دانستنی های زعفران

زعفران برای پریودی | چند ساعت بعد از خوردن زعفران پریود می‌شویم؟

زعفران برای پریودی

زمانی که به کلاله‌های ارزشمند گل‌های بنفش زعفران نگاه می‌کنید احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند خاصیت زعفران برای پریودی است. باز شدن پریودی با زعفران مورد قبول اکثر افراد است. اغلب زعفران را به‌عنوان ادویه گران بهایی در غذاهای خاورمیانه، هندی یا مدیترانه‌ای مانند برنج زعفرانی می‌شناسند و ممکن است ندانند که این رشته‌های زیبای قرمزرنگ می‌توانند چه تاثیر شگرفی بر سلامت دوران قاعدگی داشته باشند.

در واقع زعفران برخی از شایع‌ترین مشکلات پریودی را تسکین می‌دهد و زمان مصرف زعفران برای قاعدگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع تا انتهای این مقاله از زعفرانیه همراه ما باشید.

فواید مصرف زعفران برای پریودیفواید مصرف زعفران برای پریودی

همان‌طور که می‌دانید یکی از خواص مهم زعفران کاهش درد پریودی است. در واقع تغییرات جسمی دوران پریودی همراه با تغییرات خلقی است و در این شرایط زعفران به خانم‌ها کمک می‌کند تا دوره پریودی کم‌دردتری را تجربه نمایند. در حقیقت زعفران بر روی ماهیچه‌های رحمی اثر آرامش‌بخشی داشته و باتوجه‌به این‌که بخش قابل‌توجهی از درد پریودی ناشی از انقباض عضلات رحمی است، مصرف زعفران برای پریودی باعث ایجاد تسکین درد بدن بانوان می‌شود.

رحم بانوان جهت عملکرد مناسب نیاز به مصرف اکسیژن دارد و مصرف زعفران باعث افزایش سرعت گردش اکسیژن در بدن می‌شود. این اتفاق در نهایت کمک می‌کند خانم‌ها پریودی کم‌دردتری را تجربه کنند. یکی دیگر از فواید مصرف زعفران در دوران پریودی، تأمین آهن بدن و راحت‌تر باز شدن پریودی با زعفران است. در واقع زعفران مقادیر زیادی آهن دارد و کمک می‌کند آهن ازدست‌رفته بدن در طی خون‌ریزی ماهانه جبران شود.

به‌طورکلی نیم‌نگاهی به خواص زعفران برای زنان کافی است تا متوجه شوید قیمت زعفران مثقالی تا چه اندازه منطقی و مقرون‌به‌صرفه است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص زعفران برای قبل و بعد از دوره پریودی اشاره شده است.

1. زعفران برای افسردگی دوران پریود و بهبود سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

تغییرات هورمونی زیاد در دوران پریود و قبل از آن سبب اختلالات خلقی و رفتاری می‌شوند که موجب می‌شود فرد نوسانات روحی بسیاری را تجربه کند. از جمله خواص زعفران برای پریودی می‌توان به کاهش اختلالات مربوط به سندرم پیش از قاعدگی اشاره نمود. گیاه جادویی زعفران علاوه بر رفع عقب‌افتادگی و راحت‌تر باز شدن پریودی برای درمان حالات روحی و روانی مختلف دوره پیش از قاعدگی نیز مفید است؛ چراکه زعفران حاوی ترکیبات گیاهی خاصی است که به‌صورت طبیعی شیمی مغز را تغییر می‌دهند و خلق‌وخو را بهبود می‌بخشند.

در مطالعات بالینی فراوانی مکمل‌های زعفران با داروهای ضدافسردگی مقایسه شده‌اند و مانند آن داروها برای تسکین علائم افسردگی عمل کردند؛ اما خطر کمتر و عوارض کمتری داشتند. در واقع محققان بر این باورند که زعفران با کمک به ساخت سروتونین که یک ماده شیمیایی شادی‌آور در مغز است خلق‌وخوی نوسانی دوره پریود را تسکین می‌دهد.

فواید زعفران برای کاهش اشتها در دوران پریودی2. کاهش اشتها در دوران پریودی

تاثیر مصرف زعفران در افرادی که سعی در مدیریت اشتهای خود دارند موردمطالعه قرار گرفته و اثبات شده که اشتها را برای خوردن بیش از حد مواد غذایی کنترل می‌کند. در یک کارآزمایی بالینی ثابت شده که این گیاه سبب می‌شود زنان در دوران پریودی کمتر میان‌وعده بخورند، مدت طولانی‌تری احساس سیری کرده و حتی وزن نیز کم کنند. ازاین‌رو خرید زعفران کادویی یکی از بهترین گزینه‌ها برای هدیه‌دادن به افرادی است که قصد لاغری دارند.

در کنار کنترل اشتها که از فواید زعفران برای پریودی است می‌توان برای رفع مشکل اختلالات گوارشی مربوط به این دوران مانند نفخ یا یبوست نیز از آن استفاده کرد. در واقع زعفران متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و موجب بهبود عملکرد هضم و جذب مواد غذایی می‌شود.

3. خواص زعفران؛ تسکین درد و راحت‌تر باز شدن پریودی با زعفران

لازم است بدانید که از خواص زعفران می توان به اثر آرامش بخشی آن بر روی ماهیچه‌های صاف رحم اشاره کرد. ازآنجایی‌که گرفتگی‌های پریود زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های رحم منقبض می‌شوند زعفران با آرام‌کردن این ماهیچه‌ها از درد پریودی جلوگیری می‌نماید. از سوی دیگر این ادویه جادویی با افزایش جریان اکسیژن به رحم دردهای پریود را تسکین می‌دهد.

در واقع انقباض ماهیچه‌های رحم در طول قاعدگی به‌قدری بالا است که رگ‌های خونی حامل اکسیژن به رحم تنگ می‌شوند. رحم برای عملکرد صحیح به اکسیژن نیاز دارد و وقتی اکسیژن کم باشد، دردناک می‌شود. در حقیقت نشان‌داده‌شده که زعفران برای پریودی خوب است و سرعت جریان اکسیژن در سراسر بدن را افزایش می‌دهد. همچنین کمک می‌کند مقدار بیشتری از آن سریع‌تر به رحم شما برسد.

بیشتر تحقیقات در خصوص باز شدن پریودی با زعفران و دردهای قاعدگی در حیوانات انجام شده است. بااین‌وجود در پژوهشی تاثیر مصرف زعفران را در بانوان پریود بررسی کردند. در این مطالعه محققان دریافتند که این گیاه به علت خواص ضدالتهابی و ضد اسپاسم آن در تسکین گرفتگی‌های قاعدگی حتی از مسکن‌های بدون نسخه هم مؤثرتر عمل می‌کند.

مصرف زعفران برای افزایش آهن4. مصرف زعفران برای افزایش آهن

همان‌طور که می‌دانید در طی پریود شدن خونریزی‌های زیاد سبب کمبود خون و آهن در بدن زنان می‌شود. در حقیقت یکی از مهم‌ترین منابع آهن زعفران است که می‌تواند این آهن ازدست‌رفته را برای بدن بانوان تأمین و جبران نماید.

لازم است بدانید کروسین ماده‌ای است که سبب رنگ و طعم دادن به زعفران و غذای ما می‌شود. امروزه این ماده به‌عنوان یک درمان جهت افسردگی و دردهای ناشی از پریود در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند موجب تنظیم پریود در بانوانی شود که دوره ماهانه نامنظمی دارند. در واقع باید گفت که زعفران قاعده‌آور است و می‌تواند سبب راحت‌تر باز شدن پریود با زعفران شود.

چند روز بعد از خوردن زعفران پریود می‌شویم؟

همان‌طور که در بخش قبل بیان شد یکی از فواید زعفران برای تنظیم عادات ماهانه است. برای اینکه به‌موقع پریود شوید توصیه می‌شود 10 تا 12 روز قبل از موعد پریود شدن روزی 3 بار یک استکان زعفران دم کرده بنوشید.

برای تهیه دم‌کرده زعفران به‌منظور باز شدن پریودی با زعفران، بسته‌های زعفران 5 گرمی گزینه مناسبی است. البته باید گفت که پاسخ بدن هر فرد نسبت به مصرف زعفران متفاوت است و نمی‌توان ساعت یا روز دقیقی برای پریود شدن بعد از خوردن زعفران تعیین نمود. در واقع ممکن است شخصی در همان روز اول و فقط یک تا دو روز بعد پریود شود و همچنین این احتمال نیز وجود دارد که زعفران برای پریودی شما چند روز بعد عمل کند.

زعفران برای پریودی؛ آیا مصرف زعفران زمان پریود بی‌خطر است؟آیا مصرف زعفران زمان پریود بی‌خطر است؟

زمانی که زعفران در مقادیر معقول و به‌اندازه سایر ادویه‌های موجود در غذا مصرف شود هیچ خطری برای شما نخواهد داشت. همچنین مصرف بیش از حد زعفران برای کسانی که آلرژی دارند توصیه نمی‌شود. در واقع فقط حدود 30 میلی گرم زعفران در روز کافی است تا اثربخشی مصرف آن را در دوران پریود مشاهده نمایید. دقت داشته باشید که طبق تحقیقات انجام شده مصرف بیش از 10 برابر این مقدار عوارض جانبی خطرناکی دارد.

خلاصه اینکه خرید زعفران اصل و مصرف آن در مراحل مختلف زندگی از دوران پیش از نوجوانی و جوانی، تا زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان، زنان پریود و یائسه موردمطالعه قرار گرفته و نشان‌داده‌شده است که برای بهبود وضعیت جسمی و عاطفی در همه این حالات مفید است. بااین‌وجود نمونه محصولات تقلبی و ناخالص زعفران در بازار کم نیست و به همین علت خرید مستقیم زعفران از کشاورز بهترین گزینه پیش روی شما است.

جمع‌بندی

می‌توان گفت که مصرف بیش از حد زعفران برای قاعدگی بسیار خطرناک است و عوارضی مثل مسمومیت و حتی مرگ نیز در پی دارد. شما باید هنگام مصرف زعفران به میزان آن دقت نمایید و اگر بیماری خاص دارید با دستور پزشک آن را مصرف کنید. در این مقاله از سایت زعفرانیه به تاثیر زعفران برای پریودی، باز شدن پریودی با زعفران و زمان مصرف زعفران برای قاعدگی پرداختیم. مطالبی درباره تاثیر زعفران بر رحم و دلایل لکه بینی بعد از خوردن زعفران را برای شما مورد بررسی قرار دادیم. همان‌طور که بیان شد خرید زعفران اصل برای موارد بیان شده بسیار تأثیرگذار است. برای خرید زعفران قائنات اصل و درجه یک با ما در شرکت زعفرانیه همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *