آشپزی با زعفران

طرز تهیه کیک گلاب و زعفران با طعم بی نظیر

کیک گلاب و زعفران

کیک گلاب و زعفران یکی از اصیل‌ترین کیک‌های ایرانی محسوب می‌شود که علاوه بر رنگ زیبایش دارای طعم و عطر بسیار خوشایندی نیز است. در واقع کیک زعفرانی با طعم گلاب یکی از انواع کیک‌های خوشمزه و خوش‌عطر است که با رسپی‌های متنوعی درست می‌شود.

این کیک یکی از انواع کیک‌های عصرانه است که به دلیل داشتن زعفران و گلاب در ترکیباتش عطروطعم بسیار دلپذیری دارد و می‌توانید آن را برای وعده صبحانه و یا عصرانه تهیه کنید و از خوردن آن همراه با چای در کنار خانواده و دوستان لذت ببرید. برای آشنایی با تاثیر زعفران بر طعم کیک گلاب تا انتهای این مقاله از زعفرانیه همراه ما باشید.

کیک گلاب و زعفران

همان‌طور که می‌دانید تقریباً همه به خوردن کیک برای وعده صبحانه و در طول روز به‌عنوان یک عصرانه خوشمزه علاقه‌مند هستند. اصولاً پختن یک کیک سالم و خوشمزه که خوردن آن به‌سلامت جسمانی افراد ضرر نزند نیز کار چندان مشکلی به نظر نمی‌رسد. کیک گلاب و زعفران با رسم و رسومات ایرانی‌ها یکی شده و در هر نقطه از ایران با دستور پختی ویژه و متفاوت تهیه می‌گردد.

این کیک کاملاً سالم و مقوی است و می‌تواند جایگزین خوبی برای وعده صبحانه باشد. در این مقاله از زعفرانیه دستور پخت‌های متفاوت و بسیار خوشمزه‌ای برای پختن کیک زعفرانی با طعم گلاب به شما آموزش می‌دهیم. همچنین بهترین نوع زعفران اصل را برای پختن کیک گلاب و زعفران به شما معرفی می‌کنیم.

کیک گلاب و زعفران یکی از خوشمزه‌ترین و درعین‌حال پر طرف‌دارترین کیک‌های ایرانی است که از زمان‌های قدیم تا الان طرف‌داران زیادی داشته است. این کیک خوشمزه برخلاف دیگر کیک‌ها با کمترین مواد اولیه تهیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین مواد اولیه در تهیه کیک زعفرانی با طعم گلاب، زعفران است. در حقیقت گلاب و زعفران دو جزء مهم در تهیه این کیک محسوب می‌شوند. زعفران طعم خوشمزه‌تری به کیک داده و ظاهر کیک شما را زیباتر می‌کند.

مواد لازم برای تهیه کیک زعفرانی با طعم گلابمواد لازم برای تهیه کیک زعفرانی با طعم گلاب

برای تهیه کیک زعفرانی با طعم گلاب لازم است مواد اولیه‌ای تهیه شود که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است. مواد لازم برای تهیه کیک گلاب و زعفران عبارت‌اند از:

  • ۲ پیمانه آرد
  • ۱ پیمانه شکر
  • ۳ عدد تخم‌مرغ
  • نصف پیمانه روغن
  • نصف پیمانه شیر
  • ۳ قاشق غذاخوری گلاب
  • پودر هل به مقدار لازم
  • ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده و غلیظ
  • نصف قاشق مرباخوری بکینگ پودر

طرز تهیه کیک گلاب و زعفرانطرز تهیه کیک گلاب و زعفران

برای تهیه کیک گلاب و زعفران علاوه بر تهیه مواد لازم نیاز است که مراحلی طی شود که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است. برای تهیه کیک زعفران با طعم گلاب به بهترین روش به موارد بیان شده در زیر به‌دقت توجه داشته باشید.

1. مرحله اول

برای تهیه کیک گلاب و زعفران در ابتدا سفیده و زرده تخم‌مرغ را جدا کرده و به سفیده تخم‌مرغ نصف پیمانه شکر اضافه کنید. سپس با استفاده از همزن برقی سفیده تخم‌مرغ و شکر را هم بزنید و مواد را در داخل یخچال قرار دهید. در مرحله بعد فر را روشن کرده سینی فر را چرب کنید و کمی آرد بپاشید (می‌توانید از کاغذروغنی نیز استفاده کنید.)

2. مرحله دوم

در مرحله بعد از طرز تهیه کیک گلاب و زعفران به مخلوط به‌دست‌آمده نصف پیمانه روغن اضافه کرده و به مدت ۱ دقیقه هم بزنید. سپس شیر را به مخلوط اضافه نمایید و مجدداً یک دقیقه هم بزنید تا مواد به خورد یکدیگر بروند.

3. مرحله سوم طرز تهیه کیک گلاب و زعفران

در مرحله بعد از طرز تهیه این کیک، گلاب و زعفران را به مخلوط اضافه و کامل هم بزنید تا یکدست شود. سپس آرد و بکینگ پودری که سه بار الک شده را طی چند مرحله به کاسه اضافه کنید و در نهایت مخلوط سفیده تخم‌مرغ را به آن اضافه نمایید. یکی از بهترین روش‌های دم کردن زعفران طلای سرخ با ارزش، زعفران با یخ است که به شما پیشنهاد می‌کنیم.

4. مرحله چهارم

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک زعفرانی با طعم گلاب باید مواد را درون قالب ریخته و در داخل فر قرار دهید و اجازه دهید کیک بپزد و سپس آن را نوش جان کنید.

چگونه از گنبدی شدن کیک جلوگیری کنیمچگونه از گنبدی شدن کیک جلوگیری کنیم

اگر آشپز ماهری باشید قطعاً می‌دانید که علت پف‌کردن کیک افزودن بکینگ پودر به آن است. البته موارد دیگری همچون جایگزین‌کردن آرد قنادی با آرد سفید نیز می‌تواند به پف مناسب کیک کمک کند. برخی اوقات تمام سطح کیک به شکل یکسان پف نمی‌کند و حالت خمیدگی یا به‌اصطلاح گنبدی‌شکل روی کیک ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از این حالت شما باید به چند نکته مهم در زمان پختن کیک گلاب و زعفران توجه کنید. به برخی از این موارد در زیر اشاره شده است.

  • به‌اندازه کافی به ترکیبات کیک زعفرانی با طعم گلاب بکینگ پودر اضافه کنید. در واقع افزودن مقدار کمتر از حد مجاز بکینگ پودر به کیک، سبب عدم پف‌کردن کیک می‌شود و افزودن مقدار زیاد از حد بیکینگ‌پودر، باعث پف ناهماهنگ و برآمدگی و فرورفتگی‌های کیک می‌شود؛ بنابراین به میزان مناسب بکینگ پودر در کیک دقت کنید.
  • هنگام پختن کیک و هم زدن مواد آن مخصوصاً آرد دقت نمایید که از ابتدا تا انتها فقط در یک‌جهت هم بزنید و جهت هم زدن را عوض نکنید. از سوی دیگر هنگام زدن تخم‌مرغ‌ها تلاش کنید آن را کاملاً پوک کنید و خوب هم بزنید تا سفیدرنگ شود. در این صورت پف کیک کامل و هماهنگ خواهد شد.
  • بعضی‌ها برای خوش‌رنگ کردن کیک از رنگ‌دهنده‌های شیمیایی استفاده می‌کنند که حاوی نگهدارنده و مواد شیمیایی دیگری است که موجب سمی شدن کیک و شکل ظاهری زشت کیک می‌شود. بهترین گزینه برای پختن کیک زعفران و گلاب از میان رنگ‌دهنده‌ها استفاده از زعفران اصل قائنات است.

خاصیت کیک گلاب و زعفرانخاصیت کیک گلاب و زعفران

همه ما می‌دانیم که زعفران یک گیاه فوق‌العاده پرخاصیت است که سرشار از مواد معدنی بسیار است. در واقع خاصیت دارویی این ادویه پرکاربرد موجب شده تا در تولید انواع دسر و غذاهای ایرانی کاربرد بالایی داشته باشد. گلاب نیز دارای خواص دارویی بالایی است. در حقیقت گلاب دارای خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی بالایی بوده و برای پوست بسیار مفید است.

همانند کیک هل و گلاب و زعفران با شیر، به‌طورکلی کیک گلاب و زعفران به هضم طبیعی غذا کمک کرده و معده را تقویت می‌کند. علاوه بر این، کیک زعفرانی با طعم گلاب ضد نفخ بوده و خاصیت ضددرد و ضدسرطان دارد. همچنین این کیک درمان‌کننده دردهای عصبی بوده و یک آرام‌بخش برای درمان بی‌خوابی محسوب می‌شود. دیگر خاصیت این کیک این است که دارای مواد معدنی نظیر سدیم، کلسیم آهن، پتاسیم و… است. در ادامه به برخی از تأثیرات زعفران استفاده شده در این کیک بر بدن اشاره شده است.

 

1. تاثیر زعفران موجو در کیک گلاب و زعفران بر کاهش و تسکین درد

کیک زعفرانی با طعم گلاب حاوی مقدار زیاد و مناسبی زعفران است. زعفران سرشار از مواد معدنی بوده و در تنظیم عملکرد سیستم ایمنی تأثیر زیادی دارد. همچنین این گیاه در کنترل درد مؤثر بوده و دارای ویتامین‌های مختلفی است که باعث بهبود عملکرد آنزیمی و تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

علاوه بر این‌، زعفران به دلیل داشتن طبع گرم موجب درمان درد می‌شود. این گیاه میزان کمبود و فقر آهن در بدن را جبران کرده و مصرف آن موجب افزایش آهن در بدن می‌گردد. فلذا بانوان باتوجه‌به خونریزی در دوران پریودی بهتر است این گیاه را در برنامه غذایی خود قرار دهند. در واقع زعفران منبع آهن بوده و تا حدودی باعث تسکین درد پریودی نیز می‌شود.

2. پوستی شفاف با زعفران

یکی دیر از خواص دارویی زعفران استفاده شده در کیک گلاب و زعفران این است که موجب ایجاد پوستی شفاف می‌شود. در این گیاه ارزشمند مقادیر زیادی از کاروتنوئید و فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر وجود دارد که تأثیر زیادی در حفظ کلاژن‌های پوستی داشته و کلاژن پوست را احیا می‌کنند. کلاژن سبب حفظ سلامت پوست می‌شود؛ اما کلاژن‌های پوستی تحت‌تأثیر عوامل محیطی همچون نور خورشید قرار دارند.

در واقع نور خورشید سبب ازبین‌رفتن و تخریب‌شدن کلاژن‌های پوستی می‌شود؛ بنابراین خرید زعفران اصل و مصرف آن سبب احیای کلاژن‌های پوست شده و در زیبایی پوست تأثیرگذار است. علاوه بر این زعفران در بهبود آفتاب‌سوختگی مناسب بوده و سبب درخشنده شدن و جوان‌سازی پوست می‌شود. جهت حفظ سلامتی و زیبایی پوست خود از این گیاه دارویی غافل نشوید. امروزه برای تولید انواع ماسک تقویت پوستی از این ماده ارزشمند استفاده می‌کنند.

تاثیر کیک گلاب و زعفران در کاهش اضطراب3. تاثیر کیک گلاب و زعفران در کاهش اضطراب

باتوجه‌به افزایش دغدغه‌های زندگی، اغلب افراد در زندگی روزمره همواره با اضطراب و استرس مواجه هستند. کیک گلاب و زعفران دارای مقدار زیادی زعفران است. استفاده از میزان زیاد زعفران در کیک زعفرانی با طعم گلاب سبب کاهش استرس و اضطراب شده و آرامش را به بدن انسان‌ها باز می‌گرداند. همچنین زعفران دارای خواص آرام‌بخشی بوده و به علت داشتن طبع گرم موجب تنظیم مکانیسم‌های عصبی می‌شود.

همین موضوع موجب شده تا زعفران در بهبود عملکرد و کاهش اضطراب و ایجاد آرامش تأثیرگذار باشد. از سوی دیگر وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این گیاه دارویی باعث شده تا این گیاه جهت درمان سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن کاربرد داشته باشد. همچنین زعفران سرشار از ویتامین ث و ویتامین آ و ویتامین‌های گروه ب است.

جمع‌بندی

در این مقاله از زعفرانیه تلاش کردیم شما را با راحت‌ترین روش تهیه کیک گلاب و زعفران آشنا کنیم. همان‌طور که بیان شد کیک زعفرانی با طعم گلاب بسیار مقوی است و به دلیل وجود زعفران و گلاب خاصیت آرام‌بخشی دارد و موجب شادابی پوست می‌شود. در واقع خوردن یک‌تکه از این کیک در طول روز می‌تواند انرژی شما را برای یک روز کاری تأمین نماید.

در حقیقت علاوه بر تاثیر زعفران بر طعم کیک گلاب زعفران استفاده در این کیک به دلیل داشتن خاصیت ضدافسردگی موجب کاهش اختلالات روحی شما می‌شود. امروزه مراکز زیادی اقدام به عرضه زعفران در قیمت‌ها و اندازه‌های مختلف می‌کنند. در واقع زعفران در حجم‌های عمده و خرده و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فروخته می‌شود. برای خرید زعفران اصل به‌صورت عمده یا خرد می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت زعفرانیه در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *