دانستنی های زعفران

فواید زعفران برای سیستم عصبی

shakhes

همه ما در مورد زعفران ادویه ای شگفت انگیز شنیده ایم و از کاربردهای گسترده آشپزی آن اطلاع داریم. اما این ادویه معطر می تواند تعدادی کاربرد دارویی داشته باشد و در آسیا بسیار محبوب است. زعفران مزایای متعددی برای سیستم عصبی ما دارد. ترکیبات اصلی آن سافرانال ، پیکروکروسین و کروسین است و همه اینها برای سلامتی ما بسیار مفید هستند. بر اساس مطالعات انجام شده ، زعفران می تواند در درمان تعدادی از بیماری ها مانند فشار خون بالا ، بیماری های عروق کرونر ، ناراحتی های معده و اختلالات حافظه استفاده شود. علاوه بر این ، این مطالعات همچنین نشان می دهد که زعفران دارای خواص آنتی ژنوتوکسیک ، ضد آترواسکلروز ، ضد التهاب و سمیت سلولی است.

مطالعات متعدد انسان و حیوانات نشان داده است که زعفران می تواند در درمان آلزایمر ، افسردگی خفیف موثر باشد و حتی در ترک اعتیاد به معتادان کمک کند. طبق این مطالعات ، استفاده از زعفران سطح دوپامین و گلوتامات را افزایش می دهد که برای همه این شرایط مفید است.

 

اثرات ضد تشنج

در طب سنتی ایران از زعفران به عنوان داروی ضد تشنج استفاده می کند. اما این فقط مربوط به طب سنتی نیست ، مطالعات روی حیوانات اثرات ضد تشنجی زعفران را اثبات کرده است. در این مطالعه دوزهای 400-800 میلی گرم/کیلوگرم زعفران برای موش ها و موش ها تجویز شد و فعالیت صرع را در افراد مبتلا به میزان قابل توجهی کاهش داده بود.

اثرات ضد آلزایمر

طبق مطالعه انجام شده روی افراد 55 ساله و بالاتر زعفران (که در دوزهای 30 میلی گرم در روز تجویز می شود) می تواند تقریباً همان تأثیر دونپزیل را در درمان آلزایمر متوسط ​​داشته باشد.

اثرات ضد افسردگی

مطالعه دیگری تأثیر زعفران را در درمان بیماران مبتلا به افسردگی مورد بررسی قرار داد. در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کرده بودند ، افرادی که مکمل زعفران دریافت کرده بودند ، از نظر آماری وضعیت بهتری داشتند. افراد مکمل زعفران را با دوز 30 میلی گرم در روز به مدت یک ماه و نیم دریافت کردند. علاوه بر این ، درمان کوتاه مدت با زعفران تقریباً به اندازه فلوکستین در تسکین علائم افسردگی در بیماران مبتلا به MDD (اختلال افسردگی اساسی) موثر بود.

اثرات ضد عصبی

برخی از اجزای اصلی زعفران (کروسین ، سافرانال و کروستین) در درمان برخی بیماریهای عصبی مانند پارکینسون مفید است. دو جزء ، سافرانال و کروسین ، دارای اثر مهاری بر فیبریلاسیون a-alpha-LA هستند در نتیجه از تشکیل ساختارهای سمی آمیلوئید جلوگیری می کنند ، که به عنوان عامل اصلی در بروز بیماریهای عصبی تخریب کننده در نظر گرفته می شود.

نتیجه

با توجه به مطالعات ذکر شده در بالا ، زعفران تأثیرات مفید متعددی بر سیستم عصبی ما دارد. از این رو ، نتایج مطالعات نشان می دهد که پتانسیل درمانی قابل توجهی در زعفران در مورد درمان تعدادی از اختلالات سیستم عصبی وجود دارد. مطالعات نشان داده است که زعفران در درمان بیماریهای عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر تأثیر مثبت دارد. همچنین نشان داده شد که زعفران می تواند در درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​موثر باشد ، احتمالاً به دلیل تداخل آن با نورآدرنالین و سروتونین باشد.

 

پیشنهاد زعفرانیه به شما

زعفران قائنات ممتاز

زعفران فله

پک های زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *