دانستنی های زعفران, زعفران نیوز, ویدیو

چرا زعفران اصل گران است؟

چرا زعفران اصل گران است؟

why real saffron is so expensive؟

  در این ویدیو که بیزنس اینسایدر در اواخر سال 2020 تهیه کرده است، با دلایلی ساده و منطقی به دلایل گران بودن زعفران می‌پردازد.

چرا زعفران اصل گران است؟

زعفران یکی از گران‌قیمت‌ترین ادویه‌های جهان است که از کلاله گل زعفران استخراج می‌شود. گاهی یک دلیل کافی است تا یک محصول گران شود. در مورد زعفران نیز علت اصلی گرانی آن، کمبود تولید است. کمیاب‌بودن این گیاه در سطح جهانی، مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت آن است؛ زیرا عمده تولید جهانی زعفران در ایران انجام می‌شود و صدور بذر این گیاه به سایر کشورها ممنوع است. به‌عبارت‌دیگر، انحصار تولید زعفران در ایران و محدودیت صادرات بذر آن، باعث کاهش عرضه جهانی و در نتیجه افزایش قیمت این محصول ارزشمند شده است. می‌توان گفت کمبود تولید زعفران، عامل اصلی قیمت بالای آن در بازارهای جهانی است. در ادامه این مقاله از وب‌سایت زعفرانیه با دلایل گرانی زعفران اصل بیشتر آشنا می‌شوید.

اهمیت زعفران در طول تاریخ

زعفران به‌عنوان یک ادویه و چاشنی محبوب در طول تاریخ نیز بسیار موردتوجه قرار گرفته بوده است. هر فرهنگی افسانه مخصوص به خودش را درباره قدرت‌های این ادویه جادویی دارد. در اساطیر یونان، گفته شده است که زئوس پادشاه تمام خدایان گاهی اوقات روی تختی از زعفران می‌خوابید. همچنین گفته می‌شود که کلئوپاترا نیز در شیر و زعفران حمام می‌کرد تا از خواص رنگ‌دهندگی زعفران به‌عنوان یک برنزه کننده مصنوعی باستانی استفاده کند.

در قرن 14 محبوبیت زعفران در سرتاسر اروپا زمانی به نهایت خود رسید که گمان می‌کردند این ادویه می‌تواند یک درمان احتمالی برای طاعون باشد. باوجود این محبوبیت در سال‌های اخیر تغییرات آب و هوایی موجب کاهش تولید و افزایش قیمت زعفران شده است.

علت گرانی زعفران چیست؟

به‌طورکلی می‌توان گفت هر یک کیلو زعفران اصل حدود ده‌هزار دلار قیمت دارد. هزاران سال است که از زعفران به‌عنوان ادویه، دارو و رنگ استفاده می‌شود و برای تنها یک گرم از آن به بیش از 150 گل زعفران نیاز است. البته ممکن است چیزی که به‌عنوان زعفران در قفسه آشپزخانه‌ها وجود دارد، قلابی باشد. سوال اصلی این است که واقعا چه چیزی این ادویه را تا این حد گران کرده است؟

مهم‌ترین دلایل گرانی زعفران اصلمهم‌ترین دلایل گرانی زعفران اصل

زعفران درواقع همان کلاله قرمزرنگ گیاه زعفران با نام علمی: کروکوس ساتیووس است. هر گیاه زعفران حاوی 3 کلاله کوچک بوده که باید به‌دقت و با دست چیده شوند. میزان زعفرانی که از هر گل به دست می‌آید به‌قدری ناچیز است که به‌سختی به 0.006 گرم می‌رسد و هیچ دستگاهی نمی‌تواند عمل ظریف و حساس برداشت این رشته‌های باریک را به انجام برساند. به همین دلیل زعفران یک چاشنی گران‌قیمت در سراسر جهان شناخته می‌شود. تولید تنها 1 گرم زعفران باکیفیت نیازمند حداقل 40 ساعت کار دستی طاقت فرسا است و رویاندن این گیاه نیز به هیچ عنوان کار آسانی نیست.

قسمتی از گیاه زعفران که در خاک قرار دارد پیاز نامیده می‌شود. تعداد و اندازه گل‌هایی که از هر پیاز زعفران رشد می‌کنند، بستگی به نحوه نگهداری آن‌ها، تغییرات آب و هوا و… دارد؛ برای مثال اگر درست قبل از عملیات برداشت باران ببارد، گل‌های بزرگ‌تری حاصل می‌شوند و درصورت خشکی هوا قبل از برداشت، گل‌ها کوچک‌تر خواهند شد. در طول سال تمام مراحل داشت و برداشت با دست صورت می‌گیرند.

یکی دیگر از دلایل گرانی زعفران اصل این است که بعد از اینکه گیاه شروع به گل دادن کرد، دروگرها باید به‌سرعت شروع به کار کنند تا در زمان مناسب این گل‌ها را بچینند. تقریباً تمام زعفران کاشته شده در یک هفته از سال گل می‌دهد و برای حفظ کیفیت، بهترین زمان برداشت صبح اول وقت پیشنهاد شده است. در رویاندن چنین محصول خاصی، کیفیت یک نکته بسیار کلیدی به شمار می‌رود و طعم زعفران به عواملی مثل میزان بارندگی، دمای هوا و خاک محل کشت وابسته است. درحقیقت زعفران اصل طعمی تلخ‌وشیرین دارد و تا حدودی طعم خاکی دارد. همین طعم متفاوت و خاص این محصول باعث گران‌بودن قیمت زعفران شده است.

آیا قیمت زعفران کشت شده در مناطق مختلف ایران و دنیا با هم متفاوت است؟

قیمت زعفران اصل به‌طورکلی در مناطق مختلف ایران و دنیا می‌تواند بسیار متفاوت باشد که به عوامل مختلفی مانند شرایط آب‌وهوایی و خاک، عرضه و تقاضای بازار و شرایط صادرات، هزینه تولید و نیروی کار در مناطق مختلف و… بستگی دارد.

به‌عنوان نمونه کشمیر (منطقه‌ای در شمال غربی شبه‌قاره هند) به تولید بخشی از باکیفیت‌ترین زعفران جهان معروف است و زعفران یکی از هویت‌های فرهنگی کشمیر و به‌ویژه مردم پامپور است. البته امروزه در کشمیر تولید زعفران به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است. مزرعه‌داران در این منطقه در چهار یا پنج سال اخیر شاهد بارش کمی بوده‌اند و دما و آب‌وهوا در کشمیر کاملاً تغییر کرده است کو به همین دلیل میزان کشت زعفران کاهش بسیار زیادی داشته است.

بین سال‌های 2017 و 2018 میزان تولید زعفران در این منطقه حدود 70 درصد از 16.5 تن به 5.2 تن کاهش یافت. با تداوم خشکسالی و تغییرات آب‌وهوایی، برداشت این ادویه می‌تواند حتی نادرتر شود که یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت زعفران این منطقه است.

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در قیمت و گرانی زعفران اصل می‌توان به درجه کیفی و نوع زعفران اشاره کرد. گران‌قیمت‌ترین زعفران درجه یک معمولاً از نوک کلاله‌ها به دست می‌آید. در ایران که بیش از 90 درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند، 4 نوع زعفران وجود دارد. دسته زعفران پایین‌ترین درجه کیفی را دارد که شامل تمام رشته‌ای می‌شود که از گل چیده می‌شود (از نوک قرمز تیره‌رنگ تا پایه زرد رنگ آن). در درجه‌های کیفی بالاتر رشته زردرنگ جدا می‌شود تا فقط رشته بلند قرمز رنگ باقی بماند.

به‌طورکلی یک کیلوگرم زعفران می‌تواند از تعداد 450.000 رشته تشکیل شده باشد که برای به دست آوردن این تعداد رشته به 150.000 گل زعفران نیاز است. این گل‌ها فضای زیادی را برای رشد اشغال می‌کنند و به همین دلیل قیمت بالاتری در بازار جهانی دارند.

مثال

به‌عنوان مثال در هر هکتار، تنها 1.8 کیلوگرم محصول زعفران می‌توان به دست آورد. صرف نظر از میزان کار و فضای مورد نیاز برای عمل آوری این ادویه، تقاضا برای آن در حال افزایش است.

بهترین فروشنده زعفران در ایران کیست؟

در ایران سالانه بیش از 200 تن زعفران به برداشت می‌رسد. این نتیجه از حدود 30 میلیارد گل زعفران به دست می‌آید. این تقاضا به قدری بالا است که بسیاری زعفران تقلبی و یا بی‌کیفیت تولید می‌کنند که ممکن است در نگاه اول اصل به نظر برسند و به قیمت زعفران درجه یک به فروش برسند. به همین دلیل خرید زعفران اصل و درجه یک از مراکز معتبر اهمیت بسیار زیادی دارد. در ایران زعفرانیه یکی از بهترین فروشنده‌ها و مراکز معتبر در فروش زعفران درجه یک و اصل قائنات است. شما می‌توانید انواع زعفران درجه یک را به‌صورت عمده و خرده از زعفرانیه تهیه کنید.

جمع‌بندی

زعفران به دلیل داشتن خواص دارویی و کاربردهای فراوان در صنایع غذایی، ادویه‌ای بسیار باارزش محسوب می‌شود؛ اما فرایند طولانی و دشوار کشت و برداشت زعفران، عملکرد پایین در هر هکتار، نیاز به برداشت دستی و تقاضای جهانی روبه‌رشد، همگی باعث شده‌اند که قیمت زعفران بسیار بالاتر از سایر ادویه‌ها و چاشنی‌ها باشد؛ بنابراین می‌توان گفت که گرانی زعفران اصل ناشی از عوامل طبیعی و بازاری است که تولید و عرضه آن را محدود می‌کنند.

افزایش قیمت و تقاضای این محصول باعث شده است تا محصولات تقلبی نیز در بازار جهانی افزایش پیدا کنند. به همین دلیل برای خرید زعفران اصل و درجه یک بهتر است به مراکز معتبر مراجعه کنید. زعفرانیه یکی از مراکز معتبر در فروش و ارائه انواع زعفران درجه یک و اصل است. همچنین می‌توانید از خدمات زعفرانیه و مشاوره رایگان ما قبل از خرید زعفران استفاده کنید. برای دریافت خدمات تنها کافی است تا به وب‌سایت زعفرانیه مراجعه کنید و یا با شماره تماس پشتیبانی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *