دانستنی های زعفران

فواید زعفران برای زنان باردار

فواید زعفران برای زنان باردار

زعفران در دوران بارداری: مزایا ، موارد استفاده ، عوارض جانبی و موارد دیگر

بارداری می تواند سلامتی جسمی و روحی شما را تا حد زیادی تغییر دهد. زعفران در دوران بارداری عالی است ، زیرا احساسات مثبت را تقویت می کند و دارای ویژگی های دارویی خاصی است که به مقابله با علائم بارداری کمک می کند. زعفران به مقابله با احساس اضطراب ، استرس و درد معده کمک می کند و به همین دلیل به زنان باردار به دلیل ویژگی های فراوان توصیه می شود. با این حال ، مانند بیشتر چیزها ، زعفران نیز اگر در حد اعتدال مصرف نشود ، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. برای آگاهی از فواید ، کاربردها و عوارض زعفران در دوران بارداری به ادامه مطلب بروید.

آیا مصرف زعفران در دوران بارداری بی خطر است؟

بله ، مصرف زعفران در دوران بارداری بی خطر است زیرا دارای خواص دارویی بیشماری است. به تسکین استرس ، دردها ، نوسانات خلقی و ناراحتی های دوران بارداری کمک می کند. با این حال ، زعفران در صورت مصرف زیاد ، عوارض جانبی خاصی نیز دارد. می تواند باعث انقباض شود و باعث زایمان زودرس شود. در هنگام افزودن زعفران به رژیم غذایی خود باید چند نکته را رعایت کنید:

نکته های مهم :

  • باید بدانید که در شروع ماه پنجم بارداری می توانید زعفران مصرف کنید ، زیرا در این زمان بارداری پایدار است و خطر به خطر افتادن نوزاد به دلیل انقباضات زودرس کاهش می یابد.
  • برای آماده سازی حداکثر از دو تا سه رشته استفاده کنید ، زیرا زعفران زیاد ممکن است بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد.
  • زعفران برای زنان باردار باید فقط از یک فروشنده با کیفیت بالا تهیه شود تا خطر رنگ آمیزی مصنوعی یا ناخالصی ها از بین برود.

خواص زعفران برای زنان باردارخواص زعفران برای زنان باردار

زعفران به دلیل خواص دارویی که دارد برای زنان باردار ضروری است و در دوران بارداری بسیار توصیه می شود. مزیت اصلی آن این است که با تشکیل یک پوشش محافظ در دستگاه گوارش به هضم کمک می کند. در صورت مصرف متوسط ​​، مزایای زعفران در دوران بارداری شامل موارد زیر است:

1.نوسانات خلقی را کاهش می دهد

بارداری باعث تغییرات هورمونی متعددی در بدن شما می شود و این تأثیر عمیقی بر احساسات شما می گذارد. ممکن است در لحظه ای از حالت بدخلقی به حالت تکانشی یا احساسی تبدیل شوید. در چنین مواقعی ، زعفران می تواند به کمک شما بیاید. به عنوان یک ضد افسردگی عمل می کند و جریان خون را به مغز شما افزایش می دهد. مصرف زعفران منجر به تولید هورمون سروتونین می شود که خلق و خوی شما را بالا می برد. همچنین هورمون استرس ، کورتیزول را کاهش می دهد.

2.فشار خون را مدیریت می کند

ضربان قلب زنان در دوران بارداری می تواند 25 درصد افزایش یابد و باعث ایجاد نوسان در فشار خون می شود. زعفران دارای پتاسیم و کروستین است که به کاهش فشار خون شما کمک می کند. این ویژگی می تواند در دوران بارداری مفید باشد.

بیماری های صبحگاهی را آرام می کند3.بیماری های صبحگاهی را آرام می کند

تهوع صبحگاهی اغلب باعث می شود احساس کسالت و بی حالی کنید. چای حاوی زعفران اغلب به مبارزه با تهوع و سرگیجه کمک می کند.

4.کمک به هضم غذا

اکثر زنان در دوران بارداری از معده درد رنج می برند. هضم غذا در دوران بارداری کند می شود و یک مادر باردار ممکن است برای تسهیل روند به برخی عوامل محرک نیاز داشته باشد. گفته می شود که زعفران جریان خون را در سیستم گوارشی شما افزایش می دهد و بنابراین ، به افزایش متابولیسم شما کمک می کند. این به نوبه خود به هضم بهتر کمک می کند. زعفران باعث تشکیل یک پوشش محافظ در دستگاه گوارش می شود. این لایه اضافی به تسکین اسیدیته دستگاه گوارش کمک می کند و همچنین نفخ را کاهش می دهد.

5.گرفتگی را از بین می برد

یک زن باردار قبل از زایمان دچار گرفتگی های خفیف از ابتدا تا تقریبا شدید می شود. در طول دوران بارداری ، استخوان ها و ماهیچه ها کشیده می شوند و جابجا می شوند تا کودک در حال رشد را در خود جای دهند و این می تواند باعث درد و گرفتگی در معده و مفاصل لگن شود. زعفران یک مسکن طبیعی است. ماهیچه ها را شل می کند ، که به تسکین درد معده و تسکین گرفتگی کمک می کند.

 

6.در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند

زعفران دارای خاصیت جادویی است که از شما در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند. در دوران بارداری ، زنان بیشتر از مقدار مورد نیاز غذاهای چرب مصرف می کنند تا اشتهای خود را افزایش دهند. این می تواند بر سیستم قلبی عروقی آنها تأثیر منفی بگذارد. آنتی اکسیدان ها ، کروستین و پتاسیم موجود در زعفران به کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول در بدن شما کمک می کند.

7.بیماری های تنفسی را درمان می کند

زعفران دارای خواص ضد التهابی است که به گشاد شدن مجاری تنفسی بینی کمک می کند. همچنین تورم و التهاب در ریه ها را کاهش می دهد. در نتیجه می توانید به وضوح نفس بکشید. زعفران همچنین می تواند با از بین بردن انسداد موجود در ریه ها و نای آنها به زنان باردار مبتلا به آسم کمک کند.

ریزش مو را کاهش می دهد8.ریزش مو را کاهش می دهد

نوسانات هورمونی در دوران بارداری اغلب منجر به افزایش ریزش مو می شود. یک عمل رایج در بین بسیاری از زنان باردار استفاده از خمیر شیر ، زعفران و شیرین بیان برای کاهش ریزش مو است. آنتی اکسیدان های موجود در زعفران موها را تغذیه کرده و آنها را قوی تر می کند.

9.به خواب بهتر کمک می کند

با پیشرفت دوران بارداری ، خوابیدن به یک چالش تبدیل می شود ، به طوری که مادر تمام شب را پرت می کند و می چرخد ​​تا راحت شکم در حال رشد را در خود جای دهد ، با اثرات موج هورمونی مقابله کند و ناراحتی های کشش استخوان ها را کاهش دهد. همه این عوامل در کنار هم باعث گرفتگی ، درد و ناراحتی می شوند. در چنین مواقعی می توانید شیر آغشته به زعفران میل کنید. زعفران حاوی خواص آرام بخش ملایمی است که به بهبود خواب کمک می کند و شما را قادر می سازد احساس آرامش کنید. نوشیدن زعفران با شیر باعث بهبود کیفیت خواب شما می شود.

10.مشکلات پوستی را درمان می کند

بسیاری از زنان ادعا می کنند که مصرف زعفران به آنها در مبارزه با مشکلات رایج پوستی کمک می کند. این موارد شامل جوش ، ملاسما و آکنه ای است که در دوران بارداری ایجاد می شود. زعفران یک تصفیه کننده خون است و یک راه حل موثر برای مشکلات پوستی ناشی از ناخالصی های خون است.

11.به جلوگیری از احتقان به دلیل آلرژی کمک می کند

اغلب ، سیستم ایمنی بدن شما در دوران بارداری تضعیف می شود. شما در برابر عفونت ها و آلرژی ها آسیب پذیر می شوید ، زیرا دارای خواص ضد التهابی است. زعفران به تسکین سرفه ، آسم ، آلرژی و احتقان بینی کمک می کند. علاوه بر این ، استفاده از خمیر زعفران و چوب صندل به کاهش تب کمک می کند.

12.به تجربه حرکت نوزاد کمک می کند

طبق کتاب مقدس آیورودا ، زعفران گرمای بدن شما را افزایش می دهد و باعث افزایش دمای بدن شما می شود. این به نوبه خود منجر به حرکت نوزاد در داخل شما می شود. همیشه احساس حرکت کودک در شکم شما لذت بخش است.

زمان مصرف زعفران در دوران بارداری

اعتقاد بر این است که زعفران اشتها آور است و به هضم غذا کمک می کند. با این حال ، توصیه می شود قبل از مصرف زعفران در دوران بارداری با متخصص تغذیه و متخصص تغذیه مشورت کنید.

مصرف زعفران در سه ماهه دوم ، بیشتر از ماه پنجم به بعد توصیه و ایمن تلقی می شود. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید به مادران در مورد زمان مصرف زعفران در دوران بارداری دستور دهند تا آنها را در مقادیر مناسب مصرف کنند.

خوردن زعفران در دوران بارداری گرمای بدن را افزایش می دهد و این امر به نوبه خود دفعات انقباضات رحمی را افزایش می دهد ، بنابراین خوردن آن در طول شب توصیه نمی گردد زیرا بدن شما در این مدت فرایندهای زیادی را طی می کند.

گفته می شود که زعفران باعث انقباض می شود و در موارد شدید ممکن است باعث سقط خود به خودی جنین شود. پزشکان توصیه می کنند که دوز بیش از 1 تار در روز نباشد ، زیرا بیشتر از آن ممکن است خطرناک باشد و بر نوزاد شما تأثیر بگذارد و باعث زایمان زودرس یا حتی سقط جنین شود. اگرچه ارزش غذایی بالایی دارد ، اما توصیه می شود از زمان خوردن زعفران در دوران بارداری آگاه باشید تا از هرگونه آسیب یا واکنش منفی جلوگیری کنید.

چگونه در دوران بارداری زعفران مصرف کنیم؟چگونه در دوران بارداری زعفران مصرف کنیم؟

اکنون می دانید که استفاده از زعفران در دوران بارداری بی خطر است ، اما به مقدار محدود. مهم است که مادران باردار در مورد نحوه استفاده از زعفران در دوران بارداری به خوبی آگاه شوند. زعفران در درجه اول به دو شکل مصرف می شود:

1.زعفران خیس خورده

این رایج ترین روش استفاده از زعفران در خانه یا آشپزهای تجاری است. نخ های زعفران را به آرامی خرد کرده و به آب ، شیر یا آب گوشت منتقل می کنند. قبل از مصرف یا افزودن به دستور غذا ، حدود 10 تا 15 دقیقه دم می شود.

2.زعفران خرد شده

این نوع زعفران برای استفاده در سوپ های مغذی و سس سالاد مناسب است. می توانید رشته های زعفران را با انگشتان خود خرد کنید و مستقیماً از آنها در آماده سازی های مختلف استفاده کنید.

وقتی زعفران را آماده کردید ، مرحله بعدی استفاده از آن در غذاها است. اگر در مورد نحوه خوردن زعفران در دوران بارداری فکر می کنید ، نگران نباشید ، زیرا روش های زیادی برای مصرف آن وجود دارد. زعفران بخش مهمی از غذاهای هندی را تشکیل می دهد زیرا در غذاهایی مانند خیر ، لاسی ، بریانی و بسیاری از شیرینی های سنتی دیگر استفاده می شود. نحوه استفاده از زعفران در دوران بارداری به شرح زیر است:

3.زعفران با شیر

کلسیم یک ماده معدنی بسیار مهم برای رشد و نمو نوزاد است. با ورود به ماه پنجم بارداری ، می توانید رشته های زعفران را به شیر خود اضافه کنید. در غیر این صورت ، می توانید رشته های بادام ، پسته و زعفران را خرد کرده و خمیر را به شیر خود اضافه کنید. می توانید صبح زعفران بخورید.

4.زعفران در تهیه برنج/ سوپ

زعفران ممکن است به سوپ ها و غذاهای برنج اضافه شود تا طعم آن بیشتر شود. 1-2 رشته برای انتقال رنگ و طعم کافی خواهد بود

5.زعفران با آب

به سادگی می توانید یک تکه زعفران را در لیوان آب خود بریزید و بنوشید. به هضم غذا کمک می کند.

موارد دیگری که باید به خاطر بسپارید

زعفران اغلب به شکل تقلبی به فروش می رسد و می تواند برای زنان باردار و نوزادان آنها مضر باشد. تهیه زعفران اصلی و فقط از منابع معتبر بسیار مهم است. برخی از اقدامات احتیاطی یا نکاتی که برای مصرف ایمن زعفران در دوران بارداری باید به خاطر داشته باشید عبارتند از:

1.زعفران بسته بندی شده بخرید

مغازه های محلی ممکن است این رشته های زعفران را به صورت شل به فروش برسانند. اما برای اقدامات احتیاطی در دوران بارداری ، بهتر است فقط بسته بندی شده را خریداری کنید.

2.از طریق برچسب بروید

قبل از خرید زعفران ، باید تاریخ انقضای بسته را بررسی کرده و مطمئن شوید که مارک معتبر است.

3.اصالت را بررسی کنید

شما می توانید بین خود زعفران خالص و تقلبی تفاوت قائل شوید. زعفران خالص قرمز سرمه ای است و نوک آن به رنگ نارنجی-قرمز ملایم است. در حالی که اگر زعفران را کاملاً زرشکی دیدید ، احتمالاً تقلبی یا تقلبی است.

4.درجه زعفران

درجه بندی زعفران بر اساس رنگ آنها انجام می شود. زعفران با درجه بالا عمیق ترین رنگ را دارد و گران ترین است. همچنین درجه بالاتر زعفران بهترین عطر را دارد. برای انتخاب بهترین زعفران می توانید از عیار زعفران سوال کنید.

5.رنگ آمیزی مصنوعی

اطمینان حاصل کنید که زعفران خریداری شده دارای نخ زرد یا سفید نیست. اگر اینطور باشد ، به این معنی است که این بسته تقلبی است و از مخلوط کردن آن با سایر قسمتهای گل تشکیل شده است.

6.رشته های زعفران را به شکل پودر انتخاب کنید

رشته های زعفران تازه را به جای پودر خریداری کنید ، زیرا ممکن است در صورت پودر شدن تا حدودی خاصیت آنتی اکسیدانی خود را از دست بدهند. همچنین ، بررسی اصل بودن آنها آسان تر می شود. شما می توانید چند تار زعفران را در آب گرم فرو ببرید تا صحت آن بررسی شود. زعفران اصلی حدود 10 تا 15 دقیقه طول می کشد تا رنگ آن شروع به خونریزی کند ، در حالی که رنگ زعفران تقلبی همان لحظه ای است که شما آن را در هر مایع یا غذایی فرو می برید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *