دانستنی های زعفران

بررسی عوامل موثر بر قیمت زعفران + نوسانات قیمت

عوامل موثر بر قیمت زعفران

زعفران به‌عنوان گیاهی ارزشمند در سطح ملی و بین‌المللی، به شیوه‌های متفاوتی توسط مصرف‌کنندگان ارزش‌گذاری می‌شود. به‌عبارت‌دیگر عوامل موثر بر قیمت زعفران بستگی به موارد متفاوتی دارد. در حقیقت با شناسایی این عوامل می‌توان قیمت روز زعفران اصل را مشخص کرد و زعفران را با قیمتی در بازار عرضه کرد که مطابق با ترجیحات مصرف‌کننده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و جهت آشنایی با نحوه خرید زعفران اصل تا انتهای این مقاله از زعفرانیه همراه ما باشید.

عوامل موثر بر قیمت زعفران

عوامل موثر بر تعیین قیمت زعفران بسیار هستند. از جمله عوامل تعیین‌کننده قیمت روز زعفران اصل استفاده‌های دارویی بی‌شمار و صادرات زعفران است که می‌توان از آن‌ها یاد کرد. در واقع در پزشکی عامیانه از این گیاه ارزشمند به‌عنوان دارو و تسکین‌دهنده درد و ضد آسم می‌توان نام برد و از قرن نوزدهم به بعد در آماده‌سازی داروهای تسکین‌دهنده استفاده فراوانی از آن شده است.

همچنین در آزمایش‌های بالینی صورت‌گرفته، از زعفران به‌عنوان یک عامل اثربخش در درمان افسردگی خفیف تا متوسط می‌توان یاد کرد تا جایی که از بسیاری از دارونماها مؤثرتر بوده و قابل‌مقایسه با فلوکستین و ایمی‌پرامین است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت زعفران اشاره شده است.

عوامل موثر بر قیمت زعفران؛ طاقت فرسا بودن مراحل کاشت و آماده سازی1. عوامل موثر بر قیمت زعفران؛ طاقت فرسا بودن مراحل کاشت و آماده سازی

یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت یک مثقال زعفران هزینه‌ای است که برای برداشت این محصول صرف می‌شود؛ زیرا کار بسیار سخت و دشواری است که ساعت‌ها مقدار بسیار کمی از رشته‌های گل کروکوس با عطروطعم موردنظر را می‌توان دست‌چین کرد. در حقیقت مقدار بسیار زیادی از گل‌های زعفران را باید برداشت کرد تا مقدار قابل‌عرضه به طور تقریبی ۵۰۰ گرم زعفران خشک به دست بیاید.

به‌عنوان‌مثال برای یک پوند زعفران لازم است که پنجاه‌هزار گل کروکوس را برداشت نمود. (هر پوند تقریباً ۰,۴۵ کیلوگرم). همچنین درصورتی‌که از نظر مساحت بخواهیم آن را مورد بررسی قرار دهیم تقریباً به‌اندازه یک زمین فوتبال یا هفت هزار مترمربع بر اساس یک تخمین دیگر برای یک پوند زعفران باید مقدار ۷۵۰۰۰ گل را دست‌چین کرد. این اعداد مقدار زیادی به نوع رشته‌های گل کروکوس بستگی دارد یا به عبارتی بستگی به نوع زعفران دارد.

2. افزایش تقاضا، عرضه پایین از دلایل افزایش قیمت زعفران

همان‌طور که می‌دانید تقاضا برای زعفران بالا است؛ چرا که حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان‌های قوی همچون زاکسانتیین، لیکوپن، الفا و بتاکاروتن است که انسان را از استرس، سرطان‌ها و عفونت‌ها محافظت می‌کند. همچنین زعفران یک تعدیل‌کننده بسیار عالی برای سیستم ایمنی بدن است که این‌ نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت زعفران است. همچنین از زعفران در صنعت داروسازی نیز استفاده می‌شود که خود دلیلی دیگر بر افزایش قیمت روز زعفران اصل است.

بیشتر بخوانید: خواص دارویی زعفران؛ فواید زعفران برای سلامتی

زعفران تقلبی، عامل رشد منفی بازار زعفران3. زعفران تقلبی، عامل رشد منفی بازار زعفران

از دیگر عوامل موثر بر قیمت زعفران که در رشد قیمت جهانی زعفران تأثیر منفی می‌گذارد عرضه و تولید زعفران تقلبی است. این زعفران در قیمت‌های بسیار پایین فروخته می‌شود که بر رشد کلی بازار تأثیر منفی می‌گذارد. در واقع زعفران تقلبی در بازار موجب ازبین‌رفتن حسن‌نیت تولیدکنندگان واقعی در نگاه خریداران این محصول بوده که خود بر قیمت زعفران تأثیرگذار است؛ برای مثال زعفران پلاستیکی که در چین تولید می‌شود شکل شیپور مانند رشته‌ها را ندارد و از رنگ و طعم مصنوعی در آن استفاده شده است که رنگ تولید شده در آن از زرد به قرمزی می‌زند.

از دیگر عواملی که بر رشد بازار تأثیر منفی می‌گذارد فروش محصولات دیگر کشورها باکیفیت پایین‌تر و برند دیگر کشورهای صاحب اسم‌ورسم در این زمینه است. برای مثال تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه زعفران در شبه‌جزیره ایبری موفق به ثبت شرکت شده‌اند و زعفران درجه دوم و سوم ایران را تحت عنوان بسته‌بندی اسپانیا و یا حتی تولید آن کشور به بازار جهانی عرضه می‌کنند. این مورد خود باعث ازبین‌رفتن اعتماد در بین مصرف‌کنندگان شده و سبب رشد منفی در بازار این صنعت می‌شود.

 

4. نوع زعفران و میزان رنگدهی از عوامل موثر بر قیمت زعفران

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت زعفران نوع زعفران و میزان رنگ‌دهی آن است. همان‌طور که می‌دانید در بازار زعفران‌های مختلف با قیمت‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توان به دو نوع سرگل و پوشال اشاره نمود. در حقیقت این دسته‌بندی‌ها نشان‌دهنده قسمت‌های قرمز تا سفید زعفران هستند. قسمت اصلی زعفران دسته آن است که حدود ۳ تا ۵ میلی‌متر طول دارد و رنگ کلی این قسمت چیزی در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ واحد رنگ است و این قسمت در بسته‌بندی جز زعفران درجه ۴ قرار می‌گیرد.

همچنین پوشال زعفران از قسمت قرمز رشته به همراه ۱ تا ۳ میلی‌متر خامه زردرنگ تشکیل شده است. پوشال نیز چیزی در حدود ۱۷۰ تا ۲۵۰ واحد رنگ باتوجه‌به کیفیت زعفران تولید می‌کند و زعفران درجه ۱ و ۲ و ۳ را تشکیل می‌دهد که طبیعتاً قیمت این نوع زعفران از دسته بیشتر است. سرگل به قسمت بالایی و به طور کامل قرمزرنگ رشته‌ها گفته می‌شود که دیگر خبری از بخش زردرنگ آن نیست و رنگی در حدود ۲۱۰ تا ۲۵۰ واحد رنگی را دارد. در چنین بسته‌بندی‌هایی که فقط سرگل وجود داشته باشد در بازار با قیمت بالاتری نسبت به دیگر زعفران‌ها به فروش می‌رسد.

وزن زعفران موجود در بسته بندی5. وزن زعفران موجود در بسته بندی

علاوه بر تفاوت قیمت زعفران سرگل، پوشال و…، وزن آن‌ها نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت زعفران است. در بسته‌بندی‌های مختلف شرکت زعفرانیه وزن‌های مختلفی از انواع زعفران قرار گرفته است که تأثیر زیادی در تعیین قیمت روز زعفران اصل دارد. برای مثال در بسته‌بندی پاکتی، زعفران سرگل با وزن‌های ۰,۵ و ۱ گرم و ۰.۵ و ۱ مثقال عرضه می‌شود.

6. بسته بندی زعفران

علاوه بر وزن بسته زعفران نوع بسته‌بندی آن نیز در تعیین قیمت روز زعفران اصل تأثیرگذار است. در واقع باتوجه‌به اینکه بسته‌بندی از چه جنسی است قیمت آن مشخص می‌شود. بسته‌بندی‌های شرکت زعفرانیه شامل پاکتی، قوطی و خاتم است که گران‌ترین نوع بسته‌بندی ظروف خاتم و ارزان‌ترین بسته‌بندی زعفران به‌صورت پاکتی است. در حقیقت هر کدام از این بسته‌بندی‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند که سبب شده از عوامل موثر بر قیمت زعفران محسوب شوند.

قیمت روز زعفران اصلقیمت روز زعفران اصل

می‌دانید که زعفران از ادویه‌های مهم و جزء گران‌قیمت‌ترین آن‌ها است و برای مصارف دارویی، رنگ‌آمیزی و استفاده از عطر و طعمش موردتوجه بسیاری است. در حقیقت از زمان‌های بسیار دور تا به امروز از افریقا تا آسیا و اروپا و آمریکا  این رشته‌های قرمز جزء گران‌قیمت‌ترین محصولات کشاورزی بوده‌اند. همچنین از این گیاه ارزشمند در همه ادوار به‌عنوان دارویی برای همه بیماری‌ها از درد معده گرفته تا طاعون استفاده شده است.

همان‌طور که بیان شد عوامل بسیاری موثر بر تعیین قیمت روز زعفران اصل هستند. برخی افراد فکر می‌کنند که با گشت‌وگذار در بازار و یافتن محصولی که ارزان‌تر است می‌توانند خرید موفقی داشته باشند؛ اما باید توجه داشته باشید که در خرید هیچ کالایی نباید کیفیت را قربانی قیمت کنید. در واقع ممکن است شما با خرید یک محصول با قیمت بالاتر تعداد دفعات بیشتری از آن استفاده کنید و استفاده آن نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. به‌عبارت‌دیگر درست است که قیمت پارامتر مهمی برای خریداران است؛ اما در انتخاب محصول مناسب باید همه جوانب را در نظر داشت و تنها به فاکتور قیمت بسنده نکرد. در خرید این محصول نیز باید دقت داشت که بافت آن سالم و بدون ایراد باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله از زعفرانیه تلاش کردیم عوامل موثر بر قیمت زعفران را بررسی کنیم. همان‌طور که بیان شد زعفران گیاهی با پیشینه‌ای تاریخی است و به‌عنوان طلای قرمز در کشورهای تولیدکننده آن شناخته می‌شود. در واقع این گیاه گران‌قیمت‌ترین ادویه در جهان است. برای تعیین قیمت روز زعفران اصل توجه به مواردی که در بالا بیان شد بسیار مهم است. شما نیز می‌توانید برای خرید زعفران اصل قائنات از شرکت زعفرانیه به‌صورت آنلاین اقدام کنید و در کمترین زمان ممکن و با قیمتی مناسب زعفران موردنیاز خود را تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *