آشپزی با زعفران

طرز تهیه شله زرد خوشمزه + نکات مهمی که حتما باید بدانید

طرز تهیه شله زرد خوشمزه

راز خوشمزه شدن شله زرد

شله زرد زعفرانی یکی از دسرهای محبوب ایرانی است که در مناسبت‌های خاص جایگاه ویژه‌ای دارد. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواد اولیه در تهیه شله زرد زعفران است. استفاده از زعفران اصل به‌درستی تأثیر بسیار زیادی در خوش‌طعم شدن شله زرد زعفرانی دارد. زعفران باکیفیت عطروطعم بی‌نظیر و منحصربه‌فردی به شله زرد می‌دهد. زعفران علاوه بر خواص بسیاری که دارد، ظاهر و رنگ شله زرد را نیز زیباتر و بهتر نشان می‌دهد. باتوجه‌به اهمیتی که زعفران در عطروطعم و ظاهر شله زرد دارد، باید از زعفران اصل و باکیفیت استفاده شود. شرکت زعفرانیه یکی از معتبرترین فروشگاه‌ها در زمینه فروش انواع زعفران مرغوب و درجه یک از بهترین مزارع و برندهای کشور است. شما می‌توانید بهترین زعفران را از طریق وب‌سایت فروشگاه زعفرانیه سفارش دهید.

مواد لازم برای تهیه شله زرد خوشمزه خانگی

برنج نیم‌دانه

2 پیمانه

شکر

4 پیمانه

کره

50 گرم

زعفران درجه یک

یک مثقال

گلاب و هل

یک پیمانه

خلال بادام

به مقدار لازم

خلال پسته

به مقدار لازم برای تزیین

روغن

یک قاشق غذاخوری

دارچین

به مقدار لازم

در هنگام تهیه مواد شله زرد زعفرانی به این نکات توجه داشته باشید و از مواد باکیفیت و اصل برای خوش‌طعم‌تر شدن آن استفاده کنید:

  • از برنج نیم‌دانه ایرانی استفاده کنید تا شله زرد عطروطعم فوق‌العاده‌ای داشته باشد.
  • مهم‌ترین نکته در تهیه شله‌زرد اندازه‌گیری دقیق و مناسب مواد است. هر پیمانه‌ای که انتخاب می‌کنید باید با همان پیمانه نیز برای اندازه‌گیری شکر استفاده کنید.
  • یکی از علت‌های خوشمزه شدن شله زرد استفاده از زعفران اصل و باکیفیت است که عطروطعم خاصی به آن می‌دهد و رنگ شله زرد را بهتر نشان می‌دهد.
  • برای خوشمزه‌تر شدن شله زرد زعفرانی بهتر است خلال بادام‌ها را در گلاب اصل و سنگین بخیسانید.
  • استفاده از کره در کنار زعفران برای شله زرد باعث می‌شود تا طعم آن چندین برابر بهتر شود.
  • برای خوش‌عطر شدن شله زرد نیز می‌توانید علاوه بر گلاب از پودر هل نیز استفاده کنید.

آموزش طرز تهیه شله زرد خوشمزه خانگیآموزش طرز تهیه شله زرد خوشمزه خانگی

برای تهیه یک شله زرد زعفرانی خانگی خوش‌طعم و خوش‌رنگ مراحل زیر را دنبال کنید:

1. خیساندن برنج

برای تهیه شله‌زردی خوشمزه و نرم، انتخاب برنج مناسب بسیار مهم است. پیشنهاد می‌شود برنج ایرانی را به طور کامل بشویید و از هرگونه ناخالصی پاک کنید. سپس برنج را بدون اضافه‌کردن نمک، درون ظرف مناسبی بریزید و به مدت چند ساعت در آب بخیسانید. این کار باعث می‌شود برنج نرم‌تر شود و هنگام پخت شله‌زرد، لعاب بهتری ایجاد کند؛ بنابراین خیساندن از قبل برنج در آب، نقش مهمی در خوشمزه‌تر شدن شله‌زرد دارد.

2. پختن برنج

برای پخت برنجی نرم و خوشمزه برای شله زرد زعفرانی، نسبت آب به برنج بسیار مهم است. پیشنهاد می‌شود به‌ازای هر پیمانه برنج، 6 تا 7 پیمانه آب در نظر بگیرید. ابتدا آب را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. سپس برنج را اضافه کنید و منتظر بمانید تا دوباره آب به جوش آید. در این مرحله، کف روی سطح آب را بگیرید و اجازه دهید برنج کاملاً پخته و آب آن جذب شود. دیگر نباید آب اضافه کنید؛ زیرا این کار باعث می‌شود شله زرد آماده شده، هنگام خوردن آب بیندازد.

3. سابیدن و دم کردن زعفران

در مرحله بعد باید زعفران دم شده را به شله زرد اضافه کنید. برای اینکه شله زرد خوش‌رنگ‌تر شود و طعم بهتری داشته باشد، مهم‌ترین نکته در نحوه آماده‌سازی زعفران شله زرد است. باتوجه‌به این امر زعفران درجه یک و اصل را از مراجع معتبر تهیه کنید و بسابید تا به‌صورت پودر دربیاید. سپس زعفران پودر شده را در قوری چینی مخصوص دم‌کردن زعفران بریزید و به آن آبجوش و چندتکه یخ اضافه کنید. قوری را بر روی شعله ملایم قرار دهید تا مانند چای به‌آرامی دم بکشد. این کار باعث می‌شود تا رنگ و عصاره زعفران به طور کامل خارج شود. زعفران دم کشیده رنگ زیبایی به شله زرد می‌دهد و طعم منحصربه‌فرد آن سبب خوشمزه‌تر شدن شله زرد می‌شود.

برای اینکه زعفران رنگ بهتری داشته باشد بهتر است از زعفران سرگل قائنات استفاده کنید. زعفران اصل و درجه یک قائنات را می‌توانید از وب‌سایت زعفرانیه تهیه کنید و از اصالت و کیفیت بالای آن اطمینان خاطر داشته باشید. برای ثبت سفارش به‌صورت عمده و یا خرد با شماره 02144508507 تماس بگیرید.

4. اضافه کردن شکر

پس از پخت و وارفتن برنج، مرحله بعدی افزودن شکر است. پیشنهاد می‌شود میزان شکر اضافه شده، دوبرابر وزن برنج باشد تا شله زرد زعفرانی نه خیلی شیرین و نه بی‌مزه شود. شکر را اضافه کرده و به‌آرامی هم بزنید تا کاملاً با برنج مخلوط شود. با افزودن شکر، برنج دوباره شل و نرم می‌شود، پس نیازی نیست نگران سفت‌شدن آن باشید. شکر نقش مهمی در ایجاد طعم مطلوب در شله زرد دارد.

5. افزودن خلال بادام

برای استفاده از خلال بادام در شله زرد، می‌توانید خلال بادام‌ها را در ظرفی بریزید و کمی گلاب هم به آن اضافه کنید. این مخلوط را به مدت چند ساعت (حداقل 2-3 ساعت) در یخچال بخیسانید تا خلال بادام، بو و طعم گلاب را کاملاً جذب کند. 10 دقیقه قبل از پایان پخت شله زرد، خلال بادام خیسانده شده در گلاب را به آن اضافه کنید تا طعم شله زرد بهتر شود. با این کار، خلال بادام‌ها طعم و عطر منحصربه‌فردی به شله‌زردتان می‌دهند.

6. افزودن کره و روغن

پس از اضافه‌کردن شکر و زعفران به برنج، شله زرد را هم بزنید تا به غلظت و قوام مطلوبی برسد. در این مرحله کره آب‌شده را به شله زرد اضافه کنید و برای شفاف‌تر شدن شله زرد می‌توانید یک قاشق روغن را در ادامه به شله زرد زعفرانی اضافه کنید.

7. هل و گلاب

برای بیشترشدن عطروطعم گلاب و هل به شله زرد، بهترین روش این است که گلاب را در مرحله آخر پخت به طور مستقیم به شله زرد اضافه کنید تا عطر آن حفظ شود. اما برای استفاده از هل، هرگز پودر آن را به‌صورت مستقیم داخل شله زرد نریزید؛ زیرا رنگ شله زرد را تغییر می‌دهد. بهتر است پودر هل را در دستمال بریزید و ببندید. سپس در لیوانی بگذارید و روی آن آب جوش بریزید و 2 ساعت بگذارید تا عصاره آن خارج شود. در نهایت فقط آب حاصل از هل را که ته‌نشین شده، به شله زرد اضافه کنید تا طعم و عطر مطلوب حاصل شود.

8. دم انداختن شله زرد زعفرانی

برای داشتن شله‌زردی کاملاً پخته و بدون آب اضافه، مرحله دم انداختن بسیار مهم است. 5 تا 10 دقیقه بعد از اضافه کردن گلاب و کره، حرارت زیر قابلمه را کاملاً کم کنید. سپس زیر قابلمه شعله پخش کن بگذارید تا شله زرد به مدت 15 تا 20 دقیقه به آرامی دم بکشد. پس از این مدت، حرارت را خاموش کرده و دم‌کنی را 20 دقیقه دیگر هم روی قابلمه نگه دارید. دم کردن باعث می‌شود شله زرد زعفرانی به طور کامل پخته شده و در عین حال آب نیندازد. در پایان می‌توانید با استفاده از دارچین و خلال پسته سطح روی شله زرد زعفرانی را به ‌زیبایی تزئین کنید.

کاربرد پختن شله زرد

شله زرد زعفرانی یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که مصرف آن بیشتر در ماه مبارک رمضان و در وعده افطار رایج است. دلیل اصلی محبوبیت شله زرد در این ماه، وجود مقدار زیاد قند و شیرینی در آن است که باعث جلوگیری از افت قند خون در بدن می‌شود. همچنین، استفاده از موادی مثل زعفران اصل نیز باعث می‌شود تا انرژی ازدست‌رفته به بدن بازگردد. شله زرد معمولاً به‌عنوان یک غذای مناسبتی و نذری شناخته می‌شود و به همین دلیل، بیشتر در مناسبت‌های مذهبی و به مقدار زیاد تهیه می‌گردد. مهم‌ترین نکته در طرز تهیه شله زرد نذری خوشمزه، استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین نوع زعفران است که تأثیر بسیاری در عطروطعم و رنگ شله زرد دارد.

نکات مهم در درست‌کردن شله زرد

زعفران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ادویه‌ها در تهیه شله زرد، نقش بسزایی در خوش‌طعم کردن و بهبود کیفیت آن دارد؛ بنابراین، انتخاب زعفران مرغوب و باکیفیت از نکات کلیدی در درست‌کردن شله زرد است. علاوه بر زعفران، انتخاب سایر مواد اولیه مانند برنج مرغوب ایرانی و گلاب باکیفیت و تازه نیز در درست‌شدن شله‌زردی عالی و خوش‌طعم مؤثر است. اگر شما نیز قصد تهیه شله زرد زعفرانی خوش‌طعم و خوش‌رنگ را دارید، بهتر است مواد اولیه را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

فروشگاه زعفرانیه مجموعه‌ای از بهترین و خالص‌ترین انواع زعفران درجه یک را با خاص‌ترین بسته‌بندی فراهم کرده است که به‌صورت بسته‌بندی‌های استاندارد بهداشتی عرضه می‌شوند. شما می‌توانید مرغوب‌ترین زعفران را از وب‌سایت زعفرانیه تهیه کنید. همچنین برای خرید زعفران می‌توانید با خط ویژه سفارش به شماره 02144508507 تماس بگیرید و به‌راحتی زعفران درجه یک را تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *