آشپزی با زعفران

طرز تهیه مرغ زعفرانی خوشمزه مخصوص مهمانی دادن + مرحله‌به‌مرحله

طرز تهیه مرغ زعفرانی

چلو مرغ زعفرانی مخصوص مهمانی

چلو مرغ زعفرانی یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهایی است که می‌توان برای مهمانی تهیه کرد. در بیشتر رستوران‌ها چلو مرغ زعفرانی یکی از گزینه‌های اصلی منو غذا است که طرف‌داران بسیاری دارد و به روش‌های مختلفی تهیه و طبخ می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه در رسپی پخت مرغ زعفرانی که باعث عطروطعم و رنگ چلو مرغ می‌شود، استفاده از ادویه‌های معطر و مخصوصاً زعفران است. استفاده از زعفران اصل و درجه یک در طرز تهیه مرغ زعفرانی علاوه بر طعم بی‌نظیر ظاهر غذای شما را مجلسی‌تر می‌کند و گزینه بسیار مناسبی برای مهمانی‌های خاص و مهم است. در ادامه طرز تهیه مرغ زعفرانی خوشمزه برای مهمانی را مرحله‌به‌مرحله به شما آموزش می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

طرز تهیه مرغ زعفرانی خوشمزه مرحله‌به‌مرحله

چلو مرغ زعفرانی یکی از اصیل‌ترین و پرطرف‌دارترین غذاهای ایرانی است که بهترین انتخاب برای مراسمات و مهمانی‌ها و مجالس خاص است. این غذا به‌طورکلی باب‌طبع همه افراد است. نکته مهم و راز خوش‌طعم شدن و رستورانی شدن چلو مرغ رعایت برخی نکات مانند استفاده از زعفران اصل و باکیفیت است.

مواد اولیه موردنیاز چلو مرغ زعفرانی خوشمزه

برنج ایرانی 4 پیمانه
سینه یا ران مرغ 4 تکه
پیاز 3 عدد
کره 50 گرم
سیب‌زمینی 2 عدد
زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار لازم
رب گوجه 2 قاشق غذاخوری
سیر 2 حبه
چوب دارچین و هل به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه به میزان لازم
فلفل دلمه 1 عدد
روغن به میزان لازم
خلال پسته و خلال بادام به میزان لازم برای تزیین

برای پخت چلو مرغ زعفرانی خوشمزه و مجلسی کیفیت و اصل بودن مواد اولیه اهمیت بسیار زیادی دارد. به‌عنوان‌مثال انتخاب نوع برنجی که استفاده می‌کنید تأثیر بسیاری در خوش‌طعم‌تر شدن چلو مرغ دارد. به همین دلیل سعی کنید برنج اصل و باکیفیت ایرانی را برای طبخ این غذا انتخاب کنید. استفاده از هل و دارچین به‌عنوان چاشنی‌هایی که به مرغ عطروطعم بهتری می‌دهند نیز بسیار اهمیت دارد. اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین چاشنی این غذا زعفران است که در افزایش عطر و بو و طعم چلو مرغ بسیار مؤثر است.

به همین دلیل باید از زعفران اصل و مرغوب استفاده کنید تا غذایی مجلسی‌تر و خوش‌طعم‌تر داشته باشید. خرید زعفران قائنات اصل به‌عنوان بهترین نوع زعفران‌رنگ و طعم بی‌نظیری به چلو مرغ زعفرانی شما می‌دهد. البته برای خرید زعفران قائنات اصل باید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. فروشگاه زعفرانیه بهترین و باکیفیت‌ترین نوع زعفران را با قیمت مناسب و بسته‌بندی کاملاً بهداشتی بدون آسیب رساندن به زعفران با تضمین اصالت و کیفیت برای شما فراهم کرده است.

مراحل پخت چلو مرغ زعفرانی خانگیمراحل پخت چلو مرغ زعفرانی خانگی خوشمزه مخصوص مهمانی

1. گرفتن بوی زهم مرغ و مزه‌دارکردن

در اولین مرحله از دستور پخت مرغ زعفرانی خوشمزه باید بوی زهم مرغ را بگیرید و با ادویه و زعفران مرغ را مزه‌دار کنید. برای این کار ابتدا کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را همراه با روغن به تکه‌های مرغ اضافه کنید. در این مرحله برای خوش‌طعم‌تر شدن می‌توانید کمی از زعفران دم‌کرده غلیظ را نیز به مرغ‌ها اضافه کنید. برای اینکه عطروطعم مرغ شما بهتر شود از زعفران اصل و مرغوب استفاده کنید. برای اینکه بوی زهم مرغ بهتر گرفته شود، تکه‌های مرغ را به مدت 30 دقیقه تا 1 ساعت درون ظرف بسته در یخچال قرار دهید.

در طرز تهیه مرغ زعفرانی می‌توانید برای ازبین‌بردن بوی زهم مرغ از یک روش دیگر نیز استفاده کنید. شما می‌توانید تکه‌های مرغ را همراه با 2 لیوان آب، پیاز و نمک بر روی حرارت بگذارید. بعد از حدود 10 دقیقه که از جوشیدن آن گذشت، کف جمع‌شده روی آن را بگیرید، سپس تکه‌های مرغ را آبکشی کنید.

2. پخت مرغ مجلسی زعفرانی

بعد از طعم‌دار شدن و برطرف‌شدن بوی زهم، تکه‌های مرغ را داخل تابه با کمی روغن سرخ کنید. توجه داشته باشید که هر دو طرف مرغ‌ها به‌خوبی سرخ و طلایی شود. پیازها را به‌صورت نگینی خرد کنید و در تابه یا قابلمه‌ای دیگر با روغن تفت دهید. 2 حبه سیر را رنده کنید و اضافه کنید. بعد از اینکه پیازها طلایی و سبک شدند زردجوبه، نمک و فلفل سیاه را نیز اضافه کنید و در مرحله آخر رب گوجه را نیز اضافه کنید و تفت دهید تا زمانی که عطر ادویه‌ها بلند شوند و رب گوجه خوش‌رنگ‌تر شود.

تکه‌های مرغ سرخ‌شده را به سس اضافه کنید و حدود 3 الی 4 لیوان آب‌جوش اضافه کنید. به اندازه‌ای که آب‌جوش به میزان 2 بندانگشت بر روی مرغ‌ها قرار بگیرد. برای اینکه مرغ به‌خوبی پخته شود حدود 2 ساعت زمان لازم است تا سس نیز غلیظ‌تر شود.

اضافه کردن زعفران3. اضافه کردن زعفران

در ادامه مراحل طرز تهیه مرغ زعفرانی مهم‌ترین مرحله اضافه‌کردن باقی زعفران است. زعفران تأثیر بسیاری در رنگ، طعم و عطر غذا دارد. باتوجه‌به این نکته بهتر است از زعفران اصل و مرغوب استفاده کنید. زعفران اصل عطروطعم فوق‌العاده‌ای به مرغ می‌دهد و رنگ و ظاهر آن را مجلسی‌تر می‌کند. بعد از اینکه زعفران را سابیدید می‌توانید به‌دور روش از آن استفاده کنید. می‌توانید زعفران پودر شده را با آبجوش دم‌کنید و سپس استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک تکه یخ درون ظرف زعفران‌های پودر شده بیندازید و اجازه دهید یخ آب شود. در این روش اگر زعفران شما اصل و باکیفیت باشد، رنگ‌دهی بهتری خواهد داشت. برای خرید زعفران اصل و مرغوب می‌توانید به فروشگاه آنلاین زعفرانیه مراجعه کنید.

برای اینکه چلو مرغ زعفرانی شما خوش‌طعم و خوش‌عطرتر باشد باید 15 دقیقه قبل از تکمیل پخت و طبخ غذا، زعفران را به آن اضافه کنید تا عطر و بوی بیشتر و بهتری داشته باشد. همچنین می‌توانید مقداری گلاب را نیز در این مرحله در صورت دلخواه به مرغ اضافه کنید.

4. مرغ زعفرانی مجلسی؛ پخت برنج

برای پخت برنج بهتر است آن را حدود 30 دقیقه تا 1 ساعت در آب و مقداری نمک بخیسانید. سپس آب برنج خیس شده را بگیرید و برنج را به قابلمه آبی که با نمک و روغن درحال جوشیدن است اضافه کنید. باتوجه‌به نوع برنجی که استفاده می‌کنید بعد از 8 تا 10 دقیقه آن را آبکشی کنید. برای اینکه چلو مرغ زعفرانی مجلسی‌تری داشته باشید حتما مراقب باشید تا برنج شما بیش از اندازه پخته و شفته نشود. بعد از این زمان آن را آبکش کنید و باتوجه‌به نوع ته‌دیگی که انتخاب کرده‌اید، کمی روغن در کف قابلمه بریزید. تکه‌های سیب‌زمینی و یا نان را بچینید و در مرحله آخر برنج را اضافه کنید و به مدت 50 دقیقه اجازه دهید تا برنج دم بکشد.

5. تفت دادن زرشک

در این مرحله برای اینکه چلو مرغ زعفرانی شما ظاهری مجلسی‌تر و بهتر داشته باشد، می‌توانید از زرشک و خلال بادام یا خلال پسته برای تزیین آن استفاده کنید. برای استفاده از زرشک در دستور پخت مرغ زعفرانی خوشمزه، زرشک را به مدت 20 تا 30 دقیقه در آب بخیسانید و آبکش کنید. زرشک و روغن را در تابه باحرارت ملایم تفت دهید. در صورت دلخواه می‌توانید 1 قاشق شکر نیز به زرشک‌ها اضافه کنید تا کمی حالت کاراملی به خود بگیرند.

در ادامه برای خوش‌رنگ‌تر شدن می‌توانید باقی زعفران دم‌کرده را به آن اضافه کنید و پس از 30 ثانیه تفت دادن از روی حرارت بردارید. با استفاده از زعفران در طرز تهیه مرغ زعفرانی در این مرحله، زرشک‌های شما عطرورنگ بهتری می‌گیرند و چلو مرغ شما را خوش‌رنگ‌تر و مجلسی‌تر نشان می‌دهند. در این مرحله برای تزیین چلو مرغ زعفرانی و ظاهر زیباتر، می‌توانید مقداری خلال بادام و خلال پسته را نیر در آب و کمی گلاب 15 دقیقه بخیسانید و سپس تفت دهید.

6. سرو و تزیین چلو مرغ زعفرانی

در مرحله آخر دستور پخت مرغ زعفرانی خوشمزه، باید برنج و مرغ را در ظرف مناسب سرو کنید و تزیین کنید. برای تزیین برنج علاوه بر زرشک و خلال بادام و پسته می‌توانید از کمی برنج زعفرانی نیز استفاده کنید. برای این کار مقداری از برنج پخته شده را در ظرفی بریزید و کمی زعفران دم‌کرده به آن اضافه و مخلوط کنید و هم بزنید تا همه دانه‌های برنج سفید، زعفرانی شوند. توجه داشته باشید اگر زعفران شما اصل باشد رنگ بسیار بهتر و زیباتری به دانه‌های برنج می‌دهد. به همین دلیل حتماً از زعفران اصل و درجه یک استفاده کنید تا غذایی خوش‌رنگ‌تر داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که سس مرغ باید غلیظ باشد و آب زیادی نیز نداشته باشد.

نکات مهم طرز تهیه مرغ مجلسی زعفرانی که باعث خوشمزه‌تر شدن آن می‌شودنکات مهم طرز تهیه مرغ مجلسی زعفرانی که باعث خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود

برای اینکه چلو مرغ زعفرانی شما خوشمزه و مناسب مهمانی شود و مجلسی باشد باید برخی نکات و فوت‌وفن‌های پخت چلو مرغ را رعایت کنید. برای گرفتن بوی زهم مرغ می‌توانید از برگ‌بو استفاده کنید. نکته مهم دیگری که در پخت چلو مرغ زعفرانی باید به آن توجه کنید، استفاده و خرید زعفران اصل است.

برای اطمینان از کیفیت و اصالت محصول از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید. فروشگاه زعفرانیه با ارائه بهترین زعفران برای پختن مرغ زعفرانی یعنی زعفران اصل قائنات، ‌ این اطمینان را به شما می‌دهد که در صورت خرید زعفران از فروشگاه زعفرانیه، غذایی خوش‌طعم و بی‌نظیر خواهید داشت. فقط کافی است تا زعفران درجه یک و اصل را از طریق فروشگاه آنلاین و یا شماره تماس 44508507–021 سفارش دهید و خریداری کنید.

همچنین برای خوش‌طعم‌تر شدن چلو مرغ زعفرانی به این نکات نیز توجه داشته باشید:

  • قبل از پخت مرغ حتماً بر روی تکه‌های مرغ با چاقو و یا چنگال برش‌هایی ایجاد کنید تا همه مواد و زعفران به داخل مرغ نفوذ کند.
  • برای طلایی‌تر شدن می‌توانید قبل از سرخ‌کردن به مرغ خام زعفران اضافه کنید.
  • برای طلایی شدن و ظاهر بهتر می‌توانید مقداری کره آب‌شده نیز قبل از سرخ‌کردن بر روی سطح مرغ بمالید.

جمع بندی

چلو مرغ زعفرانی به‌عنوان یکی از غذاهای اصیل ایرانی از گزینه‌های اصلی مهمانی‌ها و مجالس است. همان‌طور که در عکس چلو مرغ زعفرانی می‌بینید، این غذا با تکه‌های مرغ طعم‌دار شده با زعفران تهیه می‌شود. وجود زعفران در این غذا علاوه بر ایجاد طعمی خاص، رنگ و لعاب چلو مرغ را مجلسی‌تر می‌کند و عطری بی‌نظیر به آن می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *