دانستنی های زعفران

خواص ویژه زعفران برای پوست

خواص ویژه زعفران برای پوست

زعفران یکی از گیاهانی است که همه ما با آن آشنا هستیم و آن را به عنوان یکی از بهترین و گرانبها ترین ادویه ها و چاشنی های جهان می شناسیم. فواید زعفران برای پوست نیز یکی دیگر از فواید زعفران است که می‌تواند بیش از پیش ما را مشتاق به  مصرف آن کند. پوست یکی از مهم ترین اندام های بدن است که باید همیشه در حفظ سلامت و زیبایی آن کوشا باشیم . اصلی‌ترین عاملی که می‌تواند منجر به از دست رفتن سلامت پوست شود سبک زندگی و عادات ناصحیح امروزه ماست. این عادت های ناسالم منجر به تشکیل رادیکال های آزاد می شود که باعث از بین رفتن ساختار سلولی و تخریب بافت های پوست می شود. زعفران یک گیاه دارویی است که به دلیل داشتن مقدار زیادی از آنتی اکسیدان منجر به خنثی سازی رادیکال های آزاد می شود و از آسیب دیدن پوست توسط رادیکال های آزاد محافظت می کند و چندین فواید زعفران در ادامه با آنها آشنا می شویم :

  1. محافظت در برابر آسیب خورشید: زعفران به محافظت در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش که پوست در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت می کند، کمک می کند. این اشعه ها باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن و پوست می شود که به معنای آسیب و خستگی سلول های پوست است. زعفران به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان به ویژه ترکیبی به نام کروسین به مبارزه با رادیکال های آزاد و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک زیادی می کند که برای محافظت از پوست در برابر خستگی و قرار گرفتن در معرض بیماری ها و مشکلات مختلف بسیار مفید است.
  2. مبارزه با علائم پیری: آنتی اکسیدان ها یکی از مفیدترین مواد در مبارزه با ظاهر چین و چروک و علائم پیری زودرس هستند و به لطف غنی بودن زعفران در این مواد، در کاهش ظاهر و علائم بسیار مفید هستند.
  3. مبارزه با عفونت ها: پوست تحت تأثیر تعدادی از عفونت های مختلف قرار می گیرد، برخی باکتریایی، برخی آلرژیک و برخی دیگر. زعفران با خواص فراوان حاوی گروهی از ویتامین ها، مواد معدنی و سرشار از آنتی اکسیدان ها یک گیاه مهم در مراقبت از پوست است. در حالی که برای درمان پوست و خلاص شدن از شر آنها کار می کند، با عفونت های پوستی مبارزه می کند.
  4. کمک به بهبود زخم: مشخص شده است که زعفران از تکثیر سلولی در پوست حمایت می کند و سعی می کند آنها را تجدید کند، همچنین خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن که به حمایت از این روند تولید مثل کمک می کند و همچنین به تسریع روند بهبودی کمک می کند. . جای زخم های به جا مانده کاهش می دهد.
  5. کاهش علائم ملاسما: بسیاری از زنان به دلیل قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید یا تغییرات هورمونی یا دلایل دیگر با مشکلات رنگدانه های پوستی و ظاهر ملاسما مواجه می شوند. ترشح ملانین در پوست کاهش می یابد که به کاهش ملاسما و لکه های رنگدانه روی پوست کمک می کند.

در اینجا برخی از فواید زعفران برای پوست و نحوه استفاده حداکثری از آن آورده شده است:

  • زعفران را می توانید به صورت ماسک استفاده کنید زیرا پوست را درخشان و صاف می کند. هفته ای یکبار آن را برای نتایج خوب استفاده کنید.
  • یکی از فواید زعفران این است که به روشن شدن طبیعی پوست شما کمک می کند.
  • افزودن چند رشته زعفران به شیر می تواند ظاهری درخشان به شما بدهد. به مادران باردار شیر و زعفران داده می شود زیرا برای جنین در رحم مفید است.
  • رشته های زعفران را می توانید در آب گرم حمام بریزید. بگذارید 20 دقیقه خیس بخورد. سپس از این آب برای استحمام استفاده کنید.
  • زعفران دارویی موثر برای درمان آکنه، لک و جوش های سرسیاه است که به شما کمک می کند تا از شر جوش ها و آکنه خلاص شوید.
  • ماسک زعفران به شما این امکان را می دهد که پوست مات خود را شاداب و با طراوت نگه دارید و همچنین سیاهی دور چشم را از بین ببرید.
  • پوست شما را لایه برداری می کند و گردش خون را بهبود می بخشد. این کار پوست شما را صاف و درخشان می کند.

 چندین روش دیگر برای استفاده از زعفران برای پوست وجود داردچندین روش دیگر برای استفاده از زعفران برای پوست وجود دارد:

  • برای تسکین پوست، رشته زعفران خرد شده را با عسل مخلوط کرده و به تمام صورت بمالید. ماسک را به مدت 10 دقیقه نگه دارید و با آب سرد بشویید.
  • اجازه دهید پوستتان خشک شود و پوستتان را با یک مرطوب کننده ملایم ماساژ دهید.
  • برای درمان التهاب روی پوست، از درمان خنک کننده ژل زعفران برای صورت استفاده کنید. چند رشته زعفران را خرد کرده و با ژل آلوئه ورا و گلاب طبیعی مخلوط کنید. مقدار کمی را روی پوست خود بمالید تا تمام پوست جذب شود.
  • چند رشته زعفران خرد شده را با گلاب دم کرده و به مدت 1 تا 2 روز در ظرفی غیرفلزی خیس کنید. مخلوط را در یک بطری اسپری بریزید و در صورت لزوم از آن استفاده کنید.
  • روغن زعفران را می توان به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای پوستی شفاف و درخشان استفاده کرد.
  • به طور کلی خواص زعفران برای پوست یک ماده کاملاً بی خطر برای استفاده روی پوست است. با این حال، مانند هر ماده طبیعی، برخی از افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند.
  • زعفران می تواند در برابر ترک های پوستی بسیار موثر باشد. برای تهیه خمیر، زعفران را با حبوبات و شیر خام مخلوط کرده و روی نواحی آسیب دیده بمالید.
  • زعفران وقتی با مواد دیگر ترکیب شود در برابر چین و چروک و خطوط ریز بسیار موثر است. برای تهیه ماسک صورت، پودر برنج، پودر زعفران، آب گوجه فرنگی را با شیر خام مخلوط کرده و روی گردن و صورت خود بمالید. بعد از چند دقیقه با آب ولرم بشویید.
  • برای استفاده از زعفران به عنوان کرم شب، با مخلوط کردن ماست، شیر و زعفران خمیری درست کنید. روی صورت خود بمالید و بگذارید یک شب بماند. سپس صبح با یک پاک کننده سبک بشویید. یا فقط کمی زعفران را با مرطوب کننده خود مخلوط کنید و صبح آن را تمیز کنید. ممکن است بخواهید این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید تا پوستی جوان تر و زیباتر به نظر برسد.
  • افراد معمولاً پس از پاکسازی پوست از تونرها استفاده می کنند. اگر به یک تونر طبیعی برای پوست خود نیاز دارید، رشته های زعفران را در گلاب مخلوط کنید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس از یک تکه پنبه برای مالیدن محلول روی صورت خود استفاده کنید. این کار باعث می شود پوست شما شاداب تر به نظر برسد.
  • خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی زعفران، آن را به یک ماده عالی برای درمان آکنه تبدیل کرده است. اگر مشکل آکنه دارید، با مخلوط کردن 3 تا 4 برگ ریحان با یک پیمانه زعفران، خمیر زعفران درست کنید. خمیر را روی نواحی آسیب دیده بمالید و بگذارید خشک شود. پس از آن، می توانید با آب ساده بشویید. آکنه شما به زودی با استفاده منظم از این خمیر به گذشته تبدیل خواهد شد.

اقدامات احتیاطی در استفاده از زعفران چیست؟

زعفران گیاهی با اثرات متعدد و قدرتمند بر بدن است. بنابراین، قبل از تصمیم به مصرف، باید به چند نکته توجه کنید:

  1. دوران بارداری و شیردهی: اشاره کردیم که زعفران فواید زیادی برای زنان باردار دارد اما خطراتی را به دنبال دارد که خطرناک ترین آن سقط جنین در سنین پایین و خوردن بی رویه حجم زیاد غذا در مصرف بی احتیاطی زعفران است. در این دوران به زنان شیرده توصیه می شود از زعفران دوری کنند.
  2. بیماری قلبی: اعتقاد بر این است که زعفران سرعت و قدرت ضربان قلب را افزایش می دهد، بنابراین مصرف بیش از حد آن ممکن است برای افراد مبتلا به برخی بیماری های قلبی کاملاً بی خطر نباشد.
  3. دیابت: زعفران اثراتی بر قند خون دارد، بنابراین برای مبتلایان به دیابت و کسانی که از زعفران استفاده می کنند توصیه می شود سطح قند را به صورت دوره ای و منظم کنترل کنند.
  4. فشار خون پایین: زعفران اثر کاهنده فشار خون دارد، بنابراین مصرف زعفران برای افرادی که از موارد مکرر فشار خون پایین رنج می برند توصیه نمی شود.
  5. عمل های جراحی: اگر بعد از مدتی نوبتی برای عمل گذاشته شد، مصرف زعفران باید قطع شود و حداقل دو هفته قبل از عمل قطع شود. زیرا صفرا کار سیستم عصبی مرکزی را کند می کند و قبل از جراحی به بیمار داروهای مخدر داده می شود یا در حین جراحی در معرض بیهوشی قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *