آشپزی با زعفران

طرز تهیه زرشک و زعفران روی برنج + اصول آن

طرز تهیه زرشک و زعفران روی برنج

به‌طورکلی می‌توان گفت زرشک‌پلو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ما ایرانی‌ها است که مناسب برای تمام مجالس است. البته باید گفت که طرز تهیه زرشک و زعفران روی برنج هم برای تزیین این غذای لذیذ بسیار مهم است. در این مقاله از زعفرانیه سعی کردیم مرحله‌به‌مرحله تهیه برنج مجلسی زعفرانی و طرز درست کردن زرشک و زعفران برای تزیین آن را برای شما بیان کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌خصوص تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

طرز تهیه زرشک ‌پلو با مرغ با دستور پخت رستورانی

در این مطلب از وب‌سایت زعفرانیه طرز تهیه زرشک‌پلو با مرغ با دستور پخت رستورانی را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار داده‌ایم. امیدواریم از تهیه این غذای ایرانی در منزل نهایت لذت را ببرید. زرشک‌پلو با مرغ و طرز تهیه زرشک و زعفران روی برنج از انواع غذاهای محبوب و لذیذ ایرانی است که پای ثابت بیشتر مجالس و مهمانی است. در طرز تهیه زرشک‌پلو با مرغ از برنج، رب، مرغ، آبلیمو، زعفران، زرشک و خلال بادام و خلال پسته، نمک، فلفل و پیاز استفاده می‌شود. درست کردن زرشک و زعفران روی برنج به‌صورت اصولی موجب می‌شود این غذا خوشمزه‌تر و لذیذتر شود.

مواد لازم برای تهیه زرشک ‌پلو با مرغمواد لازم برای تهیه زرشک ‌پلو با مرغ

همان‌طور که می‌دانید برای تهیه زرشک‌پلو با مرغ و تزیین آن با درست‌کردن زرشک و زعفران علاوه بر آشنایی با مراحل تهیه آن لازم است مواد اولیه‌ای نیز تهیه کنید. این مواد عبارت‌اند از:

  • برنج: ۵ پیمانه
  • مرغ خرد شده: ۶ تکه
  • رب: ۱ قاشق غذاخوری سرپر
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران: ۱/۸ قاشق چایخوری
  • زرشک: ۱ لیوان پلوپزی
  • خلال پسته: به میزان لازم
  • خلال بادام: به میزان لازم
  • فلفل: به میزان لازم
  • نمک: به میزان لازم
  • پیاز متوسط ریز خرد شده: ۱ عدد

طرز تهیه زرشک ‌پلو با مرغ مجلسیطرز تهیه زرشک ‌پلو با مرغ مجلسی

برای تهیه زرشک‌پلو با مرغ در ابتدا باید مرغ‌ها را به‌اندازه‌ای که تمایل دارید به‌صورت ۴ تا ۸ تکه خرد کنید. دقت داشته باشید که جهت پخت این غذای مجلسی بهتر است از ران یا سینه مرغ استفاده نمایید. همچنین برای طرز تهیه زرشک و زعفران روی برنج نیز بهتر است از زعفران اصل قائنات استفاده کنید. در ادامه به مراحل تهیه زرشک‌پلو با مرغ و درست کردن زرشک و زعفران اشاره شده است.

1. مرحله اول

در این مرحله بعد از خردکردن مرغ‌ها، تکه‌های خرد شده مرغ را به‌خوبی بشویید و در مکانی مناسب قرار دهید. سپس به همه سطح مرغ نمک بزنید. بعد از آن درون قابلمه‌ای مناسب روغن بریزید و مرغ‌ها را سرخ کنید. بعد از اینکه همه قسمت‌های مرغ سرخ شد آن را از درون قابلمه بیرون بیاورید.

 

2. مرحله دوم

در مرحله دوم از طرز تهیه زرشک‌پلو با مرغ و طرز تهیه زرشک و زعفران روی برنج، پیاز خرد شده را درون قابلمه تفت دهید. بعد از آن رب، نمک، فلفل و آبلیمو را به رب اضافه نمایید و تفت دهید. بعد از آن سس را درون ظرفی مناسب بریزید و مرغ‌های سرخ شده را درون همان قابلمه بچینید. در مرحله بعدی سس مخصوص را روی مرغ‌ها بریزید و از اطراف قابلمه ۳ یا ۴ لیوان آب اضافه نمایید و درب قابلمه را ببندید تا آب به دمای جوش برسد. بعد از آن شعله گاز را کم کنید تا مرغ‌ها پخته شوند و آب خورشت بخار شود. مقداری زعفران با یخ که دم شده و رنگ انداخته را به خورشت مرغ اضافه نمایید. بعد از گذشت ۵ دقیقه می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید.

طرز تهیه زرشک و زعفران روی برنج؛ مرحله سوم3. طرز تهیه زرشک و زعفران روی برنج؛ مرحله سوم

در مرحله بعد از طرز تهیه زرشک‌پلو با مرغ برنج را به‌خوبی پاک کنید و با آب ولرم و مقداری نمک برنج را به مدت ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه خیس کنید. بعد از مدت‌زمان بیان شده درون قابلمه مناسب مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت اجاق‌گاز قرار دهید و بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید آب برنج را خالی کنید. سپس برنج را درون آب در حال جوش قرار دهید و کمی صبر نمایید تا آب برنج دوباره به دمای جوش برسد. بعد از آن کف برنج را بگیرید و اجازه دهید تا برنج قد بکشد.

در طرز تهیه زرشک و زعفران روی برنج لازم است بعد از آب‌کشی برنج در کف قابلمه دو قاشق روغن و یک استکان آب بریزید. درصورتی‌که تمایل دارید ته‌دیگتان رنگی باشد مقداری زعفران درون قابلمه بریزید و هم بزنید تا روغن و زعفران با یکدیگر ترکیب شوند. بعد از آن مقداری برنج ته قالب بریزید و با پشت قاشق برنج را صاف نمایید و باقی‌مانده برنج را روی ته‌دیگ بریزید و یک استکان آب و روغن نیز روی برنج ریخته سپس درب قابلمه را ببندید و شعله گاز را زیاد کنید.

4. مرحله چهارم

بعد از دم کردن برنج، برای درست کردن زرشک و زعفران، زرشک پاک شده را درون ظرفی کوچک به مدت ۵ دقیقه خیس کنید تا اگر زرشک شن‌ریزه دارد به‌خوبی تمیز شود. بعد از گذشت ۵ دقیقه زرشک را درون آبکش بریزید و خلال بادام و خلال پسته را نیز بشویید و درون مقداری کره خلال بادام و خلال پسته را  به مدت چند دقیقه تفت دهید تا فقط بوی کره بگیرد؛ سپس ظرف را از روی حرارت اجاق‌گاز بردارید. در مرحله بعد از طرز تهیه زرشک و زعفران روی برنج لازم است زرشک را هم درون مقداری کره بریزید و روی حرارت ملایم زرشک را اندکی تفت دهید. سپس یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده هم به زرشک اضافه کنید و شعله گاز را خاموش نمایید.

فراموش نکنید در طرز تهیه زرشک و زعفران روی برنج، طرز تهیه برنج زعفرانی و…. حتما زعفران اصل و با کیفیت استفاده کنید. خرید زعفران اصل علاوه بر داشتن رنگ عالی به غذای شما عطر و طعم بی‌نظیری می‌دهد.

5. مرحله پنجم

در مرحله آخر از طرز تهیه زرشک‌پلو با مرغ بعد از اینکه خورشت مرغ و برنج پخته شدند برای درست کردن زرشک و زعفران جهت تزیین آن درون ظرفی مناسب ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده بریزید. در این مرحله از طرز تهیه زرشک و زعفران روی برنج کره و یک کفگیر برنج را به زعفران اضافه کنید و مخلوط زعفران و برنج را هم بزنید تا برای روی برنج آماده شود. برنج مجلسی را به‌دلخواه و سلیقه شخصیتان به کمک زرشک و برنج زعفرانی و خلال بادام و خلال پسته تزیین نمایید و خورشت مرغ را هم درون ظرفی مناسب بکشید و در کنار زرشک‌پلو آن را سرو نمایید. در صورت تمایل می‌توانید جهت تزیین‌کردن زرشک‌پلو با مرغ از روش‌های دیگر تزیین زرشک‌پلو با مرغ استفاده نمایید.

طرز تهیه زرشک و زعفران روی برنج؛ نحوه دم‌ کردن زعفرانطرز تهیه زرشک و زعفران روی برنج؛ نحوه دم‌ کردن زعفران

همان‌طور که می‌دانید زعفران جزء مواد معطر است که در صورت عدم نگه‌داری درست طعم و مزه و بوی آن تغییر خواهد کرد. برای نگهداری زعفران خشک آن را در ظروف شیشه‌ای و یا فلزی دربسته قرار داده و در محیط خشک و متعادل نگهداری کنید.

در طرز تهیه زرشک و زعفران روی برنج بهتر است هنگام مصرف زعفران را پودر نموده و دم کنید، به این صورت که زعفران را درون یک هاون کوچک ریخته و نرم کنید. در مرحله بعد در یک ظرف نشکن نصف استکان آب جوش ریخته و یک قاشق مرباخوری زعفران پودر شده اضافه کرده و به مدت نیم ساعت روی کتری در حال جوش قرار دهید.

جمع‌بندی

در این مقاله از زعفرانیه سعی کردیم تمام موارد لازم در طرز تهیه زرشک‌پلو با مرغ و طرز تهیه زرشک و زعفران روی برنج که جهت تزیین آن استفاده می‌شود را برای شما بیان کنیم. همچنین لازم است توجه داشته باشید که در درست کردن زرشک و زعفران توجه به اصل بودن زعفران در هنگام خرید آن بسیار مهم است؛ زیرا که زعفران‌های تقلبی موجود در بازار علاوه بر خطرات جدی که به همراه دارند موجب بد عطروطعم شدن غذای شما می‌شوند.

شما نیز برای خرید زعفران اصل به‌صورت حضوری و آنلاین جهت تزیین برنج مجلسی زعفرانی خود می‌توانید به وب‌سایت ما در زعفرانیه مراجعه نمایید و یا به‌صورت حضوری به فروشگاه‌های ما در زعفرانیه مراجعه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *