دانستنی های زعفران

عوارض مصرف زیاد زعفران چیست؟

عوارض مصرف زیاد زعفران چیست؟

عوارض مصرف زیاد زعفران چیست + 10 عوارض خطرناک برای بدن

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که استفاده متعادل (سه گرم زعفران در ماه برای هر نفر) از این طلای سرخ‌رنگ هیچ‌گونه عوارضی در پی نخواهد داشت و تنها زمانی عوارض زعفران نمایان می‌شود که مقدار زیادی از این ادویه استفاده نمایید.

از جمله عوارض خطرناک زعفران در صورت استفاده بی‌رویه از این ادویه می‌توان به حالت تهوع، اسهال و استفراغ، احساس سرگیجه، خشکی دهان، بالابردن ضربان قلب (اضطراب)، اختلالات اشتهایی، معده درد، احساس بی‌حالی و خواب‌آلودگی، زردی پوست، یرقان، خون‌دماغ و سردرد اشاره نمود. در برخی از موارد مشاهده شده است که مصرف بیشتر از 12 گرم زعفران منجر به مرگ شخص نیز شده است. در ادامه به 10 مورد از عوارض خطرناک زعفران اشاره شده است.

1- افزایش فشار خون و خون دماغ شدن

تقریباً تمامی پزشکان، متخصصان و کسانی که در زمینه طب گیاهی سررشته‌ای دارند بر این عقیده هستند که زعفران برای بیماری‌های قلبی و در کل سلامت قلب بسیار مفید است و مصرف آن را به این نوع بیماران و حتی افرادی که هیچ‌گونه ناراحتی قلبی ندارند توصیه کرده‌اند. درواقع زعفران به دلیل داشتن موادی مانند منگنز، آهن، پتاسیم، ویتامین ث و ب در کارآیی قلب بسیار مؤثر است.

می‌دانیم که زعفران با بالابردن تعداد ضربان قلب موجب نشاط و شادی می‌شود. همچنین باعث تنظیم فشارخون می‌شود و از بالارفتن فشارخون جلوگیری می‌کند؛ اما همین ماده شفابخش اگر به‌صورت اصولی و با نظر پزشک مصرف نشود می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.  مصرف بی‌رویه زعفران می‌تواند منجر به افزایش فشارخون در افراد و سبب خون به دماغ شدن شود و حتی ممکن است باعث سکته بر اثر بالارفتن ضربان قلب گردد و یا افراد را دچار بیماری تپش قلب نماید.

2-اختلالات گوارشی (حالت تهوه و اسهال)

زعفران با طبیعت گرم خود می‌تواند در صورت مصرف زیاد عوارض گوارشی مانند اسهال و ازدست‌دادن آب بدن را ایجاد نماید. همچنین ممکن است منجر به ترشح خون از طریق ادرار شود که یک عارضه جدی است و نیاز به توجه پزشکی دارد.

همچنین در ماه‌های اول بارداری استفراغ و یا همان حال‌به‌هم‌خوردگی پس از مصرف بعضی از مواد غذایی برای خانم‌ها پیش می‌آید. بروز این حالت‌ها به خانم‌ها احساس بیمار بودن می‌دهد و در روحیه شخصی افراد تأثیر بدی می‌گذارد و این مسئله در رشد نوزاد نیز مؤثر است. بالاآوردن غذا سبب می‌شود که مواد غذایی لازم برای رشد نوزاد به داخل بدن مادر وارد نشود و در نتیجه این مواد غذایی به نوزاد هم نمی‌رسد. مصرف ادویه زعفران به هر شکلی ممکن است به حال‌به‌هم‌خوردگی و استفراغ‌های زیادی انجامد که این هم یکی دیگر از عوارض خطرناک زعفران برای خانم‌های حامله است و توصیه اکید می‌گردد که حتماً با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

سردرد و مشکلات عصبی3- سردرد و مشکلات عصبی

یکی دیگر از عوارض مصرف زعفران که در اثر مصرف بی‌رویه این ادویه پرخاصیت برای افراد ایجاد می‌شود ایجاد سردرد و مشکلات عصبی است. دقت داشته باشید که مصرف اصولی این ادویه ارزشمند هیچ نوع مشکلی برای افراد ایجاد نخواهد کرد و عوارضی ازاین‌قبیل تنها با مصرف بی‌رویه زعفران ایجاد خواهند شد.

4-زردی چشم و پوست

همان‌طور که بیان شد مصرف بی‌رویه زعفران موجب ایجاد علائمی مانند اسهال خونی، سرگیجه، استفراغ، غشا مخاطی، زردشدن پوست و چشم‌ها و… می‌شود به همین دلیل باید بااحتیاط از آن استفاده نمود. لازم است بدانید که در برخی موارد مصرف 12 تا 20 گرم زعفران نیز می‌تواند منجر به مرگ شود.

5-تغییر رنگ دندان‌ها

مصرف زعفران در دوزهای کم 30 تا 50 میلی گرم مورد مطالعه قرار گرفت که عوارض جانبی اغلب شامل حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، تغییر رنگ دندان‌ها و دهان خشک شدن است. همچنین در مصرف زعفران احتمال واکنش‌های آلرژیک وجود دارد و افرادی که علائم واکنش آلرژیک را پس از خوردن زعفران تجربه می‌کنند باید به پزشک مراجعه کنند. در واقع مصرف زیاد زعفران می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر پوست بگذارد و همچنین باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود. این تغییرات ممکن است به صورت تیرگی یا زردی نمایان شود که ناشی از ترکیبات موجود در زعفران است.

6-تداخل دارویی

همان‌طور که بیان شد استفاده از زعفران می‌تواند موجب اضطراب، خواب‌آلودگی، ناراحتی شکم، و حتی واکنش آلرژیک شود. یکی دیگر از عوارض زعفران که باید به آن توجه داشت این است که ممکن است با دیگر داروهای مصرفی افراد تداخل دارویی داشته باشد و مصرف هم‌زمان آن با دیگر داروها سبب ایجاد عوارض جبران‌ناپذیری در افراد شود. برای مثال زعفران ممکن است با داروهایی از قبیل دارو فشارخون تداخل داشته باشد.

7- اختلالات خواب

استفاده از طلای سرخ موجب اضطراب، خواب‌آلودگی، ناراحتی شکم و حتی واکنش آلرژیک و اختلالات خواب می‌شود. این موارد در واقع از جمله عوارض زعفران هستند که به‌صورت خفیف و قابل‌جبران هستند؛ اما در برخی موارد مصرف بی‌رویه این ادویه پرخاصیت ممکن است سبب ایجاد عوارض جبران‌ناپذیری شود.

8-سقط جنین

لازم است بداند که مصرف زعفران برای بارداری مخصوصاً در سه‌ماهه اول بارداری بسیار خطرناک است و عوارض بسیار بدی را برای مادر و بچه به همراه دارد و حتی ممکن است به سقط‌جنین در ماه‌های اولیه بارداری منجر شود. مصرف زعفران به این صورت باعث سقط‌جنین می‌شود که مقدار غلیظ زعفران باعث افزایش ماده پروستا گلاندین در رحم می‌شود و این ماده برای نوزاد بسیار خطرناک است و به‌این‌ترتیب سبب سقط‌جنین می‌شود. البته باید یادآوری نماییم که تنها مصرف غلیظ زعفران موجب سقط‌جنین می‌شود و مصرف زعفران به‌عنوان ادویه روی غذا سبب این عارضه نمی‌شود.

همچنین مصرف بیش از اندازه زعفران در دوران بارداری موجب انقباض رحمی در بدن خانم‌ها می‌گردد و ممکن است همین امر هم در دوران حاملگی باعث سقط‌جنین شود. برخی از پزشکان متخصص زنان و زایمان بر این عقیده هستند که زعفران حرارت بدن زنان باردار را افزایش می‌دهد و این افزایش دما نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل سقط‌جنین باشد.

البته هنوز این مسئله به‌صورت قطعی تأیید نشده است و بر روی آن تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌گیرد؛ اما شرط عقل آن است که خانم‌های باردار از مصرف زعفران در دوران حاملگی بپرهیزند تا برای نوزادشان در این دوره مشکل خاصی پیش نیاید؛ زیرا که این دوره بسیار حساس است و اندام کودک از قبیل دست‌ها، پاها، قلب و سایر اندام مهمی که بشر برای زندگی به آن‌ها نیاز دارد در حال تشکیل شدن است و هر گونه اختلال در آن باعث ناقص شدن کودک و یک‌عمر معلولیت برای او می‌شود.

9- احساس بی حالی شدید

مصرف بی‌رویه زعفران نه‌تنها می‌تواند به استفراغ، کاهش ضربان قلب و خونریزی‌های متعدد از بینی، پلک‌ها و لب‌ها منجر شود، بلکه عوارضی چون سرگیجه، بی‌حالی، زردی پوست و حتی مرگ را نیز در پی دارد.

این عوارض نشان‌دهنده سمیت بالای زعفران در دوزهای بالا است و می‌تواند به اسهال خونی، خونریزی رحم، تحریکات شدید عضلانی، احساس بی‌حالی شدید و در نهایت مرگ منجر شود. این موارد از جمله عوارض خطرناک زعفران است که در برخی موارد غیرقابل‌جبران هستند پس سعی کنید در مصرف اصولی این ادویه پرخاصیت دقت داشته باشید.

10-بی حسی پلک‌ها و لب‌ها

یکی دیگر از عوارض زعفران احساس بی‌حسی پلک‌ها و لب‌ها، ضعف و حالت تهوع در افرادی است که این ماده پرخاصیت را به‌صورت بی‌رویه مصرف کرده‌اند. برای جلوگیری از بروز این عوارض دوز مصرف زعفران نباید بیش از ۵ میلی‌گرم در روز باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *