دانستنی های زعفران

خواص دارویی زعفران؛ فواید زعفران برای سلامتی

خواص دارویی زعفران

خواص دارویی زعفران موجب شده این ادویه یکی از گران‌ترین ادویه‌های موجود در جهان باشد. یکی دیگر از دلایل قیمت بالای آن هم روش برداشت و تولید پرزحمت آن است. در واقع کشاورزان باید نخ‌های ظریف هر گل را با دست برداشت کنند و سپس نخ‌ها را حرارت داده و خشک کنند تا عطروطعم زعفران ظاهر شود. زعفران سرشار از آنتی‌اکسیدان است و فواید زعفران برای سلامتی غیرقابل‌انکار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خواص درمانی زعفران برای بدن تا انتهای این مقاله از زعفرانیه همراه ما باشید.

خواص دارویی زعفران چیست؟

طبق مطالعات فتوشیمیایی زعفران حداقل از ۴ ماده فعال تشکیل شده است. این چهار ماده شامل کروسین، کروستین، پیکروکروسین و سافرانال هستند. به‌عبارت‌دیگر در میان بیش از ۱۵۰ ماده شیمیایی، زعفران شامل فعال‌ترین ترکیبات بیولوژیکی، دو کاروتنوئید شامل کروسین و کروستین است. کروسین مسئول رنگ زعفران، کروستین، پیش‌ساز کروسین، پیروکروسین مسئول طعم تلخ و سافرانال مسئول بو و عطر زعفران است. از جمله فواید زعفران برای سلامتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

خواص دارویی زعفران؛ آنتی اکسیدان قوی1. خواص دارویی زعفران؛ آنتی اکسیدان قوی

زعفران دارای تنوع قابل‌توجهی از ترکیبات گیاهی است. این ترکیبات به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کرده و سلول‌ها را در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های قابل‌توجه در این ادویه گران‌قیمت که موجب چندبرابر شدن خواص دارویی زعفران می‌شود شامل موارد زیر می‌شود:

  • کروسین
  • کروستین
  • سافرانال
  • کامفرول
  • کروسین

همان‌طور که می‌دانید کروستین رنگ‌دانه‌های کاروتنوئیدی هستند که مسئول رنگ قرمز زعفران هستند. این دو ترکیب دارای خاصیت ضدافسردگی، محافظت از مغز، بهبود التهاب و کمک به کاهش وزن هستند. همچنین سافرانال نیز به زعفران رنگ خاصی می‌دهد. کامفرول نیز که در گلبرگ‌های گل زعفران یافت می‌شود سرشار از فواید زعفران برای سلامتی از جمله کاهش التهاب و خواص ضد سرطانی است.

2. کمک به کاهش وزن

کمک به کاهش وزن از خواص دارویی زعفران است. زعفران انرژی‌زا است و با افزایش متابولیسم بدن، به کاهش وزن اضافی بدن کمک می‌کند. این ادویه گران‌قیمت شادی‌آور است و تحقیقات نشان داده‌اند که افراد در زمان ناراحتی و اضطراب، بیشتر به سراغ پرخوری و مصرف غذاهای ناسالم می‌روند؛ بنابراین احساس شادی سبب می‌شود تا کمتر پرخوری کنند و بیشتر به سراغ ورزش بروند.

بهبود خلق و خو3. بهبود خلق و خو

در مبحث خواص دارویی زعفران، کمک به بهبود خلق‌وخو و درمان علائم افسردگی را می‌توانیم نام ببریم. تحقیقات نشان داده‌اند که یکی از فواید زعفران برای سلامتی این است که به طور قابل‌توجهی در درمان علائم افسردگی خفیف تا متوسط مؤثرتر از داروها بوده است. همچنین مطالعات دیگر نشان داده‌اند که مصرف ۳۰ میلی‌گرم زعفران در روز به‌اندازه فلوکستین، امی پرامین و سیتالوپرام که در درمان افسردگی استفاده می‌شوند، مؤثر است.

4. فواید زعفران برای سلامتی؛ مبارزه با سرطان

باتوجه‌به اینکه زعفران دارای آنتی اکسیدان است این ترکیب برای خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد بسیار موثر است. آسیب رادیکال‌های آزاد با بیماری‌های مزمن همچون سرطان مرتبط است. این اثرات ضد سرطانی در خصوص پوست، مغز استخوان، پروستات، ریه، سینه، دهانه رحم و چندین سلول سرطانی دیگر نیز اعمال می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که کروسین یا همان آنتی‌اکسیدان اصلی زعفران سلول‌های سرطانی را نسبت به داروهای شیمی‌درمانی حساس‌تر می‌کند.

تولید رادیکال‌های آزاد در بدن می‌توانند مهم‌ترین عامل بروز سرطان در انسان باشند. تولید این رادیکال‌ها در بدن اجتناب‌ناپذیر است؛ اما راه‌هایی برای ازبین‌بردن آن‌ها نیز وجود دارد که یکی از این راه‌ها مصرف زعفران است. در واقع این راهی است که هم لذت‌بخش بوده و هم کاملاً طبیعی، مفید و مؤثر است.

5. تقویت میل جنسی از خواص دارویی زعفران

خاصیت آفرودیزیاکی از خواص دارویی زعفران است. به این معنا که این ادویه گران‌قیمت به تقویت میل جنسی کمک فراوانی می‌کند. زعفران به‌ویژه در افرادی که داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند دارای خاصیت تقویت‌کنندگی میل جنسی است؛ برای مثال مصرف ۳۰ میلی‌گرم زعفران به‌صورت روزانه طی ۴ هفته به طور قابل‌توجهی عملکرد نعوظ را در مردان مبتلا به اختلال مرتبط با داروهای افسردگی بهبود می‌بخشد.

یکی دیگر از فواید زعفران برای سلامتی این است که در زنان با میل جنسی کم به دلیل مصرف داروهای ضدافسردگی، مصرف ۳۰ میلی‌گرم در طی ۴ هفته درد مربوط به رابطه جنسی را کاهش می‌دهد. ناگفته نماند فواید زعفران برای زنان و مردان زیاد است. افراد باید از این ادویه جادویی به اندازه مصرف کنند.

کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی و بهبود بینایی6. کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی و بهبود بینایی

طبق بررسی‌های انجام شده یکی از فواید زعفران برای سلامتی این است که خواص آنتی‌اکسیدانی زعفران باعث کاهش کلسترول خون شده و از انسداد عروق خونی و شریان‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف و روش های دم کردن زعفران، سبب کاهش سطح قند خون و افزایش حساسیت نسبت به انسولین می‌شود. به همین علت یکی از خواص زعفران را می‌توان کمک به بیماری دیابت دانست. از دیگر خواص دارویی زعفران برای بهبود بینایی است.

7. درمان افسردگی و کاهش اضطراب از خواص دارویی زعفران

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند زعفران نشاط‌آور است و زعفران می‌تواند علائم و عوارض بیماری روحی، روانی و افسردگی را کاهش دهد. در واقع این ماده غذایی ارزشمند این کار را با تولید و ترشح ماده سروتونین در بدن انجام می‌دهد. سروتونین ماده‌ای در بدن است که می‌تواند افسردگی را کنترل نموده و آن را بهبود بخشد. حتی اغلب داروهای شیمیایی که برای افسردگی تجویز می‌شوند سعی در کنترل سروتونین موجود در بدن دارند. البته باید گفت که این داروها با عوارض همراه بوده درحالی‌که زعفران یک ماده طبیعی است و عارضه خاصی بعد از مصرف ایجاد نمی‌کند.

با خرید زعفران اصل و باکیفیت می‌توانید مقادیر بسیار بالایی از این خواص اصل را به سیستم بدنی خود هدیه دهید. جالب است بدانید زعفران جدای از اینکه خود عارضه‌ای ندارد حتی می‌تواند عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمیایی درمان افسردگی را نیز کاهش دهد. از جمله اینکه می‌تواند اختلالات جنسی را بهبود بخشد. از دیگر خواص دارویی زعفران می‌توان به ایجاد آرامش در فرد مصرف‌کننده اشاره کرد.

در واقع زمانی که فرد آرام است کمتر دچار اضطراب و عوارض بعدی ناشی از آن می‌شود. علاوه بر این زعفران با طبع گرمی که دارد می‌تواند سیستم عصبی فرد را تنظیم نماید و عملکرد آن را بهبود بخشد. به‌این‌ترتیب حتی اگر فرد در معرض استرس‌های محیطی باشد تا حدی می‌تواند آرامش خود را حفظ کند. فراموش نکنید توجه به بهترین زمان مصرف زعفران تاثیرات درمانی این ادویه پرخاصیت را چند برابر می‌کند.

پیشگیری از سرماخوردگی و درمان آن8. پیشگیری از سرماخوردگی و درمان آن

درصورتی‌که زعفران را به‌صورت دم‌کرده مصرف کنید می‌توانید از مقدار فراوان ویتامین ث موجود در این ماده باارزش بهره‌مند شوید. با مصرف این ادویه گران‌قیمت سیستم ایمنی بدن شما تقویت می‌شود و احتمال اینکه به سرماخوردگی مبتلا شوید کاهش پیدا می‌کند. در صورت ابتلا به سرماخوردگی دمنوش یا چای زعفران به بهبود و درمان سرماخوردگی به دلیل داشتن طبع گرم کمک می‌کند.

9. اثر انرژی‌بخشی

انرژی بخشی و داشتن انرژی از خواص دارویی زعفران است. همچنین می‌تواند متابولیسم بدن را از لحاظ وجود چربی و گلوکز بهبود بخشد. در واقع این ماده غذایی سوخت‌وساز چربی‌های دریافتی از طریق غذا را کاهش می‌دهد و سوخت‌وساز گلوکز را بهینه می‌کند. به‌این‌ترتیب انرژی فرد افزایش‌یافته و حتی از ابتلای فرد به دیابت جلوگیری می‌شود. عدم تجمع توده های چربی در بدن فرد و کاهش وزن از فواید زعفران برای سلامتی این است.

10. ایجاد آرامش در زمان خواب

ایجاد آرامش در زمان خواب از تاثیرات مصرف و خواص دارویی زعفران است. در واقع تحقیقات نشان داده اگر به‌جای مصرف قرص خواب روزانه 14 میلی‌گرم زعفران طی یک دوره مشخص استفاده کنید می‌تواند خواب آرام و راحتی را تجربه کنید؛ البته باید گفت که این مورد هنوز نیازمند تحقیقات بیشتر است.

11. ایجاد پوستی شفاف و زیبا

زعفران باتوجه‌به مواد مفیدی که دارد می‌تواند کلاژن موجود در پوست را احیا کرده و موجب شفافیت و شادابی پوست شود. در حقیقت کلاژنی که وجود آن برای داشتن پوستی زیبا ضروری است؛ اما در معرض نور خورشید یا دیگر عوامل محیطی از بین می‌رود و ظاهری نه‌چندان زیبا به پوست می‌دهد. مصرف زعفران می‌تواند کلاژن موجود در پوست را حفظ کند و آن را بهبود ببخشد.

خواص دارویی زعفران؛ تنظیم قاعدگی12. خواص دارویی زعفران؛ تنظیم قاعدگی

قاعدگی یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به هر خانمی است. ایجاد بی‌نظمی در قاعدگی می‌تواند سبب بروز استرس و اضطراب در خانم‌ها شود و اثرات منفی بر زندگی آن‌ها و به دنبال آن بر زندگی تمام اعضای خانواده داشته باشد.

یکی از فواید زعفران برای سلامتی این است که می‌تواند از ایجاد بی‌نظمی در قاعدگی جلوگیری کند و اگر قبل از قاعدگی مصرف شود می‌تواند در آن نظم ایجاد کند. خواص دارویی زعفران سبب می‌شود درصورتی‌که این ماده به‌صورت مرتب مصرف شود سندروم قبل از قاعدگی را نیز برطرف کند.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که فواید زعفران برای سلامتی بسیار بوده که کاهش و تسکین درد، بهبود تنگی نفس، افزایش انرژی بدن، خاصیت ضد سرطانی چند نمونه از خواص فوق‌العاده آن است. همچنین دقت داشته باشید با وجود بسیار بودن خواص دارویی زعفران؛ اگر بیش از حد از این ادویه استفاده کنید ممکن است دچار مسمومیت شوید. باتوجه‌به خواص درمانی زعفران برای بدن که و ارزش غذایی آن بهتر است همیشه آن را در منزل داشته باشید.

اگر نیاز به زعفران قائنات اصل در حجم بالا دارید می‌توانید خرید زعفران عمده (کیلویی) خود را از شرکت زعفرانیه انجام دهید. همچنین در صورت وجود هر گونه سؤال می‌توانید سؤالات خود را در سایت زعفرانیه مطرح کرده و از مشاوره کارشناسان ما دراین‌خصوص بهره ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *