دانستنی های زعفران, زعفران نیوز

گرانی زعفران، دلالان یا بحران کم آبی

shakhes

بحران آب در ایران، کشت بسیاری از محصولات کشاورزی را مختل کرده است و همین امر باعث شده تا کشاورزان سطح کشت برخی از محصولات از جمله زعفران را کاهش دهند. اما حضور واسطه‌گران و دلالان هم در معامله زعفران تاثیرات بیشتری در گرانی این محصول در بازار دارند.

زعفران نیوز- ارزش‌گذاری هر محصولی در کشاورزی براساس شرایط کاشت و برداشت آن است. زعفران از آن دست محصولاتی است که شرایط کاشت و برداشت آن تاثیر مستقیمی در تعیین قیمت و افزایش قیمت آن دارد.

زعفران در فصل پاییز کاشت و برداشت می‌شود و شرایط خاصی برای کاشت و برداشت آن وجود دارد که باید با دقت انجام شود. در سال‌های اخیر محدودیت منابع آبی و افزایش هزینه‌های جانبی برای کشاورزان باعث شده تا کشت زعفران کاهش داشته باشد.

معضل کم آبی و گران بودن قیمت آب در قیمت محصولات کشاورزی تاثیرگذار است. براساس آمار و اخبار منتشر شده در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰۰ شهر در معرض تنش آبی بودند.

این در حالی است که ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تأمین آب قرار دارند. در بین این استان‌ها و شهرهایی که وضعیت آبی آنها بحران است شهرهایی که در تولید زعفران فعال هستند هم حضور دارند.

بحران آب در استان‌های تولیدکننده زعفران

استان خراسان هم که از مناطق بزرگ تولید زعفران است با بحران بی‌آبی جدی روبرو است. کشاورزان این منطقه در دو سال اخیر (1399-1400) میزان کشت زعفران را کاهش دادند. اصفهان، یزد، کرمان و استان خوزستان هم استان‌هایی کم آب و بی‌آب هستند هم از تولیدکنندگان زعفران هستند.

نیمی از ایران با بحران کم‌آبی مواجه است و بسیاری از استان‌ها حتی در تامین آب شُرب هم مسئله دارند با این حال کشت محصول در استان‌های بی‌آب بیشتر منجر به ضرر می‌شود.

کاهش کشت زعفران فرمول عرضه و تقاضا را مختل می‌کند و با توجه به اینکه 95 درصد زعفران دنیا را ایران تامین می‌کند این کاهش کشت قیمت جهانی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و کشورهای واردکننده زعفران ایرانی آن را در بسته‌بندی‌های شکور خود با قیمتی بیشتر به ایران می‌فروشند.

شاید ایران در عمده فروشی زعفران و صادرات آن سود کلانی بدست آورد اما سود فروش زعفران در خرده‌فروشی آن است. در این بین کشورهایی مانند چین، هند و اسپانیا که بزرگ‌ترین مشتریان زعفران ایرانی هستند سود کلانی از خرده فروشی آن بدست می‌آورند.

ازآنجا که عرضه‌کنندگان زعفران به بازار داخل و خارج، زمین‌های کشت زعفران را دراختیار ندارند معمولا با واسطه دلالان این محصول را از کشاورزان خریداری می‌کنند. این چرخش محصول  قیمت آن را با بیش از آنچه که باید باشد افزایش می‌دهد.

با این حال سود کشاورزان کمتر از آن چیزی است که عرضه کنندگان بازار و دلالان بدست می‌آورند. درمقابل عرضه‌کنندگان زعفران همیشه منتقد این موضوع هستند که چون صاحب زمین‌های کشاورزی نیستند نمی‌توانند بر قیمت کنترل داشته باشند. پایان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *