دانستنی های زعفران

تاثیر زعفران بر استرس چگونه است؟

h8cd2ygg-1501513898

تاثیر زعفران بر استرس چگونه است؟ اضطراب و استرس در وجود افراد می تواند به معضلی ریشه دار تبدیل شود. زمانی این موضوع تبدیل به یک معضل می شود که فرد نسبت بدان بی توجه بوده و در پی درمان آن بر نیاید و درواقع این مشکل را به حال خود رها کند.

استرس در مراحل اولیه را می توان با تمریناتی ساده و شیوه هایی صحیح کنترل نمود اما زمانی که متوجه شوید این اضطراب و استرس هستند که در حال کنترل نمودن شما می باشند، شما به دارو نیاز پیدا خواهید کرد. علم روز دنیا در این زمینه داروهای متنوعی را کشف نموده و در این شرایط به شما تجویز می نماید.

دلایل استرس و اظطراب

اضطراب و استرس در وجود افراد می تواند به معضلی ریشه دار تبدیل شود. زمانی این موضوع تبدیل به یک معضل می شود که فرد نسبت بدان بی توجه بوده و در پی درمان آن بر نیاید و درواقع این مشکل را به حال خود رها کند.

استرس در مراحل اولیه را می توان با تمریناتی ساده و شیوه هایی صحیح کنترل نمود اما زمانی که متوجه شوید این اضطراب و استرس هستند که در حال کنترل نمودن شما می باشند، شما به دارو نیاز پیدا خواهید کرد. علم روز دنیا در این زمینه داروهای متنوعی را کشف نموده و در این شرایط به شما تجویز می نماید.

فشار کار زیاد

با توجه به وضعیت اقتصادی و فشار روی کسب و کارها و بازار در کشور  استرس ناشی از فشار کار به یک پدیده رایج تبدیل شده است. عدم ثبات اقتصادی باعث سردرگمی صاحبان کسب و کار و مدیران شده که این سردرگمی در نهایت منجر به فشار کار زیاد روی پرسنل و کارمندان می‌شود. فشار کار زیاد تنش های محیط کار را بالا می‌برد و دذنتیجه باعث کاهش راندمان شرکت هاو سازمان ها خواهد شد.

عدم استراحت کافی

وقتی با فشار کار زیاد مواجه هستیم، بهترین راهکار برای تحمل این فشار استراحت و آرامش ذهنی و بدنی است. عدم استراحت کافی مثل بنزینی است که روی آتش فشار کار زیاد ریخته می‌شود.

زمانی که تحت استرس و فشار کاری هستیم حتما باید استراحت را در برنامه کاری قرار دهیم. تصور این که با کار بیشتر و عدم استراحت کافی مشکلات ما حل می‌شود گزاره ای اشتباه و ویران کننده است.

تروماهای روحی روانی

طبیعتا یک فرد متناسب با مساله ای که تجربه می کند ممکن است علائم عاطفی متفاوتی داشته باشد، ابتدا مشکل را انکار کند، باورش نکند، گیجی و منگی داشته باشد، ترس و اضطراب داشته باشد، تحریک پذیری فرد بالا برود، نوسانات خلقی داشته باشد، به طور مداوم و زود عصبانی شود، از ارتباطات کناره‌گیری ‌کند،  احساس گناه و شرم کند یا خودش را سرزنش کند یا اینکه ارتباط چشمی کمتر برقرار کند. در مجموع دچار تروماهای روحی روانی

شده است.

تروما نوعی آسیب است. این آسیب هم می‌توان د فیزیکی و هم روحی باشد. گاهی نیز پیش می‌آید که تروما مداوم و ادامه‌دار باشد. مانند خشونت‌های خانگی. گاه حتی شاهد ماجرایی وحشتناک بودن نیز می‌تواند تروما ایجاد کند.

روش های خانگی درمان استرس و اظطراب

رهایی از استرس می‌تواند تاثیرات بعدی تروما را کم کند روش‌های زیر برای این کار پیشنهاد می‌شود:

  • تغذیه مناسب
  • یوگا
  • ورزش
  • وقت گذراندن با خانواده
  • وقت گذراندن با خانواده، دوستان و آشنایان

یوگا در سلامتی بدن و ذهن تاثیرات فوق العاده‌ای داشته و تمرینات یوگا تک‌تک سلول‌های بدن را به چالش می‌کشد که همراه با تمرکز ذهن است. یوگا یک روش کهن برای سلامت جسم و ذهن است که در پنج هزار سال پیش در هند باستان شکل گرفته و کلمه یوگا عبارتی سانسکریت به معنای اتحاد و یکی شدن است که منظور از یکی شدن، هماهنگی بین جسم و ذهن است. همچنین تمرینات یوگا شامل انجام وضعیت‌های  بدنی است که در حین انجام آن توجه خاصی به تنفس دارد.

همچنین یوگا و مدیتیشن یکی دیگر از راهکارهای درمانی برای مبتلان به فشار خون بالا است؛ چرا که در حین تمرینات یوگا، حجم شش ورزشکاران در اثر تنفس عمیق افزایش یافته و این باعث می‌شود تا شدت ضربان قلب آرام‌تر شده و در نتیجه فشار خون کاهش یابد.

امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و کاهش تحرک انسان، ورزش کردن باعث می‌شود تا بدن از جنبه‌های مختلفی سالم باشد و همین‌طور ورزش از بروز بیماری‌های روحی و روانی جلوگیری می‌کند. امروزه رشته‌های ورزشی زیادی وجود دارند که با انجام آن‌ها بدن فعالیت کافی دارد؛ اما یوگا یکی از رشته‌های ورزشی است که نه تنها در جسم افراد تاثیر گذاشته؛ بلکه باعث تقویت ذهن نیز می‌شود.

زعفران برای درمان استرس

با مصرف این گیاه فرد کمترین میزان استرس را تجربه کرده و در حالت طبیعی خود قرار می گیرد. این گیاهان دارو یی سطح سرتونین را در مغز فرد افزایش داده و سبب بهبود رفتار و خلق و خوی فرد می شوند. رابطه بین زعفران و استرس نیز مکانیزمی مشابه با دارو های ضد افسردگی دارد و به عنوان محرکی هرچند ضعیف تر برای میزان سروتونین در بدن مفید است. سرتونین هورمون ایجاد سرخوشی و لذت در فرد است. دوپامین نیز پیام نشاط و سرخوشی را منتقل می کندو به این صورت زعفران به درمان افسردگی(زعفران و افسردگی) کمک می کند.برای اثبات تأثیر زعفران و درمان افسردگی آزمایشات بالینی مختلفی انجام شده است. این اثرات با گذشت ۶ هفته مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت. تاثیر زعفران بر استرس با کمترین میزان عوارض در بهبود شرایط بیماران مشهود شد.

 باید بدانید که  درمان استرس با زعفران و به  کمک زعفران در طولانی مدت اتفاق می افتد و نباید یک شبه انتظار معجزه داشته باشید. مهم اینکه آنچه در مورد تاثیر زعفران بر استرس و مصرف زعفران برای کاهش استرس گفته می‌شود، یک شرط اساسی و مهم دارد. زعفران مصرفی شما باید و حتما اصیل و با کیفیت باشد. زعفران های ارزان قیمت که در آن از رنگ های شیمیایی و تقلب های رایج استفاده شده، رابطه عکس بین مصرف زعفران واسترس را از بین خواهد برد.

بهترین روش درمان استرس و اظطراب خانگی

نکته بسیار مهم این است که حتماً از زعفران اصیل و با کیفیت و از فروشندگان معتبر و با ضمانت را برای درمان استفاده کنید.

مصرف زعفران به صورت های مختلفی انجام می شود و می توانید به روش های مختلفی آن را دم کنید. ساده ترین روش استفاده این است که زعفران را بعد از پودر کردن به مقداری آب جوش اضافه کنید.

ده دقیقه آن را بر روی شعله غیر مستقیم قرار داده و سپس میل کنید. مصرف زعفران و درمان افسردگی با کمترین میزان عوارض امکان پذیر است.
زعفران باید در اندازه و دوز صحیح مصرف شود چرا که مصرف زیادی آن باعث بروز مشکلات جدی برای سلامتی می شود.

طبق تحقیقات انجام شده هر فرد می تواند به میزان سه گرم زعفران در ماه مصرف کند. به این صورت بیشترین خاصیت درمانی زعفران را دریافت می کند. بالاترین میزان مصرف ۵ گرم است که به هیچ عنوان توصیه نمی شود و مشکلاتی برای فرد به همراه می آورد.مقدار مصرف زعفران برای افسردگی و استرس که برای بیماران افسردگی توصیه می شود، سه صدم گرم یا همان سی میلی گرم به صورت روزانه است.

این اندازه زعفران تأثیری دقیقاً مشابه قرص فلوکستین، ایمی پرامین یا سیتالوپرام خواهد داشت. برای تأثیرگذاری بهتر فرد می توان ۱۵ میلی گرم از آن را در طول روز و ۱۵ میلی گرم را در شب مصرف کند. علاوه بر آن باید به مدت ۴۲ تا ۵۶ روز برای مصرف زعفران استمرار داشته باشید تا تأثیر آن را مشاهده کنید.

پرسش و پاسخ در مورد زعفران و استرس

ایا زعفران برای استرس خوب است

ترکیباتی که در گیاه زعفران وجود دارد، باعث شده که این گیاه در درمان افسردگی و کنترل افسردگی و استرس تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. علاوه بر از این گیاه در تهیه داروهای گیاهی که به درمان افسردگی کمک می کنند، استفاده شود و نقش ویژه ای در صنایع داروسازی دارد.

طرز تهیه دمنوش زعفران ضد استرس و اظطراب

دمنوش زعفران‌‌ از نظر طب سنتی طبیعت گرم و خشک دارد و از این رو برای افراد سرد مزاج بسیار مناسب است. زعفران به دلیل رنگدانه‌هایی که دارد حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است و از این رو ضد سرطان نیز محسوب می‌شود. زعفرن خواص زیادی برای سلامتی انسان دارد به طوریکه از زمانهای قدیم تا به امروز، نقش مهمی در صنعت داروسازی ایفا کرده است.

طرز تهیه دمنوش زعفران بسیار ساده است. یکی از ساده‌ترین روش‎ها برای تهیه زعفران این است که صرفا از ترکیب آب جوش و زعفران استفاده کنید. البته بهتر است از کمی غنچه گل محمدی نیز استفاده کنید.

 خرید زعفران ضد استرس

از نظر تخصصی بهترین نوع زعفران برای کاهش استرس و اظطراب زعفران اصل با عیار بالا است. عیار زعفران را توانایی آن در رنگ‌دهی و کیفیت رنگ حاصل از آن در نظر می‌گیرند. یکی از عوامل اصلی رنگ‌دهی زعفران، ماده‌ای شیمیایی به نام کروسین است.

اگر قصد خرید زعفران برای کاهش استرس را دارید بهتر است به سراغ خرید زعفران قائنات از نوع سرگل و نگین بروید تا با عیار بالای خود بیشترین تاثیر را داشته باشند. البته قیمت زعفران سرگل مناسب تر است. برای کاهش اضطراب با زعفران نباید دنبال اثرات سریع و آنی بود. این اثرات با گذشت ۶ هفته  به خوبی خود را نشان خواهند داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *