آشپزی با زعفران

طرز تهیه برنج زعفرانی + فوت و فن های آن

طرز تهیه برنج زعفرانی

پلو زعفرانی یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی به شمار می‌رود که به همراه انواع خورش و انواع کباب سرو می‌شود. طرز تهیه برنج زعفرانی کار چندان سختی نیست و هر کدبانویی می‌تواند به‌راحتی آن را درست کند؛ ولی باتوجه‌به اینکه برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی طعم و طرز پخت متفاوتی دارند، برای تهیه‌کردن برنج زعفرانی مجلسی باید کمی دقت و مهارت داشته باشید.

در واقع زعفران از جمله ادویه‌هایی است که در آشپزی ایرانی بسیار کاربرد دارد و طعم بی‌نظیری به غذاها می‌بخشد و خواص فراوانی نیز دارد. برای آشنایی بیشتر با فوت و فن های برنج زعفرانی تا انتهای این مقاله از زعفرانیه همراه ما باشید.

روش‌ های پخت برنج

همان‌طور که در جریان هستید اصولاً ایرانیان برنج را به دو روش آبکشی یا به‌صورت کته طبخ می‌کنند. در تمام مراسم‌های رسمی برنج را به‌صورت آبکش تهیه می‌کنند. روش کته نیز نوع رایج و ساده پخت برنج است که خانم‌های خانه‌دار و باسلیقه آن را با مواد مختلف درست می‌کنند. طرز تهیه برنج زعفرانی نیز کاملاً سلیقه‌ای است که با رعایت تمامی فوت‌وفن‌های آشپزی، می‌توان هم به‌صورت آبکشی و هم کته آن را تهیه نمود؛ البته باید گفت که برای مجالس رسمی‌تر قطعاً پخت برنج زعفرانی مجلسی بهتر است.

چرا از زعفران استفاده کنیم؟چرا از زعفران استفاده کنیم؟

زعفران در کشور ما معمولاً به‌عنوان یک گیاه با خواص دارویی بسیار زیاد شناخته می‌شود. در حقیقت زعفران از اصلی‌ترین مواد اولیه برای طبخ و پخت انواع غذاهای اصیل ایرانی است. زعفران یک چاشنی فوق‌العاده خوش‌عطر و لذیذ جهت پخت غذا محسوب می‌شود. همچنین اغلب زعفران را به‌عنوان یک‌رنگ دهنده طبیعی و سالم نیز می‌شناسند. همان‌طور که می‌دانید زعفران اصل و طبیعی خواص درمانی و دارویی بی‌نظیری دارد. از جمله خواص بسیار مهم زعفران کمک به کاهش کلسترول و چربی خون است.

علاوه بر این، زعفران به‌عنوان یک عامل بسیار مؤثر در ایجاد شادی و نشاط نیز شناخته می‌شود. همچنین این گیاه خوش رنگ به‌شدت خاصیت آرامش‌بخش بودن دارد. درصورتی‌که می‌خواهید حافظه قوی داشته باشید و آن را تقویت کنید بهتر است زعفران را به‌عنوان یک چاشنی خوش‌طعم به برنج اضافه کنید و با ساده‌ترین روش‌ها طرز تهیه برنج زعفرانی را آموزش ببینید. از دیگر خواص زعفران جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی است. همچنین یک برنج زعفرانی مجلسی خوش‌پخت می‌تواند به شما در درمان کم‌خونی و معده درد نیز بسیار کمک کند.

مواد لازم جهت تهیه برنج زعفرانی مجلسی

در ابتدا به‌خاطر داشته باشید که جهت پختن برنج به روش آبکشی یا کته یک پیمانه مخصوص داشته و به‌ازای هر نفر یک پیمانه برنج بریزید؛ به‌عنوان‌مثال برای 4 نفر باید چهار پیمانه برنج پخته شود. روغن یا کره، نمک و موادی که برای ته‌دیگ دوست دارید از دیگر مواد لازم برای پخت برنج است. همچنین برای تهیه برنج زعفرانی به مقدار لازم زعفران دم‌کرده نیاز داریم.

جهت طرز تهیه برنج زعفرانی بهتر است که زعفران پودر شده را بر روی چند قالب یخ ریخته، اجازه دهید یخ‌ها آب شوند سپس کمی آب جوش اضافه نمایید و یک درپوش روی ظرف قرار دهید تا خوب دم بکشد و رنگ پس دهد. اگر بخواهیم به‌صورت تیتری مواد لازم برای پخت برنج زعفرانی مجلسی را بگوییم عبارت‌اند از:

  • برنج 4 پیمانه
  • نمک 3 الی 4 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار لازم
  • روغن یا کره نصف پیمانه
  • ته‌دیگ موردنظر

طرز تهیه برنج زعفرانی به‌ صورت کتهطرز تهیه برنج زعفرانی به‌ صورت کته

کته نوع ساده پخت برنج است. در این روش برنج را به مدت نیم تا یک ساعت خیس کنید. توجه داشته باشید که در این روش پخت نوع برنجی که استفاده می‌کنید بسیار مهم است و باید مقدار آب را مدنظر قرار دهید که برنج شما شفته یا زنده نشود؛ بنابراین برای 4 پیمانه برنج به 5 پیمانه آب نیاز دارید.

در مرحله اول طرز تهیه برنج زعفرانی به‌صورت کته موارد لازم از جمله برنج، آب، نمک و روغن را مخلوط کرده باحرارت بالا اجازه دهید آب به جوش بیاید. سپس حرارت را ملایم کنید و وقتی آب برنج بخار شد زعفران را اضافه نموده و به‌صورت کامل مخلوط نمایید تا برنج زعفرانی شود. در مرحله آخر در قابلمه را دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید به مدت 1 ساعت برنج زعفرانی دم بکشد.

طرز تهیه برنج زعفرانی به ‌صورت آبکشی

یکی دیگر از روش‌های پخت برنج که مجلسی‌تر نیز است به روش آبکشی است. طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی به صورت آبکش به این صورت است که ابتدا برنج را به مدت 1 ساعت خیس کنید و خوب شستشو داده سپس درون قابلمه‌ای آب، نمک و مقداری آبلیمو بریزید و اجازه دهید آب به جوش بیاید. وقتی آب به جوش آمد برنج را اضافه نمایید و کامل مخلوط کنید و با حرارت بالا بجوشانید.

در واقع با تست‌کردن دانه‌ای از برنج متوجه خواهید شد که آیا برنج را باید آبکشی کرد یا نه؟ درصورتی‌که برنج مغزپخت و نرم شده باشد وقت آبکشی است. آن را آبکش نموده بعد در قابلمه کمی روغن ریخته و ته‌دیگ را بگذارید برنج را داخل قابلمه بریزید و زعفران دم شده روی برنج ریخته و مخلوط کنید تا برنج به‌صورت کامل زعفرانی شود. در قابلمه را دم‌کنی گذاشته به مدت 1 ساعت برنج را با حرارت ملایم دم کنید.

آموزش ته ‌دیگ زعفرانیآموزش ته ‌دیگ زعفرانی

زمانی که شما تصمیم می‌گیرید طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی را آموزش ببینید و برای پخت آن اقدام کنید، برای تکمیل این غذای مجلسی خوش‌طعم داشتن ته‌دیگ مناسب بسیار مهم است. این موضع کاملاً به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد؛ اما به‌غیراز ته‌دیگ سیب‌زمینی بهترین و مناسب‌ترین ته‌دیگ برای برنج زعفرانی مجلسی یک ته‌دیگ برنجی زعفرانی است.

برای این کار لازم است زمانی که برنج زعفرانی را آبکش کردید درون قابلمه مقداری روغن بریزید و سپس کمی از مواد برنج زعفرانی را جدا کرده و کف قابلمه بریزید. بعد از آن با یک قاشق و یا کفگیر برنج را به‌آرامی فشار دهید تا فشرده‌تر شود. دوباره مقداری برنج زعفرانی اضافه نمایید و با پشت قاشق فشرده کنید تا ته‌دیگ شما به ارتفاع دلخواه برسد. اکنون می‌توانید بقیه برنج زعفرانی را اضافه کنید و به برنج اجازه دهید تا دم بکشد.

فقط توجه داشته باشید که برای این نوع ته‌دیگ از قابلمه مناسب مانند تفلون و یا سرامیک استفاده کنید. استفاده از این نوع قابلمه‌ها سبب می‌شود تا ته‌دیگ زعفرانی شما به قابلمه نچسبد.

نحوه صحیح دم‌کردن زعفران برای برنج زعفرانی مجلسی

برای طرز تهیه برنج زعفرانی به مقداری زعفران دم‌کرده و آب شده غلیظ نیاز دارید. جهت تهیه زعفران می‌توانید از دو روش استفاده کنید. در روش اول می‌توانید ابتدا زعفران را درون قوری کوچک مخصوص دم کردن زعفران و یا یک لیوان شیشه‌ای بریزید. سپس مقداری آب جوش به آن اضافه نمایید. در ادامه مراحل روی لیوان را با یک درپوش بگذارید. حدوداً 30 دقیقه زمان لازم است تا زعفران شما دم بکشد و به آب رنگ بدهد.

همچنین برای این روش می‌توانید زعفران و آب جوش را بر روی حرارت غیر مستقیم بگذارید. برای مثال می‌توانید زعفران را بر روی سماور و یا کتری در حال جوش قرار دهید. در واقع در این روش زعفران شما با سرعت بیشتری دم می‌کشد و آماده می‌شود؛ اما درصورتی‌که به‌اندازه کافی فرصت دارید و می‌خواهید زعفران شما بیشترین عطر و رنگ را داشته باشد روش دوم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در این روش شما می‌توانید زعفرانتان را درون ظرف یا کاسه‌ای مناسب بریزید و سپس چندتکه یخ درون ظرف و کاسه و روی زعفران‌ها قرار دهید. باید به یخ اجازه دهید تا آرام‌آرام و به‌صورت کامل آب شود. بعد از اینکه تکه‌های یخ آب شدند اندکی آب جوش به آن اضافه کنید. درب ظرف را ببندید و باز هم به زعفران فرصت دهید تا کم‌کم رنگ آن آزاد شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای پخت برنج زعفرانی خوش‌عطر و خوش رنگ از شب قبل از روش دوم یعنی زعفران با یخ استفاده نمایید.

نکات مهم و فوت ‌و فن‌ های آشپزی در طرز تهیه برنج زعفرانینکات مهم و فوت ‌و فن‌ های آشپزی در طرز تهیه برنج زعفرانی

برای پخت برنج از جمله طرز تهیه برنج زعفرانی توجه‌کردن به یک سری از نکات مهم و ضروری است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • دقت داشته باشید نوع برنجی که انتخاب می‌کنید بر روی ظاهر و طعم پلو تأثیرگذار است. پس سعی کنید برنج مرغوب و باکیفیت خریداری نمایید.
  • زمان شستشوی برنج آن را چند بار بشویید و سپس به مدت 1 تا 3 ساعت خیس کنید.
  • برای طرز تهیه برنج زعفرانی بهتر است از کره به‌جای روغن استفاده کنید؛ زیرا که عطروطعم بی‌نظیری به برنج می‌دهد.
  • دقت کنید زعفران خیلی رقیق نباشد به دلیل اینکه هنگام اضافه‌کردن به برنج آب موجود در زعفران سبب نرم‌تر شدن برنج می‌شود. پس زعفران باید غلیظ باشد.

تزئین برنج زعفرانی مجلسی

اگر می‌خواهید به‌عنوان یک کدبانوی ایرانی و یک آشپز حرفه‌ای شناخته شوید تلاش کنید طبخ غذا را با روش صحیح و رعایت تمام نکات و فوت و فن‌های آشپزی انجام دهید. همچنین یک آشپز کاربلد بعد از پخت و طبخ غذا آن را به بهترین شیوه و زیباترین نحو تزیین می‌کند. سعی کنید در طرز تهیه برنج زعفرانی و جهت تزیین آن خلاقیت داشته باشید و ایده‌های منحصربه‌فردی را اجرا کنید.

شما می‌توانید مقداری از برنج زعفرانی مجلسی را با مقداری زرشک تفت‌داده شده در روغن مخلوط کنید و به طرز زیبایی بر روی برنج زعفرانی بریزید. همچنین می‌توانید جهت تزیین برنج زعفرانی از خلال بادام یا خلال پسته به همراه زرشک استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید برنج زعفرانی را در قالب‌های بزرگ قلبی شکل و یا اشکال دیگر بریزید و قالب بزنید. در این روش برنج زعفرانی قالبی را در وسط دیس قرار دهید. حال می‌توانید آن را با زرشک یا خلال پسته و بادام تزیین نمایید.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که دو اصل مهم در پخت و طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی استفاده از برنج باکیفیت و زعفران مرغوب و درجه یک است. همان‌طور که می‌دانیم زعفران به نام طلای سرخ شهرت دارد و از قیمت بالایی نیز برخوردار است. علاوه بر این طبع زعفران گرم و خشک است و برای درمان برخی بیماری‌های جسمی مفید است. سعی کنید برای خرید زعفران اصل مرغوب به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. امیدواریم که با رعایت تمامی نکات آموزشی و فوت و فن های برنج زعفرانی که در این مقاله از سایت زعفرانیه بیان شد بهترین غذاها را تهیه و میل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *