دانستنی های زعفران, زعفران نیوز

کاهش کشت زعفران در خراسان شمالی، شغل دوم کشاورزان گیلانی

shakhes

کشت زعفران در خراسان شمالی به دلیل کم آبی این استان و همچنین سود کم برای کشاورزان کاهش یافته است. درمقابل کشاورزان استان گیلان در کشت زعفران درحال پیشی گرفتن از استان خراسان هستند.

زعفران نیوز- خشکسالی در خراسان شمالی، کشاورزی در این استان را با مشکل موجه کرده است. بطوری که باغ‌های پسته، زمین‌های کشاورزی در این استان در انتظار تامین منابع آبی هستند که نماینده این استان در مجلس، وعده داده بود. امان الله حسین پور اعلام کرده تامین آب پایدار برای شهرهای اسفراین، بجنورد و شیروان از آب ذخیره شده در پشت سدها برای کشاورزی امکان پذیر است.

خراسان شمالی یکی از قطب‌های اصلی تولید زعفران است. در چند سال اخیر به دلیل مشکل کم آبی و تامین نشدن منابع آبی مورد نیاز کشاورزان با مشکل کشت مواجه شده است. و با اینکه زعفران هم به نسبت دیگر محصولات کشاورزی آب زیادی نیاز ندارد و از ذخیره آب موجود از خاک تغذیه می‌کند اما این کم آبی در کیفیت زعفران اثرگذار بوده به همین دلیل کشاورزی در این استان که شغل اصلی شهروندان آن است در چند سال اخیر روبه کاهش بوده است.

در سال 1399 تولید زعفران در استان خراسان شمالی در چهارهزار و ۳۵۰ هکتار کشتزار انجام شد ۲۲ تن محصول به ارزش سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تولید داشت. در همان سال در استان گیلان بیش از ۶۷ کیلوگرم زعفران به ارزش اقتصادی ۱۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال در 22هزار هکتار زمین زراعی برای کشت زعفران آماده شدند.

اسفندماه سال 1400 اعلام شد بارش باران در خراسان شمالی 45 درصد کاهش داشته است و این موضوع 70 درصد از استان را یا خشکسالی مواجه کرده است. مدیریت منابع آبی و منابع آب‌های زیرزمینی نیاز اصلی این استان است تا بحران خشکسالی با کمترین خسارت پشت سر گذاشته شود.

استان گیلان در رقابت با خراسان شمالی در کشت زعفران

بنا به گفته منچهر پارسافر، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، کشت و تولید زعفران در استان گیلان رو به افزایش است.

شهرستان سیاهکل واقع در استان گیلان در صدر شهرها تولیدکننده زعفران در شمال کشور هستند. علاوه بر شهرستان سیاهکل تولید کشت زعفران در شهرستان رودبار هم رو به افزایش است. درآمد ناشی از کشت زعفران در گیلان شغل دوم کشاورزان محسوب می‌شود و همین امر باعث شده تا سازمان جهاد کشاورزی در این استان از کشاورزان حمایت کند.

پارسافر در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که کیفیت زعفران بهتر از کیفیت آن در استان‌های سه‌گانه خراسان است.

اهمیت توسعه تولید زعفران در استان گیلان باعث شده است تا دانشجویان رشته مهندسی کشاورزی هم با کشت این محصول بطور تخصصی آشنا شوند.

زعفران در شهرستان‌های سیاهکل، رودبار، املش، رشت، رضوانشهر، صومعه سرا و فومن واقع در استان گیلان کشت می‌شود که بیشترین سطح زیر کشت با ۱۴ هکتار مربوط به شهرستان سیاهکل است. زعفران در مناطق کوهستانی استان با ارتفاع یک هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰ متر از سطح دریا استان گیلان کشت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *