دانستنی های زعفران

خوردن زعفران در هفته اول بارداری | آیا مصرف زعفران در بارداری ضرر دارد؟

خوردن زعفران در هفته اول بارداری

با وجود این که فواید زعفران بی‌شمار است؛ اما خوردن زعفران در هفته اول بارداری قطعاً می‌تواند مضراتی را به همراه داشته باشد. به دلیل عوارض مصرف زعفران در بارداری هر گونه نوشیدنی درست شده با زعفران در هفته‌های اول بارداری به‌شدت منع شده است؛ زیرا مصرف آن با خطراتی همراه خواهد بود. پیشنهاد می‌شود در سه‌ماهه اول بارداری به‌خصوص هفته‌های اول از مصرف زعفران خودداری نمایید. برای آشنایی بیشتر با تاثیر خوردن زعفران در بارداری تا انتهای این مقاله از سایت زعفرانیه همراه ما باشید.

تاثیر و عوارض مصرف زعفران در بارداری

زعفران به دلیل مواد تشکیل دهنده و ترکیباتی که دارد می‌تواند برای بارداری مفید باشد. موادی مانند آهن که برای تولید گلبول‌های قرمز بسیار مهم هستند و همین امر سبب جلوگیری از کم‌خونی می‌شود. زعفران همچنین منبع غنی ویتامین A و ویتامین C hsj که برای جذب آهن مفید است.

علاوه بر این، زعفران حاوی آنتی‌اکسیدان است که بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند. توجه داشته باشید که گنجاندن زعفران برای زن حامله و جنین در رژیم غذایی مفید است؛ اما حتماً باید با مشورت پزشک باشد. در حالت کلی زعفران قبل از بارداری هیچ منعی ندارد و حتی برای بدن نیز مفید است.

نکته مهم این است که در سه ماه اول بارداری و خوردن زعفران در هفته اول بارداری توصیه نمی‌شود؛ چرا که زعفران برای زن باردار موجب انقباضات رحم می‌شود و در سه ماه اول وضعیت جنین ناپایدار بوده و ممکن است با این انقباضات جنین سقط شود؛ بنابراین می‌توانید بعد از ماه چهارم زعفران مصرف نمایید که این مقدار نباید بیش از ۰٫۱ گرم در روز باشد و حتماً قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

چگونه سقط جنین با زعفران اتفاق می افتد؟چگونه سقط جنین با زعفران اتفاق می افتد؟

مصرف این گیاه در سه ماه اول بارداری و همچنین خوردن زعفران در هفته اول بارداری باعث افزایش پروستاگلاندین در رحم شده که این امر برای جنین خطرناک است. از طرفی یکی از عوارض مصرف زعفران در بارداری این است که سبب بالابردن دمای بدن و افزایش انقباضات رحم می‌شود که این امر نیز برای جنین خطرناک است.

در صورتی که سقط‌جنین با زعفران اتفاق بیفتد، خطرات جبران‌ناپذیری همچون سنگ‌کوب و ایست قلبی نیز مادر را تهدید می‌کند. البته باید گفت که لازم نیست حتماً در دوران بارداری این ماده غذایی را از برنامه غذایی‌تان به‌طورکلی حذف کنید یا خیلی نگران استفاده از آن در غذا باشید.

خوردن زعفران در هفته اول بارداری؛ مصرف چه مقدار زعفران باعث سقط ‌جنین می ‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید سه ماه اول بارداری مهم‌ترین و بحرانی‌ترین ماه‌های بارداری است؛ زیرا که در این سه ماه جنین به‌صورت کامل شکل نگرفته و بسیار حساس است. قطعاً طبیعی است در این سه ماه بیشتر از هر وقت دیگری مواظب خود و کودک دلبندتان باشید. بهتر است از خوردن زعفران در هفته اول بارداری و در سه ماه اول بارداری خودداری کنید؛ اما در ماه‌های بعدی عوارض مصرف زعفران در بارداری به حداقل می‌رسد و استفاده از زعفران منعی ندارد. بهتر است در تمام موارد اعتدال را رعایت کنید. به‌طورکلی بهتر است که:

  • در سه ماه اول بارداری از مصرف زعفران پرهیز کنید.
  • در سه ماه دوم مصرف ۰.۱ گرم زعفران مجاز است (۰.۱ گرم زعفران برابر است با ۱۰ تا ۱۵ رشته زعفران).
  • و در سه ماه سوم در منابع محدودیت خاصی ذکر نشده است.

همان‌طور که بیان شد بعد از سه ماه اول بارداری مصرف ۰.۱ گرم زعفران در روز مجاز است و حتی موجب تقویت نیز می‌شود؛ زیرا که خواص زعفران بی‌شمار و فوق‌العاده است؛ ولی باید گفت که مصرف بیش از حد مجاز زعفران در روز خطر سقط‌جنین با زعفران را بالا می‌برد. از طرفی مصرف ۲ گرم زعفران در ماه مفید است. پس باتوجه‌به نکات بیان شده آن مقدار از زعفران که در طبخ غذا استفاده می‌شود تأثیری روی سلامتی جنین نمی‌گذارد و خیالتان از این موضوع راحت باشد.

خواص زعفران برای مادر و جنین از سه‌ ماهه دوم بارداریخواص زعفران برای مادر و جنین از سه‌ ماهه دوم بارداری

مصرف و خوردن زعفران در هفته اول بارداری و سه ماه اول بارداری خطرناک است؛ اما از سه ماه دوم عوارض مصرف زعفران در بارداری به حداقل رسیده و می‌توان این ماده غذایی ارزشمند را باتوجه‌به توصیه‌های بیان شده در برنامه غذایی خود جای داد.

در واقع تغییرات هورمونی و فیزیکی دوران بارداری باعث ایجاد اختلالات جسمی و روحی در مادران می‌شود. البته باید گفت که برای رفع این مشکلات درمان‌های دارویی و طبیعی متفاوتی وجود دارد. مصرف زعفران یکی از راهکارهای طبیعی برای رفع مشکلات رایج در دوران بارداری است. در ادامه به برخی از فواید مصرف زعفران برای مادران باردار در سه‌ماهه دوم اشاره شده است.

1. بهبود مشکلات عصبی ناشی از تغییرات هورمونی

با وجود این که خوردن زعفران در هفته اول بارداری و سه ماه اول بارداری منع شده است؛ اما با مصرف اندک آن در سه‌ماهه دوم می‌توان به بهبود مشکلات عصبی ناشی از تغییرات هورمونی کمک کرد. در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی متعدد، مادر مدام دچار تغییر خلق‌وخو و تنش‌های عاطفی و احساسی می‌شود. وجود هورمون سروتونین در زعفران به بهبود این تغییرات کمک کرده و باعث آرامش خاطر مادر می‌شود. همچنین عصاره زعفران با افزایش سطح دوپامین و سروتونین افسردگی را بهبود می‌بخشد.

کمک به رفع سرگیجه و حالت تهوع صبحگاهی2. کمک به رفع سرگیجه و حالت تهوع صبحگاهی

با وجود عوارض مصرف زعفران در بارداری در سه‌ماهه اول با خرید زعفران اصل و مصرف آن در سه‌ماهه دوم بارداری می‌توان به بهبود حالت تهوع صبحگاهی و رفع سرگیجه مادران باردار کمک کرد. در واقع حالت تهوع صبحگاهی و سرگیجه از عوارض شایع دوران بارداری است. مصرف چای و دمنوش زعفران به بهترشدن این وضعیت کمک می‌کند. البته توجه داشته باشید که خوردن زعفران در هفته اول بارداری و سه‌ماهه اول بارداری منع شده است و بعد از آن نیز باید به میزان مجاز مصرف شود.

3. تاثیر خوردن زعفران در بارداری؛ تسکین اسپاسم عضلانی و تنظیم فشارخون

همان‌طور که بیان شد خوردن زعفران در هفته اول بارداری توصیه نمی‌شود؛ اما مصرف کم آن در سه ماه دوم بارداری می‌تواند همراه با خواصی برای مادر باردار باشد. در دوران بارداری به دلیل رشد جنین، مادر دردهای عضلانی زیادی را تجربه می‌کند. زعفران به‌عنوان یک مسکن طبیعی به مادر کمک می‌کند تا راحت‌تر با این موضوع کنار بیاید.

همچنین فشارخون بالا یکی از خطرناک‌ترین موارد برای یک مادر باردار است. در دوران بارداری به علت افزایش ضربان قلب، فشارخون مادر بالا و پایین می‌شود. برای جلوگیری و بهبود این نوسانات مصرف زعفران می‌تواند کمک‌کننده باشد. مصرف زعفران علاوه بر تنظیم ضربان قلب سبب تنظیم فشارخون و تنفس نیز می‌شود.

4. کمک به هضم و گوارش غذا

سوزش سرِ دل! حتی یک‌لقمه هم غذا بخوری نفخ می‌کنی و نمی‌توانی نفس بکشی! این‌ها تنها برخی از مشکلات گوارشی دوران بارداری است. همچنین افزایش سطح پروژسترون در بارداری سبب کاهش سرعت گوارش غذا می‌شود. بزرگ‌شدن رحم هم به معده و روده‌ها فشار می‌آورد و سبب بیشترشدن این مشکلات می‌شود؛ اما خبر خوش این که تنها خوردن زعفران در هفته اول بارداری و سه ماه اول ضرر دارد و مصرف زعفران در سه‌ماهه دوم بارداری با بهبود گردش خون و تسکین اسیدی شدن معده و روده تا حدودی این مشکل را برطرف می‌کند.

کمک به گردش جنین، بهبود آلرژی و …5. کمک به گردش جنین، بهبود آلرژی و …

همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره شد بیشترین عوارض مصرف زعفران در بارداری برای سه ماه اول است. به همین دلیل خوردن زعفران در هفته اول بارداری و سه‌ماهه اول برای مادان باردار منع شده است؛ اما مصرف اندک آن در سه‌ماهه دوم می‌تواند به بهبود برخی از مشکلات دوران بارداری کمک کند. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا زعفران مزایای بی‌شمار دیگری نیز دارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به گردش جنین
  • کاهش انواع آلرژی و عفونت
  • کاهش استرس
  • تسکین درد
  • تقویت قلب و سیستم ایمنی
  • کاهش ابتلا به سرماخوردگی
  • افزایش حافظه
  • کمک به رشد استخوان و …

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت در این که زعفران داروی سلامتی است شکی نیست؛ اما اگر در دوران بارداری هستید لطفاً از خرید زعفران بدون مشورت و خوردن زعفران در هفته اول بارداری پرهیز کنید. باتوجه‌به آنکه سلامت شما و جنین در اولویت است برای کاهش عوارض مصرف زعفران در بارداری از مواد جایگزین در این دوران استفاده کنید.

به دلیل تاثیر خوردن زعفران در بارداری حتماً با یک فرد متخصص و پزشک در مورد مصرف آن در دوران بارداری و حتی استفاده از زعفران در غذاهای مختلف پرس‌وجو کنید. در صورت مجاز بودن به مصرف آن سعی کنید زعفران اصل را از مراکز معتبر خریداری کنید. شرکت زعفرانیه با سال‌ها تجربه آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان در این زمینه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *