آشپزی با زعفران

آموزش تهیه بستنی زعفرانی خانگی

آموزش تهیه بستنی زعفرانی خانگی

بستنی سنتی زعفرانی بهترین دسر بعد از یک روز گرم است. طعم زعفران بسیار ذهنی است. اگر از صد نفر بپرسید، احتمالاً صد پاسخ متفاوت دریافت خواهید کرد. معمولاً مردم می‌گویند طعم آن شیرین است و طعم تلخی دارد. برخی افراد آن را نفرت‌انگیز می‌دانند (البته تعداد کمی از مردم)، درحالی‌که برخی دیگر آن را کاملاً دوست دارند. زمان آماده‌سازی این دسر خوشمزه حدود 30 دقیقه می‌تواند باشد. بستنی زعفرانی را می‌توانید به‌عنوان میان‌وعده یا دسر در مهمانی‌ها و دورهمی سرو کنید. در اینجا ما طرز تهیه‌ی بستنی زعفرانی برای چهار نفر را آموزش می‌دهیم.

فواید بستنی سنتی زعفرانی

بستنی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین دسرها، از موادی تهیه می‌شود که فواید و خاصیت‌های بسیاری دارند. به‌طورکلی بستنی حاوی 10 درصد چربی است که در بستنی‌های خامه‌ای تا 15 درصد می‌رود. پایه اصلی بستنی سنتی شیر و خامه است و حاوی مقدار زیادی کلسیم، فسفر، ویتامین‌های A و D است. برای معتدل کردن طبع بستنی حتما باید با مصلح آن یعنی زعفران مصرف شود. برخی از فواید بستنی سنتی زعفرانی عبارت‌اند از:

۱. خاصیت آنتی‌اکسیدانی

زعفران موجود در بستنی سنتی زعفرانی حاوی ترکیباتی به نام کروسین است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی دارند. کروسین‌ها مولکول‌های آنتی‌اکسیدان هستند که به طور طبیعی در گیاه زعفران وجود دارند. این ترکیبات از طریق خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد، از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

۲. بهبود حافظه و عملکرد شناختی

کروسین موجود در زعفران با افزایش جریان خون به نواحی مغزی، باعث تحریک فعالیت سلول‌های عصبی و ترشح نوروترانسمیترهایی مثل دوپامین و سروتونین می‌شود. این امر منجر به بهبود حافظه، تمرکز، توجه و یادگیری می‌گردد. همچنین زعفران از مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند؛ بنابراین مصرف منظم بستنی سنتی زعفرانی می‌تواند به طور مؤثری باعث بهبود عملکرد شناختی و حافظه شود.

۳. خاصیت ضدالتهابی

سافرانال موجود در زعفرانی که در تهیه بستنی سنتی زعفرانی استفاده می‌شود، خاصیت ضدالتهابی قوی دارد. این ترکیب از طریق مهار آنزیم‌های التهاب زا باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود و به‌عنوان یک عامل ضدالتهاب طبیعی شناخته می‌شود.

۴. افزایش شادی در بدن

زعفران با افزایش سطح هورمون شادی‌بخش دوپامین و سروتونین در مغز، باعث القای حس شادی و نشاط می‌شود. همچنین زعفران با بهبود جریان خون به نواحی مغزی، سبب تحریک ترشح اندورفین‌ها (مواد شیمیایی طبیعی بدن که احساس آرامش و لذت ایجاد می‌کنند) می‌شود.

۵. سرشار از کلسیم

بستنی سنتی زعفرانی یکی از بهترین منابع کلسیم است، زیرا ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن، شیر است که حاوی مقادیر زیادی کلسیم است. کلسیم برای تقویت استخوان‌ها و افزایش انرژی بدن بسیار مفید است. همچنین کلسیم به داشتن دندان‌های سالم و قوی و لثه‌های سفت و محکم کمک شایانی می‌کند. به همین دلیل مصرف بستنی، برای سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و لثه‌ها بسیار مفید است.

مواد لازم برای تهیه بستنی زعفرانی خانگیمواد لازم برای تهیه بستنی زعفرانی خانگی

تخم‌مرغ

3 عدد

شیر

4 لیوان

وانیل

یک‌سوم قاشق چای‌خوری

زعفران

یک‌سوم قاشق چای‌خوری

شکر

یک و نیم لیوان

گلاب

1 لیوان

ثعلب

یک‌دوم قاشق چای‌خوری

1. شیر

برای تهیه بستنی سنتی زعفرانی کش‌دار و نرم، توصیه می‌شود از شیر پرچرب استفاده شود. شیر پرچرب باعث می‌شود بافت بستنی کرمی‌تر و نرم‌تر شود. اما اگر از شیر کم‌چرب یا معمولی استفاده شود، بستنی بافتی یخ مانند و سفت‌تر پیدا می‌کند.

2. شکر

برای حفظ بافت و کیفیت بستنی سنتی زعفرانی، رعایت میزان شکر ذکر شده در دستور تهیه آن ضروری است. استفاده از شکر بیش از حد موردنیاز، باعث خراب‌شدن ساختار و بافت بستنی می‌شود. در نتیجه، بستنی آب رها کرده و دیرتر می‌بندد.

3. زعفران

برای تهیه بستنی زعفرانی با رنگ و عطر بهتر، استفاده از مقدار بیشتر زعفران توصیه می‌شود. زیرا پس از بسته‌شدن بستنی، رنگ زعفران کمی روشن‌تر می‌شود. همچنین پیشنهاد می‌شود پس از سابیدن زعفران، آن را با یخ ترکیب کنید تا رنگ و عطر آن حفظ شود. برای تهیه زعفران اصل و درجه یک می‌توانید از شرکت زعفرانیه بهترین و مرغوب‌ترین نوع زعفران را به‌صورت تلفنی، حضوری و یا اینترنتی تهیه کنید.

4. وانیل

وانیل بو و عطر خوشایند و آرامش‌بخشی به بستنی زعفرانی می‌دهد و طعم آن را غنی‌تر می‌کند. استفاده از وانیل همچنین باعث جذب رطوبت اضافی می‌شود و بافت بستنی را کرمی‌تر و نرم‌تر نگه می‌دارد.

5. گلاب

گلاب بو و طعم مطبوع و شیرینی به بستنی زعفرانی می‌دهد و باعث نرمی و کش‌دار شدن بافت بستنی می‌شود. همچنین خاصیت آرام‌بخشی و ضد استرس دارد.

6. ثعلب

بستنی زعفرانی با افزودن ثعلب، بافتی نرم‌تر و کش‌دارتر پیدا می‌کند. ثعلب با داشتن مواد قندی طبیعی، باعث افزایش چسبندگی و کشیدگی بافت بستنی می‌شود. همچنین رنگ و طعم مطبوع ثعلب، کیفیت و خوشمزگی بستنی زعفرانی را ارتقا می‌دهد.

طرز تهیه بستنی زعفرانی

  1. ابتدا 4 لیوان شیر را داخل قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا گرم شود. تخم مرغ‌ها را داخل کاسه‌ای بشکنید و هم بزنید، شکر، وانیل و ثعلب را افزوده و همه مواد را با هم مخلوط کنید و به قابلمه شیر اضافه نمایید. مواد را مرتب هم بزنید، زمانی که مواد جوشید گلاب را افزوده و از روی شعله بردارید.
  2. زعفران را دم کرده به مواد بستنی اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  3. بعد از اینکه مواد بستنی خنک شد آن را داخل ظرفی ریخته و در فریزر قرار دهید تا منجمد شود.
  4. هر یک ساعت یکبار بستنی را از فریزر خارج کرده هم بزنید و دوباره داخل فریزر قرار دهید تا بستنی کش بیاید.
  5. در آخر بستنی را در ظرف پذیرایی بکشید و با پسته تزیین کنید.

آموزش طرز تهیه بستنی زعفرانی خانگی بدون خامه

بستنی سنتی زعفرانی را می‌توان بدون استفاده از خامه تهیه کرد. برخی از افراد به دلایل مختلف از طرز تهیه بستنی زعفرانی بدون شیر استفاده می‌کنند و به‌جای شیر از مواد دیگری مانند آب‌میوه‌ها و یا شیر بادام استفاده می‌کنند. در این دستورهای تهیه نکته مهم این است که با تنظیم نسبت سایر مواد مانند تخم‌مرغ، شکر و زعفران بافت و طعم مطلوب را بدون استفاده از خامه و شیر به دست آورید. در درست‌کردن بستنی سنتی زعفرانی می‌توانید از دو روش و طرز تهیه بستنی زعفرانی معمولی و یا بستنی زعفرانی بدون ثعلب استفاده کنید.

1. جوشیدن شیر و افزودن ثعلب و شکر

در مرحله اول از آموزش طرز تهیه بستنی زعفرانی خانگی بدون خامه ابتدا شکر و ثعلب را باهم مخلوط کنید. شیر را بر روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. در ادامه کم‌کم و مرحله‌به‌مرحله شکر و ثعلب را به شیر اضافه کنید و بر روی حرارت مدام هم بزنید اقوام بیاید. به این نکته توجه داشته باشید که در این مرحله شکر و ثعلب را به‌صورت یک‌مرتبه به شیر اضافه نکنید؛ زیرا در شیر حل نمی‌شوند.

2. اضافه کردن زعفران

در این مرحله بعد از اینکه مواد به غلظت فرنی رسید از روی حرارت بردارید و زعفران را به آن اضافه کنید. برای اینکه زعفران شما خوش‌رنگ‌تر باشد بهتر است از زعفران اصل و درجه یک استفاده کنید و به‌خوبی بسابید تا پودر شود و برای رنگ‌دهی بهتر چندتکه یخ را به پودر زعفران اضافه کنید. همچنین می‌توانید پودر زعفران را به‌جای آب‌جوش با مقداری شیر مخلوط کنید و سپس به شیر که کمی سرد شده است اضافه کنید.

باتوجه‌به این نکته که زعفران باعث ایجاد شادابی و نشاط می‌شود و خاصیت ضدالتهابی که دارد، بهتر است از زعفران اصل و درجه یک استفاده کنید تا خواص آن حفظ شود. همچنین استفاده از زعفران درجه یک به بستنی زعفرانی خانگی طعمی منحصربه‌فرد و خوشمزه‌ می‌دهد که به همین دلیل باید از مراجع معتبر تهیه شود. برای تهیه زعفران باکیفیت به فروشگاه زعفرانیه مراجعه کنید و یا از طریق شماره‌های زیر برای ثبت سفارش با زعفرانیه در تماس باشید.

3. اضافه کردن گلاب و هم زدن مواد

در این مرحله گلاب را به بستنی سنتی زعفرانی اضافه کنید و مواد را حتماً در ظرف استیل بریزید تا زودتر خودش را بگیرد و بسته شود. مواد بستنی را درون فریزر قرار دهید و هر ۴۵ دقیقه یک‌بار ظرف را از فریزر خارج کرده و به مدت یک دقیقه هم بزنید تا مواد یکدست شوند. این کار را برای ۵ بار تکرار کنید. هر بار که بستنی از اطراف سفت می‌شود، آن را با قاشق از اطراف به‌طرف مرکز بکشید تا کاملاً یکنواخت شود. پس از آن می‌توانید پسته را به مواد بستنی به‌دلخواه اضافه کنید و به مدت یک شب تا صبح بستنی را در فریزر نگه دارید تا آماده شود.

آموزش طرز تهیه بستنی زعفرانی بدون ثعلب

1. شیر، شکر و پودر نشاسته را مخلوط کنید

ابتدا مقداری شیر را درون قابلمه بریزید و اجازه دهید تا گرم شود. سپس شکر و پودر نشاسته ذرت را به آن اضافه کرده و به‌آرامی هم بزنید تا این مواد کاملاً در شیر حل شوند. پس از مخلوط‌کردن کامل مواد، زمانی که شیر به جوش آمد آن را از روی حرارت بردارید.

2. خامه صبحانه را اضافه کنید

در ادامه آموزش طرز تهیه بستنی زعفرانی بدون ثعلب با خامه، باید یک بسته خامه صبحانه را به مواد اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا یک‌دست شود.

3. محتویات را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید

مواد را بعد از اضافه‌کردن خامه به سه قسمت مساوی تقسیم کنید و به یک قسمت نصف قاشق چایخوری وانیل، به یک قسمت یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده اصل، و به یک قسمت یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو الک کرده اضافه کنید و به‌خوبی مخلوط کنید.

4. قالب انتخابی را چرب کنید

برای درست‌کردن بستنی زعفرانی خانگی خوشمزه می‌توانید یا از قالب بستنی‌چوبی و یا هر قالب دیگری که دوست دارید استفاده کنید. سپس با مقداری کره و یا روغن قالب را به مقدار کم‌چرب کنید.

5. بستنی وانیلی، کاکائویی و زعفرانی را لایه لایه بریزید

در این مرحله از آموزش طرز تهیه بستنی زعفرانی بدن ثعلب، ابتدا قسمت اول یعنی بستنی وانیلی را در قالب بریزید و داخل فریزر بگذارید تا خودش را بگیرد. بعد از نیم ساعت تا 40 دقیقه لایه بعدی یعنی بستنی زعفرانی را بر روی لایه قبلی بریزید و دوباره در یخچال بگذارید. سپس در مرحله آخر لایه کاکائویی را اضافه کنید. اگر از قالب بستنی چوبی استفاده می‌کنید در این مرحله باید چوب بستنی‌ها را نیز داخل بستنی فرو کنید و اجازه دهید به مدت یک شب در فریزر بماند. بستنی شما حاضر است، حالا وقتشه برش بزنید و نوش جان کنید.

نکات مهم در هنگام درست‌کردن بستنی زعفرانی خانگی

در هنگام درست‌کردن بستنی زعفرانی خانگی به این نکات توجه داشته باشید.

  • برای تهیه ثعلب مرغوب، بهتر است از فروشگاه‌های معتبر و تخصصی لوازم قنادی و عطاری خرید کنید. کیفیت پایین ثعلب منجر به یخ‌زدگی و عدم کش‌داری بستنی می‌شود.
  • ثعلب باعث کش‌دار شدن بستنی می‌شود، ولی نباید از آن بیش از حد استفاده کرد. مصرف بیش از اندازه ثعلب، کیفیت بستنی را کاهش می‌دهد.
  • مقدار زیاد شکر باعث عدم انعقاد و بسته‌نشدن بستنی می‌شود.
  • برای جلوگیری از یخ‌زدگی، باید از خامه با درصد چربی بالاتر از ۳۵٪ استفاده کرد.
  • قبل از استفاده از شیر باید حتماً آن را بجوشانید.

بهترین زعفران برای تهیه بستنی زعفرانی

اگر بخواهیم بهترین زعفران برای بستنی را انتخاب کنیم باید به چند نکته مهم توجه کنیم، زعفران مخصوص بستنی زعفرانی باید علاوه بر طعم مطبوع و مناسب، رنگ عالی داشته باشد. در واقع زعفران مخصوص بستنی زعفرانی قدرت رنگ‌دهی بالایی باید داشته باشد. پس زعفران‌های نگین و سرگل قائنات و تربت‌حیدریه بهترین گزینه هستند. اگر زعفران سرگل درجه یک را انتخاب کنید هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ رنگ‌دهی و عطر به بهترین نتیجه خواهید رسید. زعفران نگین باقدرت رنگ‌دهی یا عیار بالاتری که دارد برای تهیه بستنی زعفرانی بسیار کاربرد دارد. زعفران نگین از لحاظ قیمتی کمی از زعفران سرگل گران‌تر است.

اما باتوجه‌به عیار بالایی 220 این نوع زعفران می‌تواند گزینه نهایی برای خرید ما باشد. بهتر است در تهیه بستنی زعفرانی چند رشته سالم و شیپوری آن را برای تزئین و نشان دادن اصالت زعفران استفاده شده در آن روی بستنی قرار دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *