دانستنی های زعفران

زعفران برای سرماخوردگی | مزایا و معایب مصرف زعفران برای سرماخوردگی

زعفران برای سرماخوردگی

زعفران برای سرماخوردگی ادویه‌ای مناسب است که قرن‌ها است در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف از آن استفاده شده است. خاصیت چای زعفرانی برای سرماخوردگی تقریباً اثبات شده است. درحالی‌که تحقیقات علمی محدودی در مورد اثرات زعفران بر سرماخوردگی وجود دارد، برخی از مزایای بالقوه مرتبط با این ادویه موجود است. معجزه زعفران در درمان سرماخوردگی به این نحو است که اولاً اعتقاد بر این است که زعفران دارای خواص ضدالتهابی است که ممکن است به کاهش التهاب در سیستم تنفسی که در نتیجه سرماخوردگی رخ می‌دهد کمک کند.

این می‌تواند به کاهش علائمی مانند سرفه و گلودرد کمک کند. همچنین تصور می‌شود زعفران دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب رادیکال‌های آزاد کمک کند. این می‌تواند برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد که در طول سرماخوردگی ممکن است ضعیف شود. برای آشنایی بیشتر باخاصیت زعفران برای سرماخوردگی تا انتهای این مقاله از زعفرانیه همراه ما باشید.

خواص زعفران برای سرماخوردگی

با تغییر فصل، سرماخوردگی به‌عنوان یک بیماری رایج میان کودکان و حتی بزرگسالان نمایان می‌شود. این مریضی که با سردشدن هوا شدت می‌گیرد با استراحت و مراقبت در منزل بهبود پیدا خواهد کرد. البته توجه داشته باشید که تب شدید ممکن است خطرناک باشد و شما را به پزشک نیازمند کند. در این میان باتوجه‌به توضیحات ابتدایی متن اگر به دنبال راه‌حل سنتی برای درمان سرماخوردگی هستید، پیشنهاد می‌شود هرگز از خواص بی‌نظیر زعفران برای سرماخوردگی غافل نشوید.

در واقع یکی از خواص زعفران گرم بودن آن است. طبع گرم این گیاه به خارج‌کردن سرما از استخوان‌هایتان سرعت می‌بخشد. از طرفی این ادویه گران به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان به مقابله با رادیکال‌های آزاد بدن و محافظت از سلول‌های آن پرداخته و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. دقت داشته باشید که زعفران نمی‌تواند سرماخوردگی را درمان کند؛ اما ممکن است به کاهش برخی از علائم مرتبط با این بیماری تنفسی کمک کند. خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضدویروسی زعفران ممکن است به کاهش التهاب، محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و مبارزه با ویروس‌های عامل سرماخوردگی کمک کند.

بااین‌وجود تحقیقات بیشتری برای تأیید این اثرات موردنیاز است. از دیگر مزایای این گیاه سرخ می‌توان به داشتن ویتامین C اشاره نمود. استفاده از زعفران به‌عنوان دمنوش نیز می‌تواند سبب بهبود سرفه و گلودرد شود. با این اوصاف می‌توان گفت نه‌تنها خاصیت چای زعفرانی برای سرماخوردگی غیرقابل‌انکار است؛ بلکه به پیشگیری از آن نیز کمک خواهد کرد.

چگونگی تاثیر زعفران برای سرماخوردگیچگونگی تاثیر زعفران برای سرماخوردگی

به‌طورکلی افراد مختلف در هر سن و سالی که باشند می‌توانند به بیماری‌های مختلف دچار شوند. اکثر این بیماری‌ها به علت ضعف سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شوند. بیماری سرماخوردگی نیز یکی از این بیماری‌ها است. همان‌طور که می‌دانید گیاه سرخ‌رنگ و البته گران‌قیمت زعفران دارای آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است.

گفتنی است که رادیکال‌های آزاد بسیاری نیز در بدن وجود دارند که با ازبین‌بردن سلول‌های زنده و آسیب رساندن به آن‌ها سبب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند؛ اما وقتی آنتی‌اکسیدان زیادی وارد بدن شود رادیکال‌های آزاد از بین می‌روند. به‌این‌ترتیب افراد با خوردن زعفران به‌صورت دمنوش و یا همراه با غذاها می‌توانند به روند تقویت سیستم ایمنی بدن کمک نمایند؛ بنابراین می‌توان گفت که زعفران برای سرماخوردگی مفید است.

در واقع این بیماری بر اثر سردی هوا ایجاد می‌شود و افراد را دچار تب می‌کند. در این میان زعفران یک گیاه با طبع گرم است و می‌تواند سردی هوا را از بدن افراد بیرون کند و آن‌ها را از تب و لرز خلاص و به بهبود بیماری آن‌ها کمک کند.

خاصیت چای زعفرانی برای سرماخوردگی به این دلیل است که چون این گیاه دارای مقدار زیادی ویتامین c است می‌تواند نیازهای بدن را برای رفع بیماری‌های مختلف به‌خصوص سرماخوردگی رفع کند. ناگفته نماند که این گیاه می‌تواند در درمان سرفه و گلودرد و ازبین‌بردن خلط‌های موجود در گلو که بر اثر ابتلا به این بیماری ایجاد شده‌اند نیز مؤثر واقع شود.

نحوه مصرف زعفران برای سرماخوردگینحوه مصرف زعفران برای سرماخوردگی

ازآنجاکه زعفران به‌عنوان طلای ادویه‌ها در دنیای آشپزی پدیدار شده ممکن است جهت مصرف آن در زمان‌هایی غیر از مهمانی‌های رسمی یا پخت شیرینی‌های مختلف به مشکل برخورد کنید. ما در این مطلب از سایت زعفرانیه قصد داریم تا سه روش استفاده از این گیاه برای درمان بیماری‌ها را به شما توضیح دهیم.

1. دمنوش زعفران

برای تهیه دمنوش زعفران خوشمزه و بهره‌بردن از خاصیت چای زعفرانی برای سرماخوردگی کافی است یک لیوان آب را با یک‌چهارم قاشق زعفران، چوب دارچین، هل و زنجبیل در برخی مواقع همراه با چای روی حرارت غیرمستقیم کتری قرار دهید. در واقع با اضافه‌کردن چای خشک به این ترکیب می‌توانید خود را به یک چای زعفران دلچسب مهمان کنید. توجه داشته باشید که چای زعفران برای سرماخوردگی بسیار مفید است.

 

2. نوشیدنی شیر زعفران

در این روش لازم است مقداری زعفران را به شیر داغ خود اضافه کنید و آن را میل نمایید. در حقیقت شیر به‌عنوان منبعی غنی از پروتئین و کلسیم به بهبود خاصیت آنتی‌اکسیدان زعفران نیز کمک خواهد کرد. استفاده از زعفران برای سرماخوردگی روند بهبود را سریع‌تر می‌کند.

3. استفاده موضعی

ممکن است برایتان کمی عجیب باشد؛ اما کافی است یک‌بار در هنگام سرماخوردگی محلول زعفران و آب را به پیشانی خود بمالید تا متوجه تأثیر شگفت‌انگیز آن شوید. در حقیقت این روش برای کسانی که به این گیاه آلرژی دارند بسیار پر کاربرد است.

آیا زعفران برای سرماخوردگی بد است؟آیا زعفران برای سرماخوردگی بد است؟

همان‌طور که بیان شد گیاه زعفران به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین گیاهان برای دوران سرماخوردگی به شمار می‌رود. با وجود خاصیت چای زعفرانی برای سرماخوردگی مصرف مکرر این ادویه می‌تواند عوارض جانبی همچون خشکی دهان، اضطراب، سرگیجه، حالت تهوع و تغییر در اشتها را برای شما به همراه داشته باشد. همچنین در مواردی نیز استفاده از آن ممکن است خطرآفرین باشد از جمله موارد بیان شده در زیر:

  • زنان باردار: مقادیر زیاد زعفران می‌تواند رحم را منقبض کند و در نتیجه سقط‌جنین را به همراه داشته باشد.
  • اختلالات دوقطبی: مصرف این گیاه تأثیر زیادی بر خلق‌وخو دارد. به همین دلیل ممکن است موجب تحریک اختلالات روانی همچون جنون و دوقطبی شدن شود.
  • بیماران قلبی و فشارخون: زعفران با کاهش فشارخون و تأثیر بر ضربان قلب می‌تواند تأثیرات منفی بر بیماری‌های ازاین‌قبیل بگذارد.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که از دیرباز زعفران برای سرماخوردگی به‌عنوان عنصر جدانشدنی شناخته شده است. در واقع خاصیت چای زعفرانی برای سرماخوردگی به دلیل طبع گرم آن غیرقابل‌انکار است. عده زیادی به معجزه زعفران در درمان سرماخوردگی، گلودرد و سرفه اطمینان دارند. نوشیدن چای زعفران یا دمنوش این گیاه علاوه بر تأثیرات زیاد بر سلامت، با خواص آنتی‌اکسیدانی خود، موجب سرخوشی و جلوگیری از افسردگی خواهد شد.

مطالعات نشان داده که داشتن این ادویه در رژیم غذایی روزمره خود به جلوگیری از مشکلات قلبی، فشارخون و انواع سرطان کمک شایانی خواهد کرد. از طرف دیگر مصرف مکمل‌های زعفرانی یا خود آن می‌تواند کاهش اشتها و لاغری را در پی داشته باشد. در آخر به‌منظور تأثیرگذاری هر چه بیشتر این گیاه توصیه می‌شود برای خرید زعفران اصل از نوع مرغوب به فروشگاه‌های معتبر مراجعه نمایید که با استفاده از آن شاهد اثرات معجزه‌آسای گیاه زعفران در کوتاه‌ترین زمان باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *