دانستنی های زعفران

بهترین زمان مصرف زعفران؛ زعفران را کی مصرف کنیم؟

اگر قصد استفاده از دمنوش یا چای زعفران را دارید باید گفت که بهترین زمان مصرف زعفران درست قبل از زمان خواب است. یکی از فواید زعفران آرام‌بخش بودن آن است و مصرف این ماده پیش از خواب موجب آرام‌شدن مغز و بدن شما می‌شود. علاوه بر این به دلیل فواید مصرف زعفران شما می‌توانید این ماده را در طول روز نیز مورداستفاده قرار دهید.

استفاده از دمنوش زعفران هنگام صبح نیز سبب افزایش انرژی و نشاط در شما خواهد شد. به‌طورکلی باید گفت که زمان مصرف دمنوش زعفران به عوامل بسیاری بستگی دارد. برای آشنایی با بهترین زمان مصرف زعفران تا انتهای این مقاله از زعفرانیه همراه ما باشید.

بهترین زمان مصرف زعفران

متخصصان طب جدید و قدیم همگی بر این عقیده هستند که بهترین زمان مصرف زعفران می‌تواند به عوامل مختلفی مانند ترجیحات شخصی شما، هدف از مصرف زعفران و هرگونه تداخل احتمالی با برنامه روزانه شما بستگی داشته باشد. در زیر نکاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید چه زمانی ممکن است بهترین زمان برای استفاده از زعفران باشد که با استفاده از آن بتوانید فواید مصرف زعفران را جذب نمایید.

برای بهبود خلق‌وخو: اگر قصد دارید از اثرات بالقوه زعفران در بهبود خلق‌وخو استفاده نمایید مصرف آن در طول روز، ترجیحاً صبح می‌تواند بهترین زمان مصرف زعفران باشد. در واقع این زمان می‌تواند به بهبود خلق‌وخوی شما و افزایش رفاه عاطفی در طول روز کمک نماید.

برای خواب بهتر: درصورتی‌که به دنبال استفاده از زعفران جهت بهبود کیفیت خواب خود هستید، بهترین زمان مصرف زعفران تقریباً یک ساعت قبل از خواب است. این به زعفران اجازه می‌دهد تا در بدن شما تأثیر بگذارد و به‌صورت بالقوه به راحت‌تر به خواب‌رفتن و ایجاد یک خواب آرام شبانه کمک نماید.

همان‌طور که می‌دانید از جمله فواید مصرف زعفران اثرات آرام‌بخش بودن آن است؛ زیرا زعفران حاوی ترکیباتی مانند سافرانال است. نوشیدن چای زعفران قبل از خواب می‌تواند به آرامش ذهن و بدن شما کمک کند و سبب شود کیفیت خواب بهتری داشته باشید و به طور بالقوه سبب کاهش بی‌خوابی یا بی‌قراری شود.

بهترین روش مصرف زعفران چیست؟بهترین روش مصرف زعفران چیست؟

برای استفاده بهینه از تمامی فواید مصرف زعفران علاوه بر توجه به بهترین زمان مصرف زعفران، توجه به دوز ثابت و مشخص مصرف آن نیز بسیار حائز اهمیت است. یکی از راحت‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها جهت ادغام فواید زعفران در روال روزانه استفاده از پودر زعفران است. در واقع بر اساس مطالعات انجام‌گرفته بهترین روش مصرف زعفران استفاده از پودر زعفران است.

پودر زعفران اصل بازدهی بیشتری دارد و ترکیبات بیشتری را از خود آزاد می‌کند. برای این روش مصرف بهترین کار این است که رشته‌های زعفران را ابتدا بسابید و سپس از آن استفاده نمایید. این گزینه‌ها نه‌تنها سهولت استفاده را فراهم می‌کنند؛ بلکه امکان جذب سریع‌تر زعفران را در بدن نیز فراهم می‌کنند. بهترین زمان مصرف زعفران به همسویی آن با نیازها و سبک زندگی منحصربه‌فرد شما نیز بستگی دارد. به‌عنوان یک دستورالعمل کلی، توصیه می‌شود با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت نمایید.

اگر شرایط پزشکی زمینه‌ای دارید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید مشورت با پزشک موجب می‌شود تا مطمئن شوید که زعفران مکمل سفر سلامتی شما است. خواص و فواید مصرف زعفران با وجود بالا بودن قیمت زعفران موضوعی است که موجب شده از گذشته‌های دور اجداد ما بر استفاده از زعفران بسیار تأکید کنند. این گیاه که از آن به‌عنوان نوعی ادویه یاد می‌شود به‌راحتی می‌تواند هر نوع غذا و شیرینی را به‌شدت خوش‌طعم و خوش‌عطر نماید.

زمان مصرف دمنوش زعفران

بهترین زمان مصرف زعفران به‌صورت دمنوش یک ساعت بعد از غذاخوردن است. درصورتی‌که به چای سیاه خود کمی زعفران اضافه کنید سبب خوش طمع ترشدن و زیباتر شدن رنگ چای می‌شوید؛ اما برای تهیه دمنوش زعفران بعد از خرید زعفران اصل باید مواد لازم را در قوری ریخته و مقداری آب جوش بر روی آن بریزید. سپس با یکدیگر مخلوط کنید و پس از حل‌شدن زعفران و عسل و آب، مقداری آب جوش به قوری اضافه کنید.

برای بهره‌بردن از فواید مصرف زعفران به‌صورت دمنوش، این دمنوش را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا دم بکشد. به‌جای عسل از شکر و نبات نیز می‌توان استفاده کرد. همچنین برای تهیه یک دمنوش متفاوت می‌توان ۲ قاشق غذاخوری گلاب نیز به آن اضافه کرد تا یک دمنوش صددرصد آرامش‌بخش تهیه شود.

بهترین زمان مصرف زعفران؛ معرفی مهم ‌ترین فواید مصرف زعفرانبهترین زمان مصرف زعفران؛ معرفی مهم ‌ترین فواید مصرف زعفران

همان‌طور که بیان شد زعفران خواص بسیار زیادی دارد که توجه به بهترین زمان مصرف زمان زعفران می‌تواند به چندبرابر شدن خواص آن کمک کند. در ادامه به برخی از این خواص اشاره شده است. لازم به ذکر است این خواص بعد از تحقیقات فراوان و مطالعات و آزمایش‌های بسیار بر زعفران مطرح شده است.

1. درمان افسردگی

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند زعفران نشاط‌آور است و مصرف زعفران می‌تواند علائم و عوارض بیماری روحی، روانی و افسردگی را کاهش دهد. در واقع این ماده غذایی ارزشمند این کار را با تولید و ترشح ماده سروتونین در بدن انجام می‌دهد. سروتونین ماده‌ای در بدن است که می‌تواند افسردگی را کنترل نموده و آن را بهبود بخشد. به همین دلیل بهترین زمان مصرف زعفران صبح است؛ زیرا مصرف این ماده ارزشمند در صبح به کاهش علائم بیماری روحی و روانی و افسردگی کمک می‌شود.

جالب است بدانید زعفران جدای از اینکه خود عارضه‌ای ندارد حتی می‌تواند عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمیایی درمان افسردگی را نیز کاهش دهد. از جمله اینکه مصرف زعفران اختلالات جنسی را بهبود می‌بخشد.

2. کاهش اضطراب فواید مصرف زعفران

از دیگر خواص زعفران می‌توان به ایجاد آرامش در فرد مصرف‌کننده اشاره نمود. وقتی که فرد آرام است کمتر دچار اضطراب و عوارض بعدی ناشی از آن می‌شود. علاوه بر این زعفران با طبع گرمی که دارد می‌تواند سیستم عصبی فرد را تنظیم نماید و عملکرد آن را بهبود بخشد. بدین ترتیب حتی اگر فرد در معرض استرس‌های محیطی باشد تا حدی می‌تواند آرامش خود را حفظ کند. بهترین زمان مصرف زعفران، در زمان ایجاد تنش برای افراد است؛ زیرا به کاهش اضطراب افراد و تصمیم‌گیری بهتر آن‌ها کمک می‌کند.

3. پیشگیری از سرماخوردگی و درمان آن

اگر زعفران را به‌صورت دم‌کرده مصرف نمایید می‌توانید از مقدار فراوان ویتامین ث موجود در این ماده باارزش بهره‌مند شوید. در نتیجه یکی از فواید مصرف زعفران این است که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند و احتمال اینکه به سرماخوردگی مبتلا شوید کاهش می‌یابد. لازم است بدانید که هر 25 گرم زعفران 20 میلی‌گرم ویتامین ث دارد که باتوجه‌به طبیعی بودن به‌راحتی جذب بدن می‌شود.

4. پیشگیری از سرطان و درمان آن

تولید رادیکال‌های آزاد در بدن می‌توانند مهم‌ترین عامل بروز سرطان در افراد باشند. در واقع تولید این رادیکال‌ها در بدن اجتناب‌ناپذیر است؛ اما راه‌هایی برای ازبین‌بردن آن‌ها وجود دارد. یکی از این راه‌ها مصرف مقدار مشخص زعفران در روز است. در واقع این راهی است که هم لذت‌بخش و هم کاملاً طبیعی، مفید و مؤثر است.

5. امکان افزایش قدرت ذهنی با بهترین زمان مصرف زعفران

یکی دیگر از فواید مصرف زعفران افزایش قدرت و توانایی ذهنی است؛ بنابراین شاید بتوان گفت که بهترین زمان مصرف زعفران چند ساعت قبل از آزمون و امتحان باشد.  در واقع زعفران می‌تواند میزان هوشیاری و توانایی ذهنی فرد را افزایش دهد و از مغز او در مقابل فراموشی و کند کارکردن محافظت نماید. رادیکال‌های آزاد موجود در بدن حتی به مغز نیز رحم نمی‌کنند و در صدد آسیب رساندن به آن هستند.

در حقیقت زعفران می‌تواند با وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد در این باره نیز مؤثر واقع شود و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد بپردازد. همچنین زعفران دارای مواد معدنی و ترکیبات مفید دیگری است که با انتخاب بهترین زمان مصرف زعفران، می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و مانع از بروز اختلالات عصبی شود.

خواص زعفران به‌قدری زیاد است که در یک مطلب نمی‌گنجد. از دیگر خواص این ماده خوش‌طعم و ارزشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش عوارض ناشی از آفتاب‌سوختگی
  • بهبود اختلالات مربوط به معده
  • افزایش استحکام استخوان‌ها
  • تقویت سیستم گردش خون در بدن
  • کاهش انواع دردها در بدن

در کنار همه این‌ها زعفران می‌تواند انرژی موردنیاز کودکان را تأمین نماید و موجب هضم راحت‌تر غذا برای کودکان شود. همچنین به نوزادان آرامش و به کودکان نشاط و شادی ببخشد. می‌تواند استحکام لازم در استخوان‌های کودکان و نوزادان را فراهم سازد و سلامت دندان و دهان کودکان را تضمین نماید.

روش ‌های مصرف زعفرانروش ‌های مصرف زعفران

علاوه بر توجه به بهترین زمان مصرف زعفران، توجه به روش‌های مصرف نیز می‌تواند به چندبرابر شدن فواید مصرف زعفران کمک کند. روش‌های مختلفی برای مصرف زعفران وجود دارند؛ از جمله این که شما می‌توانید این ماده را به همراه غذا در نوشیدنی یا به‌عنوان دمنوش استفاده کنید. در حقیقت باید گفت که در تمامی این شرایط خواص این ماده حفظ می‌شود و نیازی نیست نگران ازدست‌رفتن ویژگی‌های آن باشید. لازم به ذکر است که نگهداری زعفران باید درون ظروف سربسته و به‌دوراز گردش هوا انجام شود. از جمله روش‌های استفاده از این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دم‌کردن زعفران: یکی از روش‌های مرسوم جهت استفاده از زعفران دم‌کردن آن است. شما می‌توانید گلبرگ‌ها و رشته این گیاه را با آب بجوشانید و آن را دم نمایید.
  • چای زعفران: درصورتی‌که نمی‌خواهید زعفران را به‌تنهایی مورداستفاده قرار دهید پیشنهاد ما به شما ترکیب آن با چای است. چای زعفران عطر و رنگ بسیار جذابی دارد.
  • استفاده به‌عنوان افزودنی: شما می‌توانید از این ماده به‌عنوان یک افزودنی در غذاهایتان استفاده نمایید. زعفران می‌تواند عطر و رنگی جذاب به خورشت، پلو و… شما بیفزاید. تنها کافی است چند عدد از رشته این گیاه را دم‌کرده و محلول را درون غذاهای خودتان به کار ببرید.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با بهترین زمان مصرف زعفران و روش‌های مصرف آن آشنا کنیم. زعفران یکی از محبوب‌ترین افزودنی‌های ایرانی است. شما می‌توانید برای استفاده از فواید مصرف زعفران این محصول را به‌صورت شربت زعفران، چای و افزودنی مورداستفاده قرار دهید. البته توجه داشته باشید سه‌ماهه نخست بارداری زمان مصرف دمنوش زعفران نیست؛ زیرا احتمال آسیب رسیدن به جنین بالا می‌رود. برای خرید زعفران قائنات اصل می‌توانید به‌صورت غیرحضوری سفارش خود را در سایت زعفرانیه و از فروشگاه ثبت نمایید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما در شرکت زعفرانیه بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *