آموزش, دانستنی های زعفران

روش نگهداری زعفران

روش نگهداری زعفران

زعفران ادویه‌ای خوشمزه و معطر است که قیمت آن نسبت به سایر ادویه‌ها گران است. از این ادویه در مناطق مختلف دنیا به‌عنوان ادویه در پخت‌وپز استفاده می‌شود. بهترین نوع زعفران، زعفران ایرانی است که از رنگ و طعم بی‌نظیری برخوردار است. زعفران ایرانی به کشورهای مختلف صادر می‌شود و به دلیل کیفیت آن موردتوجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. به‌طورکلی باید زعفران را در یک مکان خشک قرارداد تا کیفیت آن ثابت بماند و تغییری نکند. بسیاری از افراد برای نگهداری زعفران آن را در فریزر یا یخچال قرار می‌دهند که این کار اشتباه است و می‌تواند باعث ازبین‌رفتن محصول شود؛ بنابراین بهتر است اشتباه نکنید و روش نگهداری زعفران را یاد بگیرید.

روش نگهداری زعفران

در حالت ایده‌ال، شما باید زعفران خود را در دمای زیر 68 درجه فارنهایت ذخیره کنید، اما در صورت امکان از نگهداری آن در یخچال خودداری کنید. مشکلی که در یخچال وجود دارد این است که هنگام بیرون آوردن از یخچال رطوبت را جذب می‌کند.

تغییر دما می‌تواند مشکلات مختلفی از جمله دشوار کردن جداکردن رشته‌ها و ایجاد رشد کپک ایجاد کند.

اگر از زعفرانی که از قبل در یخچال قرار گرفته استفاده می‌کنید، مدت‌زمان صرف شده در دمای اتاق را به حداقل برسانید.

زعفران ممکن است در انبار صادراتی یا داخل کابینت آشپزخانه نگهداری شود. نکته مهم این است که بدانید برای حفظ کیفیت زعفران باید از چه روشی استفاده شود. راهی که زعفران طعم و رایحه متمایز خود را از دست نمی‌دهد و همیشه می‌توانید از زعفران باکیفیت استفاده کنید.

عواملی که در کیفیت زعفران مؤثر هستندعواملی که در کیفیت زعفران مؤثر هستند

انتخاب روشی برای نگهداری زعفران که کیفیت آن را تضمین کند بسیار ضروری است. توجه به نکات زیر هم برای بازرگانان زعفران و هم برای مصرف‌کننده ضروری است:

ازآنجاکه رطوبت تأثیر ناخوشایندی در کیفیت زعفران دارد، بهتر است زعفران را در ظروف فلزی یا چوبی بسته‌بندی کنید. توصیه می‌شود از ظروف پلاستیکی باکیفیت پایین برای این موضوع استفاده نکنید، زیرا زعفران خاصیت خود را در این ظروف از دست می‌دهد.

یکی دیگر از بسته‌بندی‌های مناسب زعفران، ظروف پلی کریستالی است که جایگزین مناسبی برای ظروف پلاستیکی است و به حفظ کیفیت زعفران کمک می‌کند.

ثبات رنگ و رایحه این ادویه معطر در دمای پایین بهتر است. هرچه دما بیشتر باشد، این خصوصیات را از دست می‌دهد.

مطالعات نشان داده است که بهترین دما برای نگهداری زعفران، دمای طبیعی محیط اطراف است. اگر فکر می‌کنید دمای محیط اطراف گرم‌تر از حد معمول است (مانند آشپزخانه) ، می‌توانید زعفران را در یخچال نگه دارید تا کیفیت آن حفظ شود.

 

یکی از عواملی که باید در نگهداری زعفران به‌خاطر سپرد رطوبت محیطی است که در آن نگهداری می‌شود، به این معنی که باید رطوبت کم باشد. در غیر این صورت، زعفران رطوبت محیط را جذب می‌کند که باعث ازبین‌رفتن رنگ و بوی دلپذیر آن می‌شود.

کیفیت زعفران مهم‌ترین مسئله برای مصرف‌کنندگان است. روش‌های مختلفی برای حفظ کیفیت زعفران و نگه‌داشتن آن در شرایط مناسب وجود دارد. در اینجا چند روش وجود دارد:

برای نگهداری زعفران در انبار، در ابتدا لازم است از قفسه‌هایی که از فلز یا پالت ساخته شده‌اند استفاده کنید.

خشک‌کردن و بسته‌بندی زعفرانخشک‌کردن و بسته‌بندی زعفران

برای ذخیره و نگهداری زعفران به روش استاندارد، ابتدا باید زعفران را به طور سنتی در دمای محیط اطراف برای چند روز قرار داده و سپس بسته‌بندی کرد. بهترین دما برای زعفران خشک و بسته‌بندی‌شده 2 تا 5 درجه سانتیگراد است.

بهترین شرایط نگهداری زعفران مکانی تاریک و بدون هیچ‌گونه رطوبت است. زعفران باید هر ماه یکبار از نظر شرایط ذخیره و کیفیت آن بررسی شود.

برای اینکه زعفران در شرایط مناسبی قرار گیرد، بهتر است آن را کاملاً خشک و آسیاب کرده و در ظرفی که جریان هوا ندارد قرار دهید.

شناسایی زعفران قدیمی و تازه

زعفران قدیمی به‌راحتی به پودر و گرده تبدیل می‌شود، درحالی‌که عکس آن در مورد زعفران تازه صادق است.

زعفرانی که تازه باشد بعداً رنگ خود را نشان می‌دهد درحالی‌که زعفران منقضی شده رنگ سریع دارد.

زعفران تازه بوی ملایمی دارد درحالی‌که زعفران قدیمی بوی نامطبوعی دارد.

زعفران تازه نرم و تا حدودی انعطاف‌پذیر است، درحالی‌که زعفران قدیمی شکننده است.

رنگ زعفران تازه روشن و براق است اما زعفران قدیمی رنگ مات دارد.

بهترین ظرف نگهداری زعفرانبهترین ظرف نگهداری زعفران

برای نگهداری زعفران بهتر است از ظروف شیشه‌ای، ظروف پلی کریستالی، ظروف فلزی یا چوبی استفاده شود. اطمینان حاصل کنید که ظرف زعفران کاملاً در برابر هوا و رطوبت محافظت شده است.

به همین دلایل باید برای نگهداری زعفران از ظرف درب بسته‌ای که اجازه نفوذ اکسیژن و رطوبت را نمی‌دهد استفاده شود؛ بنابراین، پس از نگهداری آن در یک ظرف مخصوص، باید آن را در مکانی خشک و خنک و دور از نور آفتاب نگه دارید.

به‌عنوان‌مثال می‌توانید از کابینت‌های آشپزخانه برای نگهداری این ادویه‌های گران‌قیمت استفاده کنید زیرا نور خورشید وجود ندارد و هوا مناسب است. مناسب‌ترین ظرف برای نگهداری زعفران، ظرف بلوری است.

چگونه زعفران دم‌کرده را ذخیره کنیم

یکی از راه‌های استفاده از زعفران برای تهیه غذاهای مختلف، دم‌کرده آن است. برای دم کشیدن زعفران، باید زعفران را درون ظرفی بریزید، سپس آب جوش را روی آن بریزید و اجازه دهید رنگ زعفران خوب شود.

از زعفران پخته شده می‌توان برای تهیه برنج و سایر غذاهای استفاده کرد. دم‌کرده زعفران خواص و طعم آن را حفظ می‌کند.

زعفران دم‌کرده را می‌توانید به مدت دوهفته در یخچال نگهداری کنید که باید آن را در ظرف شیشه‌ای بریزید زیرا در غیر این صورت رنگ و طعم زعفران از بین می‌رود.

نکاتی در مورد ذخیره‌سازی زعفراننکاتی در مورد ذخیره‌سازی زعفران

برای نگهداری زعفران، آن را به‌هیچ‌وجه در ظروف پلاستیکی قرار ندهید، زیرا این ظروف به زعفران آسیب می‌رساند.

بنابراین برای نگهداری این محصول حتماً از ظروف درب بسته فلزی یا شیشه‌ای استفاده کنید.

برای دم کردن زعفران باید بسیار مراقب باشید که نگذارید زعفران بیش از حد گرم شود زیرا خاصیت خود را از دست می‌دهد.

برای افزایش عطر و بوی زعفران، باید آن را خوب خرد کنید، زیرا زعفران آسیاب نشده عطر کمتری دارد.

همچنین از بازکردن ظرف زعفران به طور مکرر خودداری کنید.

زعفران را از نور دورنگه دارید زیرا اگر در معرض زعفران یا هر ادویه دیگری قرار گیرد خاصیت خود را از دست می‌دهد و کیفیت آن کاهش می‌یابد. برای این منظور باید از ظرف شیشه‌ای یا فلزی استفاده کنید که اجازه ورود نور را نمی‌دهد. زعفران را بیش از دوهفته در یخچال دم نکنید زیرا خراب می‌شود، و رنگ و بوی آن تغییر می‌کند.

نتیجه‌گیری

اگر از روش صحیحی برای نگهداری زعفران استفاده کنید، می‌توانید بیش از دو سال آن را داشته باشید و از آن برای تهیه غذاهای مختلف و استفاده از فواید زعفران استفاده کنید.

اگر زعفران به‌درستی ذخیره نشود، خواص، عطروطعم آن از بین می‌رود. همان‌طور که مشاهده کردید، ذخیره زعفران‌کار سختی نیست و به‌راحتی می‌توانید آن را ذخیره کنید.

استفاده از زعفران در تهیه غذاهای مختلف به آنها رنگ و طعم بی‌نظیری می‌بخشد و باعث زیبایی هرچه بیشتر غذا می‌شود. این غذا برای پخت بسیاری از غذاهای ملل مختلف استفاده می‌شود و به دلیل طعم بی‌نظیر طرف‌داران بسیاری دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *