه این حالات مفید است. بااین‌وجود نمونه محصولات تقلبی و ناخالص زعفران در بازار کم نیست و به همین دلیل خرید زعفران اصل از کشاورز و جاهای معتبر بهترین گزینه پیش روی شما است.

جمع‌بندی

می‌توان گفت که دلایل زیادی برای عقب افتادن پریود وجود دارد و با این‌که اکثر آن‌ها خطرناک نیستند؛ اما اگر بیش از یک دوره پریودتان عقب افتاد حتماً باید ارزیابی شوید و در صورت نیاز درمان را شروع نمایید. همان‌طور که بیان شد یکی از خواص زعفران در تنظیم سیکل قاعدگی است. در واقع مصرف درست باعث درمان عقب افتادن پریود با زعفران می‌شود.

برای بهتر نتیجه‌دادن تاثیر زعفران بر پریودی بهتر است که از جاهای معتبر این ادویه گران‌قیمت را تهیه نمایید. شما این امکان را دارید که باکیفیت‌ترین نوع زعفران را به‌سهولت از فروشگاه زعفرانیه تهیه کنید. در ضمن این مطلب بستری برای شما فراهم کرده تا نظرات و تجربیات خود را با شرکت زعفرانیه و مخاطبان آن به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *