آموزش, دانستنی های زعفران

زعفران با یخ؛ بهترین روش دم کردن زعفران

زعفران با یخ

زعفران یکی از قدیمی‌ترین ادویه‌های پرخاصیت باستانی ایران است که از قدیم‌الایام در زندگی ایرانی‌ها جا خوش کرده است. همان‌طور که در مقاله های قبل‌تر نیز بیان شد دم کردن زعفران با یخ برای برخی بهترین روش دم کردن زعفران محسوب می‌شود. در واقع تا قبل از این همیشه تصور می‌کردیم که زعفران را باید با آب جوش و داغ دم کنیم تا بیشترین رنگ‌دهی را داشته باشد؛ اما طلای سرخ ایران روش دم کردن دیگری نیز دارد. برای آشنایی بیشتر با روش دم کردن زعفران خوشرنگ با یخ تا انتهای این مقاله از زعفرانیه همراه ما باشید.

بهترین روش دم کردن زعفران

رایحه دلپذیر زعفران جزء جدانشدنی انواع شیرینی‌ها و خورشت‌های ایرانی است. البته باید گفت که در بعضی از غذاهای خارجی نیز از زعفران استفاده می‌شود؛ اما ایرانی‌ها به صورتی ماهرانه زعفران را در انواع شهد و شربت و خوراک استفاده می‌کنند. در اغلب دستورها از شما خواسته می‌شود تا مقداری زعفران با یخ را به مواد اولیه اضافه کنید.

برخی امروزه به سراغ انواع عصاره زعفران و یا انواع و اقسام اسپری‌های زعفرانی می‌روند. نکته مهم و قابل‌توجه این است که زعفران طبیعی ازنظر ماندگاری و کیفیت نمی‌تواند برای مدت‌زمان خیلی زیادی نگهداری شود؛ به‌ویژه اگر شرایط نگهداری و بسته‌بندی مطلوبی نداشته باشد. در اکثر این محصولات از رنگ‌های خوراکی استفاده می‌شود. درصورتی‌که به دنبال تجربه عطروطعم واقعی زعفران هستید بهتر است خودتان دست‌به‌کار شوید و به شکلی کاملاً طبیعی و ممتاز زعفران اعلایی دم کنید. در ادامه به بهترین روش دم کردن زعفران اشاره شده است.

طرز دم کردن زعفران با آب جوش1. طرز دم کردن زعفران با آب جوش

در میان روش های دم کردن زعفران، از قدیم زعفران را با آب جوش دم می‌کردند، این روش نیز مانند روش دم کردن زعفران با یخ، بسیار سریع رنگ‌دهی زعفران اتفاق می‌افتد و زمان زیادی نمی‌برد. در روش دم کردن زعفران با آب جوش، زعفران آسیاب شده را در یک ظرف در دار ریخته و به آن آب جوش اضافه می‌کنیم.

تقریباً برای یک قاشق چای‌خوری زعفران، نصف فنجان آب جوش مناسب است. سپس در ظرف را قرار داده و آن را روی حرارت غیرمستقیم روی سماور، کتری یا روی بخاری قرار می‌دهیم. بعد از آن ۲۰ دقیقه به زعفران زمان می‌دهیم تا به‌خوبی رنگ خود را آزاد کند. دقت کنید ظرفی که در این روش استفاده می‌شود حتماً باید نشکن باشد. در واقع می‌توان گفت که این روش نیز بهترین روش دم کردن زعفران محسوب می‌شود.

2. روش دم کردن زعفران با یخ

روش مدرن دم کردن زعفران ادویه خوشرنگ و خوش عطر شامل دم کردن زعفران با یخ است. رنگ زعفران در این روش بیشتر است؛ اما باید گفت زمانی که زعفران برای آزادکردن رنگ نیاز دارد نیز بیشتر است. برای دم کردن زعفران با یخ بهتر است زعفران را که به‌خوبی پودر شده در یک ظرف بریزید و سپس چند قالب یخ روی آن بیندازید و صبر کنید تا در دمای اتاق به‌خوبی آب شود. شایان‌ذکر است که برای یک قاشق چای‌خوری پودر زعفران استفاده از دوتکه یخ از یخ‌ساز مناسب است.

روش‌ های سابیدن زعفرانروش‌ های سابیدن زعفران

برای دم کردن زعفران با یخ معمولاً ابتدا آن را در یک هاون می‌سابند تا با خرد شدن آن طعم و رنگ آن سریع‌تر و بهتر آزاد شود. در اغلب مناطق ایران و همچنین مناطق مرطوب با کمی شکر یا یک حبه قند زعفران را می‌سابند که تاثیر به‌سزایی در نسوختن و شیرین‌شدن زعفران داشته باشد. در واقع این روش را نیز به‌عنوان بهترین روش دم کردن زعفران می‌توان معرفی کرد. توجه داشته باشید که سابیدن زعفران با هاون‌های فلزی و یا سابیدن با سرعت سبب سوختن زعفران می‌شود و زعفران خاصیت و میزان رنگ‌دهی خود را به‌مراتب از دست می‌دهد.

برای اینکه بتوانید به‌درستی زعفران را دم کنید از انواع زعفران می‌توانید استفاده نمایید؛ اما ابتدا باید آن را به‌خوبی پودر کرده و بسابید. راه‌های مختلفی برای سابیدن زعفران وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • سابیدن زعفران با قاشق
  • سابیدن زعفران با انواع هاون‌ها؛ برنجی، چوبی، فلزی و سنگی
  • دستگاه آسیاب قهوه
  • زعفران ساب

عوامل مؤثر در رنگ‌ دهی زعفران

از عواملی که در رنگ‌دهی زعفران با یخ مؤثر است خالص‌بودن و اصل بودن زعفران است. توصیه ما در زعفرانیه این است که زعفران را از مراکز معتبر تهیه کنید. نکته‌ای که برای اجرای بهترین روش دم کردن زعفران باید به آن توجه کنید این است که هرگز زعفران پودر شده را خریداری نکنید. کلاله‌های زعفران باید کاملاً قرمز و بدون شکستگی باشند. زمانی که زعفران پودر شده تهیه می‌کنید به‌سختی می‌توانید اصل بودن آن را تشخیص دهید و به‌این‌ترتیب احتمال تقلب را افزایش می‌دهید. باتوجه‌به اهمیت روش نگهداری زعفران توصیه می‌کنیم به صورت پودر نشده و از شرکت‌های معتبر زعفران را خریداری کنید.

دومین عامل مؤثر برای خوش‌رنگ شدن زعفران نگهداری مناسب از آن است. اگر زعفران را به‌خوبی نگهداری نکنید علاوه بر اینکه عطروطعم خود را از دست می‌دهد، ممکن است باعث کپک‌زدن آن و ازبین‌رفتن هزینه‌ای که صرف کرده‌اید نیز شود. در حقیقت در رنگ‌دهی طرز سابیدن زعفران و شیوه دم کردن زعفران نیز بسیار تأثیرگذار است.

نحوه دم کردن زعفران با یخنحوه دم کردن زعفران با یخ

اگرچه پیش‌ازاین روش‌های رایج و شناخته شده را برای دم کردن زعفران شرح دادیم؛ اما روش دم کردن زعفران با یخ به‌عنوان روشی اصولی شناخته شده است. فارغ از اینکه زعفران دم‌کرده چه کاربردی برای شما دارد، استفاده از یخ برای دم کردن گیاه زعفران سبب واردشدن شوک به آن خواهد شد که رنگ و طعم آن را بیشتر می‌کند. در ادامه به دو روش دم کردن زعفران با یخ که به‌عنوان بهترین روش دم کردن زعفران نیز شناخته شده‌اند اشاره شده است.

1. روش اول دم کردن زعفران با یخ

اولین روش و بهترین روش دم کردن زعفران با یخ به این شکل است که چند قالب کوچک یخ (باتوجه‌به میزان موردنیاز) روی زعفران سابیده شده می‌ریزید. سپس باید صبر کنید که یخ به‌آرامی آب شود و رنگ زعفران نیز هم‌زمان با آب‌شدن یخ باز شود. بعد از اینکه آب و زعفران سابیده مخلوط شدند مقداری آب جوشیده روی زعفران اضافه کنید. بعد از این مرحله نوبت آن است که ظرف حاوی زعفران را روی سماور در حال جوش قرار دهید تا دم بکشد.

2. دومین روش دم کردن زعفران با یخ

بسیاری از افرادی که سعی می‌کنند دم کردن زعفران را با سرعت بالاتری انجام دهند دیگر از فرآیند بن ماری برای دم کردن زعفران استفاده نمی‌کنند. تنها زعفران را به‌خوبی می‌سابند و چند قالب کوچک یخ درون ظرف می‌گذارند. سپس آب جوش را روی یخ‌ها می‌ریزند تا رنگ‌دادن زعفران با سرعت بیشتری انجام شود. در واقع در صورت داشتن عجله این روش دم کردن زعفران با یخ برای شما بهتر نتیجه خواهد داد.

جمع‌بندی

در این مطلب از سایت زعفرانیه شما را با شیوه‌هایی آشنا کردیم که با کمک آن‌ها می‌توانید کار دم کردن زعفران با یخ را به‌سهولت انجام دهید و طعم و عطر عالی این خوراکی را به غذا یا دسر خود اضافه نمایید. علاوه بر این برای اجرای بهترین روش دم کردن زعفران سعی کردیم نکات مهمی برای درست سابیدن زعفران به شما ارائه کنیم که بتوانید زعفران خوشرنگ با یخ تهیه کنید. شما این امکان را دارید که باکیفیت‌ترین نوع زعفران را به‌سهولت از شرکت زعفرانیه تهیه کنید. در ضمن این مطلب بستری برای شما فراهم کرده تا نظرات و تجربیات خود را با سایت زعفرانیه و مخاطبان آن به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *